سخنرانی‌های: 
فلورانس برتو - شهردار منطقه ۵ پاریس
میشل آلیو ماری – وزیر ارشد پیشین دولت فرانسه و وزیر پیشین خارجه، دفاع و کشور
اینگرید بتانکور- کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری کلمبیا
دومینیک آتیاس - رئیس شورای اداری بنیاد وکلای اروپایی، رئیس پیشین کانون وکلای اروپا با بیش از یک میلیون عضو
شهردار ژان فرانسوا لوگاره – رئیس بنیاد مطالعات خاورمیانه (فمو) 
شهردار پیشین منطقه یک پاریس
ژان پیر برار - نمایندهٔ پیشین مجلس ملی فرانسه
پیر ایو بورنازل - عضو شورای شهر پاریس، نماینده پیشین مجلس ملی فرانسه
پیر برسی - رئیس انجمن حقوق‌بشر نوین فرانسه
و نمایندگانی از جوامع ایرانیان در فرانسه
فلورانس برتو شهردار منطقهٔ ۵ پاریس: 

من به یاد می‌آورم روزی که به سالن «موتوآلیته» آمده بودید تا آن فراخوان باشکوه را برای عدالت و پایان دادن به مصونیت از مجازات عاملان جنایات علیه بشریت در ایران و سوریه بدهید، و هم‌چنین آن نمایشگاه عکس بسیار تکان‌دهنده در سال ۲۰۱۷ در تالار شهر را در رابطه با کشتار در زندانهای ایران فلورانس برتو شهردار منطقهٔ ۵ پاریس امروز دوباره در لحظات دردناک تاریخ ایران در اینجا هستید در مکانی نمادین چون ما در یک قدمی نماد پانتئون هستیم اگر امروز همهٔ ما اینجا هستیم به‌این دلیل است که به شما و به همه مردم ایران که رنج می‌برند بگوییم که شما تنها نیستید و ما در کنار شما هستیم.
لورانس برتو - شهردار منطقه ۵ پاریس
خانم پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران، مریم رجوی عزیز، خانم‌ها و آقایان منتخب مردم، ببخشید که نمی‌توانم همه را نام ببرم. اجازه بدهید به‌طور خاص از تمامی اعضای کمیته برای یک ایران دموکراتیک قدردانی کنم،همچنین اجازه بدهید قدردانی ویژه‌یی بکنم از ژان فرانسوا لوگاره که یکی از موتورهای محرک کمیتهٴ شهرداران برای ایران دموکراتیک است و بخشی از ادامهٔ کارش را به‌من سپرده؛ ژان فرانسوای عزیز. هم‌چنین درودهای خاصی دارم برای اینگرید بتانکور، اینگرید عزیز که همیشه برای دفاع از اهداف والا و زیبا حاضر است. طبعاً سلام می‌کنم به خانم آتیاس، رئیس شورای اداری بنیاد وکلای اروپایی، سلام به دوستم پیر ایو بورنازل، عضو شورای شهر پاریس، سلام به ژان پیر برار که با گفتن این‌که شانس این را داشته که هم شهردار باشد، هم نماینده مجلس، و سلام به همه نمایندگان منتخب مجلس که علاوه بر حضار، برخی دیگر نیز به ما خواهند پیوست. خانم میشل آلیو ماری، وزیر پیشین نیز به ما خواهند پیوست.
خانم رئیس‌جمهور، اجازه بدهید فقط به‌اختصار بگوییم که استقبال از شما افتخار بزرگی است، این افتخار به‌واقع بزرگی برای من است. این اولین بار نیست که به ناحیه شهری زیبای من می‌آیید و هر بار احساسات خاصی را برانگیخته‌اید. یادم می‌آید روزی که به سالن «موتوآلیته» آمده بودید تا آن فراخوان باشکوه را برای عدالت و پایان دادن به مصونیت از مجازات عاملان جنایات علیه بشریت در ایران و سوریه بدهید و سپس آن نمایشگاه عکس بسیار تکان‌دهنده در سال۲۰۱۷ در تالار شهر در رابطه با کشتار در زندانهای ایران، بعد در سال ۲۰۱۸ نیز کنفرانس‌های بسیاری برگزار شد، مجموعه‌یی از کنفرانس‌ها برای روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام در اینجا برگزار شد.
امروز دوباره در اینجا هستید، در لحظات دردناک تاریخ ایران، در مکانی نمادین، چون ما در یک قدمی نماد پانتئون (سرباز گمنام) هستیم. می‌دانید که این کشور گهواره آزادی است، سرزمین دانشگاه، علم، گشایش به جهان، و هم‌زیستی با مذهب که همواره برقرار بوده. برای ما مایهٔ افتخار است که در کشورمان مکتب خاخامی فرانسه، مسجد بزرگ، کلیسای ارتودوکس، کلیسای کاتولیک‌سوری، کلیسای مارونی، کلیسای کاتولیک و بسیاری مکاتب دیگر هم‌زیستی مسالمت‌آمیز دارند و نماد این گفتگوی بین ادیان در کشور ما کلیسای «سن بنوآ» است. ای کاش می‌شد این مسالمت، الهام‌بخش دیوانه‌هایی باشد که از طریق حکومت‌های مذهبی خشن فقط تفرقه را ترویج می‌کنند.
اگر امروز بعدازظهر همهٔ ما اینجا هستیم، به‌این دلیل است که به شما، خانم رئیس‌جمهور و به همه مردم ایران که رنج می‌برند، بگویم که شما تنها نیستید و ما در کنار شما هستیم. در ضمن سلام می‌کنم به خانم وزیر آلیو ماری که به ما پیوستند و خواهش می‌کنم تشویقشان کنید. بنابراین خانم رئیس‌جمهور، در پس همهٔ این نمادها باید تعهداتمان در کنار شما را دید.
هم‌چنان‌که گفتم ایران رنج می‌کشد، 
البته هم‌چنان‌که گفته شد، زنان جزو اولین قربانیان این جنگ بی‌رحمانه هستند که توسط جمهوری آخوندها پیش برده می‌شود، برای سرکوب آزادی و سرکوب خونین همه مطالبات یک ملت.
من مانند همه مردان و زنان فرانسوی در مطبوعات خواندم که چگونه مهسا امینی جوان ۲۲ ساله در سال ۲۰۲۲ به‌طرز وحشتناکی به‌قتل رسید، چون این به‌واقع یک قتل بود. هم‌چنان‌که شما گفتید سی‌هزار نفر در عرض دو ماه کشته شدند. این غیرقابل تصور است، هر روز شاهد اعدام‌های شتاب‌زده هستیم. در سال گذشته رسماً ۸۵۰ اعدام به‌وقوع پیوست، رقمی که وحشتناک است و این اعدامها دائماً در حال افزایش است. بدیهی است این ارقام غم‌انگیز، وحشتناک است.
در پایان من این جمله شگفت‌انگیز را به‌یاد می‌آورم که «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه». ممنون از حضور شما که باعث افتخار ماست.
 
لطفا به اشتراک بگذارید:     
🙏لطفا به اشتراک بگذارید