آزادی ۱۱گروگان شامل ۳فرانسوی، ۲ آلمانی و ۶ آرژانتینی و ۳۳ اسیر فلسطینی در شامگاه آخرین روز آتش‌بس مورد توافق
تمدید آتش‌بس برای دو روز دیگر با موافقت اسراییل و حماس
سی.ان.ان ظهر سه‌شنبه گزارش داد: اسرائیل گمان می‌کند بیش از ۱۷۰گروگان هم‌چنان در غزه هستند آمار و ارقام نشان می‌دهد به بیش از نیمی از اسرای فلسطینی آزاد شده هرگز اتهامی وارد نشده است
وزیر بهداشت فلسطین: تاکنون در غزه ۱۶هزار کشته ۳۵هزار مجروح و ۶هزار تن مفقود شده‌اند ۲۶بیمارستان از ۳۵بیمارستان نوار غزه از دور خارج شده‌اند
رویترز: ایالات‌متحده از اسراییل می‌خواهد در هر گونه حمله به جنوب غزه از جابه‌جایی غیرنظامیان اجتناب کند
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا: راه‌حل دو کشوری تنها راه تضمین امنیت درازمدت برای مردم اسراییل و فلسطین است
آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد: کشورها باید از نفوذ خود برای یک آتش‌بس بشردوستانه استفاده کنند و از گام‌های برگشت‌ناپذیر به‌سوی تنها آینده پایدار در منطقه یعنی یک راه‌حل دو کشوری حمایت کنند
اورسولا فون در لین رئیس کمیسیون اروپا: اتحادیه اروپا هم‌چنان از نزدیک با همه شرکای بین‌المللی در تماس خواهد بود
تا تضمین‌کنندهٔ هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بر اساس راه‌حل دو کشوری باشد
رویترز :‌در اجلاس بارسلون کشورهای عربی و اتحادیه اروپا توافق کردند که پاسخ مناقشه فلسطین و اسراییل راه‌حل دو کشوری است . رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که دولت فلسطین باید بر غزه حکومت کند
سرکرده سایبری قرارگاه مرکزی ضدخاتم سپاه پاسداران:‌ در دنیا چه کسانی از اینها حمایت می‌کنند؟ این یمنی‌ها و این حزب‌الله و این نیروهای عراقی که دارند تلاش می‌کنند . این جمهوری اسلامی که پشتوانه اصلی اینها هست
پاسدار ذوالقدر: شما می‌توانید نقش فخری‌زاده را در غزه ببینید کسی نمی‌تواند بگوید ما به اونها موشک دادیم اما دانش را می‌توانند بفهمند این دانش امروز داره توسعه پیدا می‌کند
 
 
حداد عادل مشاور خامنه‌ای و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: همه دولتهای دست‌نشانده غربی در این دو سه سال اخیر
با سرعت عادی‌سازی روابط را پی می‌گرفتند، آنها سرشان به سنگ خورده
ابطحی دبیرکل یک ارگان جنگ‌افروز حکومتی: بسیاری معترض بودند که چرا فرماندهان جهاد در غزه شهید می‌شوند اما عزیزان حماس وارد این نبرد نمی‌شوند غافل از آن بودند که بناست غافلگیری عظیمی شکل بدهد
 
 
جواد ظریف درجوال امیر عبداللهیان پادو قاسم سلیمانی برای مجیز گویی و ماله‌کشی جنگ‌افروزی خامنه‌ای
 
به گزارش رویترز شامگاه دوشنبه ۱۱ گروگان شامل ۳فرانسوی، ۲ آلمانی و ۶ آرژانتینی در مقابل ۳۳ فلسطینی اسیر آزاد در آخرین روز دور اول آتش‌بس توافق شده آزاد شدند
دفتر نخست‌وزیری اسراییل روز سه‌شنبه اعلام کرد این کشور با گنجاندن ۵۰ زندانی زن فلسطینی در فهرست اسرای آزاد شده در صورت آزادی گروگانهای اسراییلی دیگر از غزه موافقت کرده است.
سی.ان.ان صبح سه‌شنبه گزارش داد: «آمار و ارقام نشان می‌دهد بیش از نیمی از اسرای فلسطینی آزاد شده هرگز اتهامی نداشته‌اند».
سی.ان.ان هم‌چنین به‌نقل از دفتر نخست‌وزیر اسراییل گزارش داد: «اسرائیل گمان می‌کند که هم‌چنان ۱۷۳تن از کسانی که در ۷اکتبر به‌گروگان گرفته شدند، هم‌چنان در غزه هستند. ۱۷تن از آنها اتباع خارجی و بقیهٔ شان اسراییلی هستند».
سخنگوی وزارت امور خارجه قطر روز سه‌شنبه گفت که این کشور در تلاش است بر مبنای توانایی حماس برای آزاد کردن ۱۰گروگان به‌طور روزانه، آتش‌بس را فراتر از روز چهارشنبه تمدید کند.
مجید انصاری سخنگوی وزارت‌خارجهٔ قطر هم‌چنین گفت: «اولویت کنونی آزادی گروگانهای غیرنظامی، زنان و کودکان است. پس از آن نوبت به نظامیان خواهد رسید».
اسکای‌نیوز انگلستان با ذکر این خبر خاطرنشان کرد: « به‌دلیل ورود گروه‌های مختلف به اسراییل در کنار حماس در ۷اکتبر، محل شماری از گروگانها نامعلوم است. قطر پیش‌تر گفته است که دست‌کم ۴۰زن و کودک تحت بازداشت حماس نیستند. در همین حال، جهاد اسلامی مدعی شده که ۳۰گروگان را تحت بازداشت خود دارد».
 
وضعیت غزه و مواضع
آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد خواهان تداوم مذاکرات برای رسیدن به یک «آتش‌بس بشردوستانهٔ کامل به‌سود مردم غزه، اسراییل و سراسر منطقه شد» و به آزادی فوری و بی‌قید و شرط و باقی ماندهٔ گروگانها فراخوان داد.
گوترز تأکید کرد: «کشورها باید از نفوذ خود برای یک آتش‌بس بشردوستانه استفاده کنند و از گام‌های برگشت‌ناپذیر به‌سوی تنها آینده پایدار در منطقه، یعنی یک راه‌حل دو کشوری، حمایت کنند».
تور و نسلند   هماهنگ‌کنندهٔ ویژهٔ ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه در بیانیه‌یی، تأکید کرد: «وضعیت انسانی در غزه هم‌چنان فاجعه‌بار است و مستلزم ورود فوری کمک‌ها و تدارکات افزوده به‌شیوه‌یی روان، قابل پیش‌بینی و مداوم است تا درد و رنج غیرقابل تحمل فلسطینیان در غزه کاهش یابد».
 
دکتر میا کیله وزیر بهداشت فلسطین اعلام کرد که آمار قربانیان غزه تاکنون ۱۶هزار کشته، ۳۵هزار مجروح و ۶هزار مفقود است. وی تأکید کرد که با توجه به فروپاشی سیستم بهداشتی، ۳۵هزار مجروح نوار غزه نیازمند رسیدگی هستند. وزیر بهداشت فلسطین هم‌چنین گفت: «در نتیجهٔ حملات اسراییل به نوار غزه، ۲۶بیمارستان از ۳۵بیمارستان از دور خارج شده‌اند».
خبرگزاری وفا با انتشار تصاویر پهپادی از چادرهای آوارگان فلسطینی در غرب خان یونس در جنوب غزه گزارش داد که دهها هزار تن از آوارگان در این منطقه پناه گرفته‌اند.
دفتر هماهنگی امور بشردوستانهٔ ملل متحد اعلام کرد: «در سراسر نوار غزه، بیش از ۴۶هزار خانه ویران شده و بیش از ۲۳۴هزار واحد مسکونی آسیب دیده است. که معادل ۶۰درصد اماکن مسکونی در آنجا است».
دفتر هماهنگی امور بشردوستانهٔ ملل متحد آمار آوارگان فلسطینی در غزه را بیش از یک میلیون و هشتصد هزار تن ذکر کرده که معادل حدود ۸۰درصد جمعیت آنجا است.
موضع‌گیری‌ها: 
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در حساب ایکس خود، نوشت: «راه‌حل دو کشوری، تنها راه تضمین امنیت درازمدت برای مردم اسراییل و فلسطین است. برای اطمینان‌یافتن از این‌که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها با تدابیر برابر در آزادی و کرامت زندگی کنند، ما از تلاش برای رسیدن به این هدف دست برنخواهیم داشت».
اورسولا فون در لین  رئیس کمیسیون اروپا با صدور بیانیه‌یی از تمدید آتش‌بس استقبال کرد و خواهان آزادی همهٔ گروگانها توسط حماس شد.
وی تأکید کرد: «اتحادیه اروپا هم‌چنان از نزدیک با همه شرکای بین‌المللی در تماس خواهد بود تا برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی کار کند که تضمین‌کنندهٔ هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بر اساس راه‌حل دو کشوری باشد».
کاترین کولونا وزیر خارجهٔ فرانسه در مصاحبه با رادیو ار. ت. ال. ضمن استقبال از آزادی ۳گروگان فرانسوی گفت، هم‌چنان ۵فرانسوی که روز ۷اکتبر ناپدید شدند، مفقود هستند.
کولونا ضمن استقبال از تمدید توافق آتش‌بس، گفت: «باید یک وقفهٔ بادوام وجود داشته باشد. تا اول آزادی گروگانها عملی شود. و سپس کمکهای بشردوستانهٔ بیشتری وارد شود»...
سایت رسمی اتحادیه کشورهای مدیترانه دربارهٔ اجلاس منطقه‌یی این اتحادیه با حضور ۴۳وزیر خارجهٔ کشورهای عضو آن در بارسلون، گزارش داد: «هشتمین اجلاس منطقه‌یی. در چارچوب پانزدهمین سالگرد تأسیس این سازمان. و اهداف آن برای صلح، ثبات و شکوفایی مشترک در منطقه اروپا-مدیترانه برگزار شد. ناصر کامل، دبیرکل اتحادیه کشورهای مدیترانه تأکید کرد: « (این اهداف) فقط از طریق یک صلح ریشه‌دار در خاورمیانه محقق می‌شود که تنها و منحصراً بر اساس راه‌حل دو کشوری بنا شده باشد».
رویترز نیز دربارهٔ اجلاس بارسلون، گزارش داد: «کشورهای عربی و اتحادیه اروپا در جلسهٔ (بارسلون) توافق کردند که پاسخ مناقشه فلسطین و اسراییل راه‌حل دو کشوری است و جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که دولت فلسطین باید بر غزه حکومت کند.
بورل گفت همه اعضای اتحادیه اروپا که در جلسهٔ کشورهای مدیترانه در بارسلون شرکت داشتند و تقریباً همه شرکت‌کنندگان در مورد ضرورت یک راه‌حل دو کشوری توافق کرده‌اند.
رویترز، گزارش داد: «مقام‌های ارشد آمریکایی گفتند که ایالات‌متحده از اسراییل می‌خواهد در صورت حمله به جنوب غزه، مراقبت بیشتری برای حفاظت از غیرنظامیان و محدود کردن آسیب‌ها به زیرساختها به‌عمل بیاورد تا از جابه‌جایی‌های بیشتر جلوگیری کند.
مقام‌های آمریکایی در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفتند که این پیام از سوی رئیس‌جمهور جو بایدن به پایین ارسال شده است.
یک مقام آمریکایی، گفت: «نمی‌شود ابعاد مشابه آوارگی‌ای که در شمال رخ داده در جنوب تکرار شود. این جابه‌جایی. فراتر از ظرفیت هر شبکه حمایتی بشردوستانه خواهد بود. این نمی‌تواند اتفاق بیفتد».
او هم‌چنین گفت که اسرائیلی‌ها این ایده را پذیرفته‌اند که «نوع متفاوتی از کمپین باید در جنوب انجام شود».
یکی دیگر از مقام‌های آمریکایی گفت، واشنگتن مایل است وقفهٔ بشردوستانه تا جایی که ممکن است تمدید شود.
 
لطفا به اشتراک بگذارید:
🙏لطفا به اشتراک بگذارید