آکسیوس روز سه‌شنبه به‌نقل از دو مقام آمریکایی و اسراییلی گزارش داد، بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به بنیامین نتانیاهو، گفته است که توقف سه روزه درگیریها می‌تواند به آزادی برخی از گروگانها کمک کند.

بایدن به نتانیاهو گفت توقف ۳روزه نبرد می‌تواند به آزادی امن برخی از گروگانها کمک کند.

منابع امنیتی گفتند ارتش اسراییل مرحله بعدی جنگ خود را علیه حماس آغاز می‌کند و هزارتوی تونلها و ساختارهای فرماندهی این گروه را در شمال غزه هدف قرار می‌دهد، عملیاتی که ممکن است ماهها طول بکشد تا تکمیل شود.

کربی از کاخ سفید: هزاران، هزاران فلسطینی جان‌باخته‌اند

کاخ‌سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده با اشغال مجدد غزه توسط ارتش اسراییل در غزه پس از جنگ مخالفت خواهد کرد.

کربی از کاخ سفید: اشغال مجدد غزه توسط نیروهای اسراییلی کار درستی نیست

کربی: گفتگوها در مورد این‌که حکومت در غزه چگونه باشد، حماس نمی‌تواند بخشی از این معادله باشد.

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ اعلام کرد یک کاروان کمکهای بشردوستانه روز سه‌شنبه در شهر غزه هدف قرار گرفت، اما توانست تجهیزات پزشکی را به بیمارستان الشفاء برساند.

وزارت‌خارجه کانادا اعلام کرد اولین گروه ۲۰ تا ۲۵ نفری کانادایی روز سه‌شنبه از طریق گذرگاه مرزی رفح به مصر از غزه خارج شدند و انتظار می‌رود ۸۰نفر دیگر نیز در اواخر روز از غزه خارج شوند.

دموکرات‌های سنای آمریکا روز سه‌شنبه از تلاش جمهوری‌خواهان برای جلب موافقت سریع لایحه کمکهای اضطراری به اسراییل که هفته گذشته در مجلس نمایندگان تصویب شد، جلوگیری کردند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل روز سه‌شنبه گفت که سربازان اسراییلی در قلب شهر غزه، پایگاه حماس، عملیات می‌کنند. در یک کنفرانس خبری تلویزیونی، گالانت گفت که نه اسراییل و نه حماس پس از پایان جنگ جاری، بر منطقه محصور فلسطین حکومت نخواهند کرد.

وزیر دفاع اسراییل گالانت مجدداً از غیرنظامیان در غزه خواست تا برای امنیت خود به سمت جنوب حرکت کنند.

گالانت وزیر دفاع اسرائیل: حدود ۷۰ جنگجوی حزب‌الله تاکنون کشته شده‌اند.

وزیر دفاع اسراییل گالانت: فشار بر ما افزایش خواهد یافت، اما تا زمانی که حماس شکست نخورده و گروگانها برنگردند، نمی‌توانیم جنگ را متوقف کنیم.

وزیر دفاع اسراییل گالانت: گروگانها باید قبل از هر گونه توقف بشردوستانه جنگ آزاد گردند

وزیر دفاع اسراییل گفت: سینوار رهبر غزه حماس در پناهگاه خود منزوی شده است.

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده به بیش از ۴۰۰شهروند آمریکایی، مقیم دائم قانونی و سایر افراد واجد شرایط کمک کرده تا غزه را ترک کنند.

اسرائیل: نیروهای نظامی به «قلب شهر غزه» رسیدند. شواهد روشنی مبنی بر یورش خطی به داخل شهر وجود ندارد، اما سخنگوی اسراییل برخی حملات را رد نمی‌کند حماس می‌گوید که جنگجویان خسارات سنگینی به پیشروی اسرائیلی‌ها وارد می‌کنند

- برای اولین بار در چند دهه گذشته، ارتش اسراییل در قلب شهر غزه می‌جنگد. سرلشکر یارون فینکلمن، افسر فرماندهی جنوب نیروهای دفاعی اسراییل در نزدیکی مرز غزه به خبرنگاران گفت: امروز در قلب تروریسم قرار داریم.

- نیروها هر روز و هر ساعت تونل‌ها را برملا می‌کنند و سلاحها را منهدم می‌کنند و به سمت مراکز دشمن ادامه می‌دهند».

روز سه‌شنبه ۱۶آبان خبرگزاری فلسطینی وفا درباره تحولات جنگ گزارش داد: طی ۲۴ساعت گذشته علاوه بر بمبارانهای شدید هوایی و توپخانه‌یی، غزه شاهد درگیریها و جنگهای خیابانی شدیدی میان ارتش اسراییل و حماس بود.

در منطقه خان یونس در جنوب شهر غزه طی دو حمله هوایی پیاپی اسراییل ۳۱تن کشته و دهها تن زخمی شدند. کشتی‌های جنگی نیروی دریایی اسراییل نیز اردوگاه الاشطی و منطقه بندری در غرب شهر غزه را توپ‌باران کردند، در حالی‌که درگیریهای شدید میان سربازان اسراییلی و شبه‌نظامیان حماس در این منطقه ادامه داشت.

خبرگزاری وفا افزود وزارت بهداشت غزه آمار کشته‌شدگان غزه را بیش از ۱۰هزار و ۳۰۰تن و شمار مجروحان را بیش از ۲۴هزار تن اعلام کرد.

تلویزیون الغد اردن در سایت خود، گزارش داد: «رسانه‌های دولتی غزه گفتند: دوشنبه شب بیش از ۲۵۰حمله به غزه توسط (اسرائیل) صورت گرفته است».

هم‌چنین در بمباران اردوگاه شابوره در نزدیکی شهر رفح نیز ۶تن بر اثر بمبارانهای اسراییل کشته شدند.

سی.ان.ان گزارش داد: «ارتش اسراییل روز سه‌شنبه در بیانیه‌یی گفت، به ساختمانی در مجاورت بیمارستان قدس در شهر غزه حمله کرده است.(سی.ان.ان ۱۶آبان)

وزارت دفاع اسراییل روز سه‌شنبه اعلام کرد طی ۲۴ساعت گذشته، نیروهای ارتش اسراییل یک پایگاه نظامی متعلق به حماس در شمال نوار غزه را پاکسازی کردند که طی آن موشکها، سکوهای پرتاب موشک ضدتانک، سلاحها و مواد اطلاعاتی مختلف در محل شناسایی و ضبط شد.

این منبع افزود یک واحد عملیاتی حماس شامل ۱۰نفر را در عملیات هوایی اسراییل کشته شده‌اند. به‌دنبال آن، نیروهای زمینی ارتش اسراییل یک واحد موشکی ضدتانک که در مجاورت آنها فعالیت می‌کرد را شناسایی و از بین برده است.

علاوه بر این، نیروهای دریایی ارتش اسراییل با مهمات دقیق اهداف استراتژیک متعلق به حماس از جمله پستهای حاوی فناوریهای مختلف را مورد حمله قرار دادند.

سخنگوی ارتش اسراییل گفت تعدادی از افراد حماس که در ساختمانی در مجاورت بیمارستان قدس کمین کرده و قصد حمله به سربازان اسراییل را داشتند، شناسایی و خنثی کرده است. در اثر این حمله یک انبار سلاح حماس نیز در همان منطقه منفجر شده است.

سی.ان.ان، در این باره گفت: «پیش‌تر جمعیت هلال احمر فلسطین در بیانیه‌یی، ارتش اسراییل را به حملات هوایی دوشنبه‌شب در نزدیکی بیمارستان متهم و اعلام کرد: (اسرائیل) مجاورت بیمارستان قدس در نوار غزه را با دو موشک در فاصله تقریباً ۵۰ متری دروازه بیمارستان هدف قرار داد.(سی.ان.ان ۱۶آبان)

ارتش اسراییل روز سه‌شنبه با انتشار ویدئویی مدعی شد ساکنان غزه از طریق کریدور ایجاد شده توسط اسراییل در بزرگراه صلاح‌الدین در حال مهاجرت به مناطق جنوبی نوار غزه هستند.

ارتش اسراییل هم‌چنین اعلام کرد که یکی از فرماندهان حماس که در حملهٔ ۷اکتبر مشارکت داشته را کشته است. به‌گفتهٴ ارتش اسراییل وی وائل ابو عسفه نام داشت و فرمانده گردان دیر البلح حماس بود.

از سوی دیگر، تلویزیون العربیه روز سه‌شنبه گفت سخنگوی گردانهای القسام، شاخه نظامی حماس اعلام کرد در جریان درگیریهای ۲۴ساعت گذشته با سربازان اسراییلی ۲۷خودروی ارتش اسراییل را منهدم کرده است.

وزیر بهداشت دولت فلسطین طی بیانیه‌یی اعلام کرد، بیش از ۶۰درصد از بیمارستانها و مراکز درمانی غزه از دور خارج شده‌اند.

دکتر می‌الکیله در این بیانیه تصریح کرد که ۱۶بیمارستان از ۳۵بیمارستان و ۵۱مرکز درمانی از ۷۲مرکز، به‌دلیل کمبود سوخت و امکانات درمانی و بمبارانها دیگر قادر به فعالیت نیستند.

رویترز: دیپلماتهای اروپایی گفتند که قدرتهای جهانی روز پنجشنبه در پاریس برای همآهنگی کمک و یاری به مجروحان در منطقه فلسطینی غزه، ایجاد احتمالی یک کریدور دریایی، امکانات پزشکی دریایی و بیمارستانهای میدانی را در نظر گرفتند.

وزارت بهداشت فلسطین: شمار کشته‌شدگان تاکنون بیش از ۱۰۳۰۰نفر است که ۴۲۳۷تن از آنان کودکان هستند. شمار مجروحان بیش از ۲۴هزار تن است

تلویزیون الغد اردن: اسراییل دوشنبه شب ۲۵۰بار به غزه حمله کرد.

وزارت دفاع اسرائیل: یک پایگاه نظامی متعلق به حماس در شمال نوار غزه پاکسازی شد.

وزیر بهداشت فلسطین: بیش از ۶۰درصد از بیمارستانها و مراکز درمانی غزه از دور خارج شده‌اند. ۱۶بیمارستان از ۳۵بیمارستان و ۵۱مرکز درمانی از ۷۲مرکزدیگر قادر به‌فعالیت نیستند.

سی.ان.‌ان: نتانیاهو به نقش رژیم ایران و حزب‌الله در جنگ پرداخت و به آنها نسبت به دخالت بیشتر هشدار داد.

نتانیاهو به ای.بی.سی گفت: فکر می‌کنم آنها فهمیده‌اند که اگر وارد جنگ شوند، پاسخ بسیار بسیار قدرتمندی خواهند گرفت و امیدوارم مرتکب این اشتباه نشوند.

در ادامهٔ تظاهرات جهانی همبستگی با مردم فلسطین و محکومیت بمباران و محاصره غزه، تظاهراتی از جمله در شهرهای اسلام‌آباد، مانیل، عمان، سینسیناتی، تولسا در ایالت اوکلاهمای آمریکا برگزار شد.

اسکای نیوز: یک مقام دفتر ملل‌متحد برای همآهنگی امور انسانی گفت: هم‌اکنون در اردوگاه پناهندگان در جنوب غزه، هر فرد تنها ۲متر مربع محل برای زندگی در اختیار دارد و برای هر ۶۰۰نفر تنها یک سرویس بهداشتی موجود است.

وال استریت ژورنال: سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری مصر از دیدار ویلیام برن، رئیس سازمان سیا، با رئیس‌جمهور مصر خبر داد و گفت سیسی خواستار آتش‌بس فوری برای محافظت از غیرنظامیان و به جریان افتادن بی‌قید و شرط کمکهای انسان‌دوستانه شد.

رویترز: یک ماه پس از جنگ و محاصره، مردم غزه با غم و اندوه و سختی‌های روزانه دست و پنجه نرم می‌کنند.

جسد یک نوزاد از یک خانه بمباران شده خارج می‌شود. زنی بر روی ردیفی از اجساد پیچیده شده در پارچه سفید گریه می‌کند. آخرین تلفات به بیمارستانهایی می‌رسند که در حال حاضر پر از زخمی‌ها و آوارگان هستند. مردم ساعتها صف می‌کشند تا چند لیتر اب برای به اشتراک گذاشتن با دهها نفر دیگر دریافت کنند.

یک ماه پس از حمله نظامی ویرانگر اسراییل به نوار غزه، فلسطینی‌هایی که در داخل منطقه محاصره شده گیر افتاده‌اند، روزانه در مقیاس، شدت و تکرار، با رنجی مواجه می‌شوند که برخی را به سوی خشم و ناامیدی سوق داده است.

رویترز: تانکها در اطراف شهر غزه موضع گرفته‌اند، نتانیاهو می‌گوید که اسراییل پس از جنگ امنیت را اداره می‌کند

آسوشیتدپرس: آفریقای جنوبی سفیر و نمایندگی دیپلماتیک خود از اسرائیل را فراخواند
دولت آفریقای جنوبی روز دوشنبه سفیر و نمایندگی دیپلماتیک خود از اسرائیل را در محکومیت بمباران نوار غزه فراخواند و اسرائیل را متهم به «نسل کشی» کرد...
دولت آفریقای جنوبی که روابط نزدیکی با فلسطین دارد، خواستار آتش‌بس فوری و اجازه ورود کمک‌ها به غزه شده است.

 سرتیتر خبرهای رویترز:
لوپز اوبرادور می‌گوید مکزیک روابط با اسراییل را قطع نخواهد کرد
اتاوا: اولین گروه از کانادایی‌ها از غزه به مصر تخلیه شدند
تانکها در اطراف شهر غزه مستقر شدند. نتانیاهو می‌گوید اسراییل بعد از جنگ امنیت را اداره می‌کند
ینس لرکه، سخنگوی دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل‌متحد (OCHA) می‌گوید که خدمات غزه به «نقطه شکست» بدون ذخایر سوخت نزدیک است و افزود که هیچ‌یک از ۵۶۹کامیون کمک‌رسانی که تاکنون به این منطقه رسیده است حامل سوخت نبوده است.
وزارت کشور غزه می‌گوید تمام نانوایی‌ها در شمال غزه به‌دلیل حملات اسراییل و کمبود سوخت از کار افتاده‌اند.
رهبر حزب کارگر اپوزیسیون اسراییل می‌گوید که پس از شکست حماس، برنامه‌هایی برای «پیروزی سیاسی» غزه لازم است
کاخ‌سفید می‌گوید جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از اشغال مجدد غزه توسط اسراییل حمایت نمی‌کند.
اسرائیل به غیرنظامیانی که هنوز در داخل شهر تازه محاصره شده غزه گیر افتاده بودند، یک فرصت چهار ساعته داد تا در روز سه‌شنبه آن را ترک کنند.
کریدور دریایی، بیمارستانهای شناور غزه در کانون کنفرانس پاریس خواهد بود.

حدود ۸۰کشور و سازمان به نشست پاریس (غزه) در ۹نوامبر دعوت شدند.
بریتانیا نشست واکنش اضطراری در مورد تأثیر جنگ اسراییل و حماس بر جوامع برگزار می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی: در غزه، برخی افراد بدون بیهوشی، از جمله قطع عضو، تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.
سازمان جهانی بهداشت: بیش از ۱۶۰کارمند بهداشتی در حین انجام وظیفه در غزه جان باختند
رومانی امیدوار است ۱۰۰شهروند آن بتوانند روز سه‌شنبه غزه را ترک کنند
بلینکن - نشست G7 لحظه مهمی برای گردهم آمدن در مورد بحران غزه است
پهپاد بدون سرنشین مسلح بر فراز فرودگاه شمال عراق که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، سرنگون شدند
دبیرکل حقوق‌بشر سازمان ملل در بحبوحه تشدید تنش در غزه به خاورمیانه سفر می‌کند
اسرائیل می‌گوید که آماده توقف‌های جنگ غزه برای دریافت کمک، گروگانها می‌باشد

آمریکا با وجود فشار در کشور و خارج کشور، برای مهار بمباران غزه توسط اسراییل تلاش می‌کند.

رویترز: گذرگاه الرفح برای تخلیه محدود از غزه باز شد

پس از آن‌که تخلیه پس از تعلیق دو روزه از سر گرفته شد، سه منبع امنیتی مصری گفتند که دهها تن از دارندگان گذرنامه خارجی و برخی از مجروحان روز دوشنبه از گذرگاه الرفح از غزه به مصر عبور کردند.

آناتولی: حدود ۷۰درصد مردم غزه مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.

سی.ان.ان: آمریکا در ارسال پیامی صریح و شفاف به رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن، قدرت آتش قابل توجهی شامل دو گروه ضربت ناو هواپیمابر نیروی دریایی، هواپیماهای مختلف از جمله جتهای جنگنده اف۱۵و اف۱۶ را در خاورمیانه مستقر کرده است

رویترز: آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای انتقال بمبهای دقیق به‌اسرائیل است

خبرگزاری فرانسه: صدها فعال یهودی آمریکایی مجسمه آزادی نیویورک را اشغال کردند تا خواستار آتش‌بس توسط اسراییل و پایان دادن به بمباران نسل‌کشی غیرنظامیان در غزه شوند.

وال استریت ژورنال: مهمترین واقعیت این است که رژیم ایران آنچه را که از جنگ می‌خواست به‌دست نیآورده است. هدف این رژیم از تسلیح، آموزش و تشویق حماس، برهم زدن تعمیق تدریجی روابط استراتژیک بین اسراییل و مهمترین همسایگان عرب آن بود.

وال استریت ژورنال: رژیم ایران ممکن است در غزه اشتباه محاسباتی کرده باشد

وال استریت ژورنال روز ۱۵آبان در گزارشی درباره نقش رژیم ایران در جنگ‌افروزی در غزه نوشت: رژیم ایران ممکن است در غزه اشتباه محاسباتی کرده باشد. این کشور منافعی در جدا کردن اسراییل از کشورهای عربی داشت. تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

نیویورک تایمز ۱۵آبان: ارتش اسراییل روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهایش شهر غزه را محاصره کرده‌اند و عملاً نوار غزه را به نصف تقسیم کرده‌اند.

در حالی که وزیر امور خارجه ایالات متحده در یک فشار شدید دیگر توسط دولت بایدن برای جلوگیری از یک جنگ منطقه‌یی گسترده‌تر، سفر سریع خود در سراسر خاورمیانه را به پایان رساند. بلینکن، در جریان سفر سریع خود به خاورمیانه، که دوشنبه در ترکیه به پایان رسید، به‌دنبال جلب کمک متحدان آمریکایی برای جلوگیری از گسترش جنگ بین اسراییل و حماس توسط ایران و نیروهای نیابتی آن بود... .

سرهنگ دوم ریچارد هچت، سخنگوی ارتش، روز دوشنبه گفت: «ما محاصره خود را تکمیل کردیم و پایگاههای حماس را در شمال و جنوب از هم جدا کردیم و ثابت شده است که مؤثر است». «این یک جنگ شهری نزدیک است. تعداد زیادی پیاده‌نظام در آنجا کار می‌کنند». اسراییل شهر غزه را در شمال این منطقه به‌عنوان مرکز عملیات نظامی حماس توصیف کرده است... .

 خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۱۶آبان
بنیامین نتانیاهو، گفت که اسراییل «توقفهای کوچک تاکتیکی» را در نبرد برای تسهیل ورود کمک‌ها یا خروج گروگانها از نوار غزه در نظر می‌گیرد، اما دوباره درخواستها برای آتش‌بس را علی‌رغم فشارهای بین‌المللی رد کرد.
ژاپن می‌گوید حمایت گروه ۷ از اوکراین به‌دلیل درگیریهای خاورمیانه متزلزل نخواهد شد
ترکیه و آمریکا بر امنیت غیرنظامیان و ارسال بی‌وقفه کمک در غزه تأکید دارند
نظامیان اسراییلی عهد تمیمی، فعال فلسطینی را در کرانه باختری دستگیر کردند
نماینده امارات در سازمان ملل گفت: امروز تعدادی بی‌گناه زیر آوار هستند. 
وزیر امور خارجه انگلستان در نشست گروه هفت برای گفتگو درباره اسراییل و غزه شرکت می‌کند
بیانیه - در نشست گروه هفت، کلورلی در مورد وضعیت خاورمیانه و جلوگیری از تشدید آسیب‌رسانی و بی‌ثبات کردن منطقه‌یی و خشونت بیشتر بحث خواهد کرد
تلفات غزه از مرز ۱۰۰۰۰ نفر گذشت. سازمان ملل آن را قبرستان کودکان می‌نامد
با تشدید درگیری در غزه، اردن به روی همه گزینه ها باز است... دیپلماتها... گفتند که اردن در حال بررسی روابط اقتصادی، امنیتی و سیاسی خود با اسراییل است و ممکن است در صورت تشدید مناقشه غزه، بخش‌هایی از معاهده صلح خود را مسدود یا لغو کند.
آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای انتقال بمبهای دقیق به اسراییل است

خبرگزاری فرانسه ۱۵آبان:
اسرائیل متعهد شد که پس از جنگ مسئولیت امنیتی غزه را برعهده بگیرد
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، روز دوشنبه وعده داد که اسراییل کنترل امنیت کلی غزه محاصره شده را پس از جنگ به دست خواهد گرفت
وزارت بهداشت حماس اعلام کرد که تعداد قربانیان از ۱۰۰۰۰ نفر گذشته است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسراییل روز دوشنبه گفت تا زمانی که گروگانها توسط حماس آزاد نشوند، آتش‌بس در غزه برقرار نخواهد شد.
وی در مصاحبه‌یی تلویزیونی با ای بی‌سی نیوز گفت: «بدون آزادی گروگانهای ما، هیچ آتش‌بسی – آتش‌بس عمومی – در غزه وجود نخواهد داشت».
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه هشدار داد که نوار غزه در حال تبدیل شدن به قبرستان کودکان است و او خواستار آتش‌بس فوری در درگیری اسراییل و حماس شد.

صدها فعال یهودی آمریکایی روز دوشنبه مجسمه آزادی نیویورک را به‌طور مسالمت‌آمیز اشغال کردند تا خواستار آتش‌بس توسط اسراییل و پایان دادن به بمباران نسل کشی غیرنظامیان در غزه شوند.

در حالی‌که درخواستها برای آتش‌بس در جنگ اسراییل و حماس افزایش یافته است. آنتونی بلینکن روز سه‌شنبه برای نشست وزرای خارجه گروه هفت وارد ژاپن شد تا به‌دنبال یک خط کار مشترک در مورد غزه باشد،سایت سی.ان.ان- پیام صریح و شفاف آمریکا به رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه

آمریکا در ارسال پیامی صریح و شفاف به رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه که ممکن است به‌دنبال تشدید بیشتر حوادث ناآرام در خاورمیانه باشند، قدرت آتش قابل توجهی شامل دو گروه ضربت ناو هواپیمابر نیروی دریایی، هواپیماهای مختلف از جمله جتهای جنگنده F-۱۶ و F-۱۵ را را در خاورمیانه مستقر کرده است.
همچنین حدود ۱۲۰۰سرباز آمریکایی شامل نیروهای وابسته به استقرار سکوهای ضدهوایی پاتریوت و ترمینال دفاع در ارتفاع بالا (THAAD) در منطقه حضور دارند.
و روز یکشنبه فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام بیانیه نادری مبنی بر ورود یک زیردریایی حامل موشک هدایت‌شونده به خاورمیانه را صادر کرد.

🙏لطفا به اشتراک بگذارید