اخبار تحولات جنگ منطقه -ق دوم 

اخبار تحولات جنگ منطقه -ق سوم


جنگ شدید درغزه؛ حملات نیروهای اسرائیل از زمین وهوا ودریا در چهارشنبه شب وروز پنجشنبه با افزایش ۳۰۰ کشته از حماس 

درگیریهای گسترده نیروهای اسرائیلی و حماس در غزه ؛  اسکای‌نیوز: تانک‌ها و نیروهای اسراییلی در تلاش برای حرکت به‌سمت شهر غزه با مقاومت شدید حماس مواجه شده‌اند.

خبرگزاری فلسطینی وفا: وزارت بهداشت ؛ آمار کشته‌شدگان غزه را از ۷ اکتبر تاکنون بیش از ۹۰۶۱ و شمار مجروحان را بیش از ۲۲ هزار تن اعلام کرده است.

ارتش اسراییل آمار کشته های  خود در دو روز گذشته را ۱۸ تن از جمله یک سرهنگ  فرمانده گردان و تعداد گروگانها را ۲۴۲ نفر اعلام کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: از شروع جنگ بیش از ۱۲هزار هدف در نوار غزه مورد حمله قرار گرفته است.

به گزارش العربیه نیروهای اسراییل در حمله به مرکز رام‌الله، در نزدیکی مقر رئیس دولت فلسطین محمود عباس دو تن را کشته و ۶۰نفر را دستگیر کردند. 

آسوشیتدپرس: در کرانه باختری ۱۳۰ فلسطینی در حملات اسراییل کشته شده‌اند.

آژانس ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی: بیش از ۱میلیون و ۴۰۰هزار نفر هم‌اکنون در نوار غزه جابه‌جا شده‌اند. از ۷ اکتبر تاکنون ۷۰۰ تن از همکاراناین آٰٰژانس کشته شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه: به‌گفتهٔ سازمان پزشکان بدون مرز بیش از ۲۰هزار مجروح شامل ۴۰۰۰ کودک  هم‌چنان در نوار غزه به‌سر می‌برند.

نیویورک تایمز: حزب‌الله لبنان در نامه ای به شبه‌نظامیان در غزه نوشته است «دستهای ما روی ماشه ها قرار دارند». این بازتاب همان زبانی است که وزیر خارجه رژیم ایران در ۱۶اکتبر بکار برد که گفت اگر حملات اسراییل ادامه یابد جنگ گسترش خواهد یافت.

وزارت دفاع اسرائیل: ارتش اسرائیل چهارشنبه شب چند محل پرتاب موشک ضدتانک و زیرساختهای نظامی حزب‌الله را هدف قرار داد.

دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل متحد: حملات هوایی اسرائیل به اردوگاه آوارگان جبالیا در غزه می‌تواند جنایت جنگی باشد.

آسوشیتدپرس گزارش داد: بلینکن در استماع سنا درباره اداره غزه بعد از جنگ گفت معقول ترین راه بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطینی به‌رسمیت شناخته شده در سطح بین‌المللی است. اما محمود عباس درچهارچوب ایجاد یک کشور فلسینی خواستار کنترل ساحل غربی؛ بیت‌المقدس شرقی و غزه و مناطق تصرف شده توسط اسراییل در جنگ ۱۹۶۷  است. 

بحرین هم مانند اردن سفیر خود را از اسرائیل بیرون کشید .

مصر در مجموع خروج ۷ هزار اتباع خارجی از غزه و عبور آنها از گذرگاه رفح را پذیرفته است .

فرار به جلو وزیر خارجه رژیم : در صورت ادامه جنگ اوضاع از کنترل همه طرفها خارج خواهد شد . گسترش دامنه و ابعاد جنگ به طور مستقیم متوجه  ایالات متحده آمریکا و اسرائیل است .

وزیر دفاع رژیم : اگر این جنگ متوقف نشود آمریکا ضربه خواهد خورد .

پاسدار کاظمی قمی سفیر فعلی رژیم در افغانستان وسفیر سابق در عراق : در عراق در طول این چند روز ۳۰ عملیات علیه مواضع آمریکا انجام شد چه از طریق موشکها چه از طریق پهپاد.

صادق کوشکی استاد دانشگاه وزارتی : با شلیک موشکها از یمن جبهه چهارم باز شده است .

 

اسکای‌نیوز گزارش داد: تانک‌ها و نیروهای اسراییلی در تلاش برای حرکت به‌سمت شهر غزه با مقاومت شدید حماس مواجه شده‌اند.

ساکنان گزارش دادند که افراد حماس از حملات بزن و در رو از طریق شبکه تونل‌های زیرزمینی خود و هم‌چنین پرتاب خمپاره به‌سمت نیروهای اسراییلی استفاده کردند.

ایتزیک کوهن، یک فرمانده نظامی اسراییل شب پنجشنبه گفت: «ما در دروازه‌های شهر غزه هستیم».

به گفتهٔ ساکنان و بنا به ویدئوهایی منتشر شده توسط دو گروه حماس و جهاد اسلامی، نیروهای آنها از تونل‌ها بیرون آمدند تا به سمت تانکها شلیک کنند و سپس دوباره. ناپدید شدند».

خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد: طی ۲۴ساعت گذشته مناطق مختلف غزه هم‌چنان هدف بمباران و توپ‌باران اسراییل قرار گرفتند. در این حملات اردوگاه شاطی در غرب، منطقه صبره در مرکز، منطقه زیتون در جنوب و محیط مجاور به بیمارستان شفا در غرب شهر غزه بمباران شدند که دهها کشته و مجروح بر جای گذاشت. خبرگزاری فلسطینی وفا با انتشار این خبر افزود کشتی‌های جنگی اسراییل نیز در امتداد جاده ساحلی، غرب و شمال شهر غزه را با دهها گلوله توپ و موشک هدف قرار دادند.

منطقه خان یونس و اماکن نزدیک به شهر رفح در جنوب غزه نیز در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه توسط هواپیماهای اسراییل بمباران شدند. نیویورک تایمز به‌نقل از شاهدان عینی نوشت ترکشهای ناشی از این بمباران به گذرگاه رفح نیز رسیده است.

روز پنجشنبه ۱۱آبان وزارت دفاع اسراییل در گزارشی از آخرین تحولات نظامی در غزه اعلام کرد طی عملیات نیروهای اسراییل در جنوب و درگیری با افراد حماس، چند موضع شلیک موشکهای ضدتانک و محل تجمعات حماس هدف قرار گرفته و چندین تهاجم آنها خنثی شده است. سخنگوی ارتش اسراییل هم‌چنین گفت طی عملیات جنگنده‌های اسرائیل، فرمانده واحدهای موشک ضدتانک حماس در نوار غزه، به‌نام محمد اعسار، به‌قتل رسیده است.

تایمز اسرائیل گزارش داد: «مهندسان ارتش در حال آغاز عملیات گسترده‌یی برای تخریب تونل‌های حماس در مناطقی از نوار غزه هستند که از زمان آغاز حمله زمینی تحت کنترل اسراییل قرار گرفته است. سربازان تاکنون حدود ۱۰۰تونل را بدون احتساب تونل‌هایی که در حملات هوایی مورد اصابت قرار گرفته‌اند، تخریب کرده‌اند.

آسوشیتدپرس به‌نقل از دو مقام فلسطینی که از مذاکرات محمود عباس و بلینکن در اردن در اواسط اکتبر آگاه بودند افزود، محمود عباس به صراحت گفت که نمی‌تواند غزه جنگ‌زده را پس از تهاجم اسرائیل، به‌ویژه در غیاب یک راه‌حل دیپلماتیک بلندمدت تحت کنترل درآورد. محمود عباس به بلینکن گفت: 'من بالای یک تانک اسراییلی برنمی گردم. ' محمود عباس خواستار کنترل ساحل غربی، بیت‌المقدس شرقی و غزه - مناطقی که اسراییل در جنگ ۱۹۶۷ در خاورمیانه به تصرف خود درآورد - 'در چارچوب ایجاد یک کشور فلسطینی' است.

تلویزیون العربیه در گزارشی از تشدید تنشها در کرانه غربی نوشت: روز پنجشنبه نیروهای اسراییل در حمله بی‌سابقه‌ای به مرکز رام‌الله و مناطق نزدیک به مقر رئیس دولت فلسطین محمود عباس، دو فلسطینی، از جمله یک نوجوان ۱۴ساله را کشته و ۶ تن را مجروح کردند. در حمله دیگری به روستای دیر شرف در غرب نابلس نیروهای اسراییل به تعدادی از اماکن تجاری و خودروهای ساکنان آسیب رسانده و یا آنها را آتش زدند.

خبرگزاری وفا گزارش داد: «روز پنجشنبه در حمله جدید اسراییل به کمپ پناهندگان جبالیا در شمال نوار غزه، دست‌کم ۲۹نفر کشته و دهها نفر دیگر مجروح شدند. هواپیماهای جنگی اسراییل به مدرسه‌یی در این کمپ موشک شلیک کردند».

رویترز گزارش داد: حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه یازدهم آبان اعلام کرد یک پهپاد اسراییلی را بر فراز جنوب لبنان با موشک زمین به هوا منهدم کرده است. این دومین ادعای این گروه تحت حمایت رژیم ایران در این هفته، در حالی است که درگیریها در مرز تشدید شده است.

به گزارش الحدث در موشک‌باران حزب‌الله به مواضع اسراییل حداقل یک سرباز اسراییلی کشته شده است.

ارتش اسراییل نیز اعلام کرد چهارشنبه شب چند محل پرتاب موشک ضدتانک و زیرساختهای نظامی حزب‌الله را هدف قرار داد.

از سوی دیگر وال استریت ژورنال به‌نقل از نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان نوشت: «جنگ غزه دارد از کنترل خارج می‌شود. یک آتش‌بس ۵ روزه ضروری است که بتوان مذاکرات بین‌المللی برای تبادل زندانیان و رسیدن به آتش‌بس دائم محقق شود. جنگ در لبنان کافی است، انتخاب ما صلح است».

سایت سی.ان.ان به‌نقل از یک مقام دفاعی آمریکا، گفت: یک نظامی که از یک کشور همکار آمریکا بود، بر اثر حمله پهپاد تهاجمی انتحاری به پادگان التنف در سوریه، دچار جراحت شد.

سی.ان.ان افزود: در پی حملات پنجشنبه گذشته آمریکا، یک مقام ارشد دفاعی تأکید کرد اگر چه حملات ممکن است از سوی گروه‌های شبه‌نظامی انجام شود، اما همه به تهران بازمی‌گردد. وی افزود: رژیم ایران در کانون پدیده‌ای است که ما می‌بینیم. رژیم ایران از طریق دادن تسلیحات، سرمایه‌گذاری، آموزش، تجهیز و پشتیبانی از گروه‌های شبه‌نظامی در سراسر منطقه، از طریق سپاه پاسداران این گروهها را پشتیبانی و هدایت می‌کند.حملات موشکی و پهپادی حوثیهای وابسته به رژیم ایران به اسراییل هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی روز چهارشنبه دهم آبان گفت: حوثی‌های یمن تعداد زیادی پهپاد را به سمت چندین هدف در اسراییل پرتاب کرده‌اند. وی افزود: این گروه تا زمانی که تجاوزات اسراییل در غزه متوقف نشود، به‌عملیات نظامی در حمایت از فلسطینیان ادامه خواهد داد.

در واکنش به این حملات وزیر دفاع اسراییل گفت: موضوع موشکهای حوثی را در همکاری با واشنگتن حل و فصل می‌کنیم.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت‌خارجهٔ مصر اعلام کرد که به خارج‌شدن «حدود ۷هزار» شهروند خارجی و دو تابعیتی از نوار غزه کمک خواهد کرد.

به گفتهٔ وزیر خارجهٔ مصر این ۷هزار نفر از ۶۰ملیت مختلف هستند و قرار است از طریق مرز رفح خارج بشوند.

نشنال امارات گزارش داد: «طبق بیانیه‌یی که در سایت مجلس بحرین منتشر شد، بحرین سفیر خود را از اسراییل فراخوانده و تصمیم گرفت روابط اقتصادی‌اش را با آن فعلاً متوقف کند».

در همین حالآسوشیتدپرس در گزارشی، نوشت: «کشورهای عربی که روابط خود را با اسراییل عادی کرده‌اند یا در حال بررسی بهبود آن هستند، تحت فشار فزایندهٔ مردمی قرار دارند تا این روابط را به‌دلیل جنگ اسراییل با حماس، قطع کنند».

دویچه‌وله در گزارشی نوشت: «شیلی و کلمبیا سفرای خود را از اسراییل به‌خاطر عملیات در غزه فراخواندند. گابریل بوریچ رئیس‌جمهور شیلی گفت که این احضار به‌دلیل «نقض‌های غیرقابل‌قبول قانون بشردوستانهٔ بین‌المللی» صورت می‌گیرد.

گوستاوو پترو رئیس‌جمهور کلمبیا نیز گفت که. «اگر اسراییل قتل‌عام مردم فلسطین را متوقف نکند، سفیر این کشور نمی‌تواند در اسراییل بماند».

اونروا آژانس ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی اعلام کرد: «برآورد می‌شود که بیش از ۱میلیون و ۴۰۰هزار نفر هم‌اکنون در نوار غزه جابه‌جا شده‌اند. از ۷اکتبر تاکنون، ۷۰تن از همکاران او‌نروا کشته و ۲۲تن مجروح شده‌اند. این بالاترین آمار کشته‌شدگان از امدادگران ملل متحد در یک جنگ در این زمان بسیار کوتاه به‌شمار می‌رود».

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، به‌گفتهٔ سازمان پزشکان بدون مرز به‌رغم خارج‌شدن شماری از دارندگان گذرنامهٔ خارجی و مجروحان وخیم فلسطینی از مرز به‌سمت مصر، بیش از ۲۰هزار مجروح هم‌چنان در نوار غزه به‌سر می‌برند که به‌خاطر محاصره، دسترسی محدودی به‌امکانات درمانی دارند.

اورشلیم پست به‌نقل از رسانه الجدید لبنان گزارش داد که اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران رژیم روز چهارشنبه برای هماهنگی با حزب‌الله لبنان برای درگیری با اسراییل به لبنان سفر کرده است.

اورشلیم پست افزود آخرین سفر گزارش‌شده قاآنی به لبنان تنها دو روز پیش از آن است که حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، قرار است اولین اظهارنظر عمومی خود از زمان آغاز جنگ بین اسراییل و حماس را بیان کند.

به‌گزارش خبرگزاری وفا،  محمد اشتیه نخست‌وزیر فلسطین در دیدار با لرد طارق احمد وزیر امور خاورمیانه و شمال آفریقای دولت انگلستان در رام‌الله، این کشور را فراخواند تا خواهان آتش‌بس و تأمین نیازهای پزشکی و آب و برق در غزه شود.

نخست‌وزیر فلسطین گفت، اسراییل علاوه بر حملات خود به غزه، هم‌چنان به حمله به مردم   در کرانهٔ باختری ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه رژیم پس از دیدار با وزیر خارجه ترکیه بار دیگر تهدید کرد که در صورت ادامه جنگ اوضاع از کنترل خارج خواهد.

وال استریت ژورنال درباره حملات اسراییل به غزه نوشت: حملات هوایی به محله‌ای پرجمعیت در غزه در این هفته نشان می‌دهد که اسراییل در حال جنگی گسترده‌تر علیه حماس است، رویکردی که هدف آن نابودی این گروه شبه‌نظامی فلسطینی است اما با واکنش بین‌المللی مواجه شده است.عملکرد وحشیانه اسراییل هم‌چنین بر ایالات متحده فشار وارد کرده است چرا که از حق اسراییل برای دفاع از خود حمایت کرده، اما به‌طور فزاینده‌ای بر اهمیت به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان و افزایش کمکهای بشردوستانه تأکید کرده است. اسرائیل می‌گوید بیش از ۱۱۰۰۰ هدف را با موشک، بمب و توپخانه در غزه، منطقه‌ای به اندازه نصف شهر نیویورک که محل زندگی حدود دو میلیون نفر است، هدف قرار داده است.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: 

🙏لطفا به اشتراک بگذارید