خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ۳شهریور در گزارشی از کودتا علیه دکتر محمد مصدق در ایران نوشت: کودتای ۱۹۵۳ به رهبری سیا در ایران، نخست‌وزیر را سرنگون کرد و قدرت شاه را تقویت کرد.
در اوت ۱۹۵۳، کودتای تحت حمایت سیا، نخست‌وزیر ایران را سرنگون کرد و حکومت شاه محمدرضا پهلوی را برای بیش از ۲۵سال قبل از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ تثبیت کرد.
این کودتا که توسط اعضای متحد نیروهای نظامی و امنیتی آن انجام شد، پس از آن صورت گرفت که محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت، صنعت نفت کشور را ملی کرد. در آن زمان، پالایشگاه آبادان ایران بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان و منبع کلیدی برای بریتانیا بود که از کودتا برای بازیابی دسترسی خود حمایت کرد.
برای آمریکایی‌هایی که با میلیون‌ها دلار رشوه، اسلحه و سایر تشویق‌ها آن را به پیش بردند، ... دست آمریکا در کودتا، باعث دشمنی سرنگون کنندگان شاه شد و در سال‌های پس از آن، ایالات متحده از علنی کردن جزئیات پرونده‌های دولتی در مورد آن اجتناب کرد. وزارت امور خارجه در سال۲۰۱۷ بی‌سر و صدا جزئیاتی از کودتا را منتشر کرد که زمانی از تاریخ رسمی آن حذف شد، اگر چه برخی از جنبه‌های آن تا به امروز محرمانه باقی مانده است... .
در ۱۹اوت ۱۹۵۳، روزنامه عصر ایونینگ استار The Evening Star در واشنگتن دی سی، که آخرین پیام را در آن زمان مخابره کرده بود، نوشته بود: «ظاهراً ارسال AP با سانسور ماشینهای تله تایپ آن زمان به تأخیر افتاد و پس از سرنگونی دولت مخابره شد. .    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید