ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل متحد روز یکشنبه ۱۲ آذر در سخنانی با اشاره به ادامه بمباران غزه و تأکید بر این‌که «رنجی که بر غیرنظامیان تحمیل می‌شود بیش از حد و غیرقابل تحمل است. خشونت بیشتر راه‌حل نیست. خشونت صلح و امنیت را به ارمغان نخواهد آورد». اعلام کرد «زمان تغییر مسیر اکنون فرا رسیده است. کسانی که تصمیم می‌گیرند قوانین بین‌المللی را زیر پا بگذارند، متوجه می‌شوند که حسابرسی وجود خواهد داشت. هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست».
ولکر تورک در ادامه سخنانش که توسط سایت کمیساریای عالی حقوق‌بشر ژنو منتشر شد اضافه کرد «از سرگیری بی‌رحمانه خصومت‌ها در غزه و تأثیر وحشتناک آن بر غیرنظامیان بار دیگر بر لزوم پایان دادن به خشونت و یافتن یک راه‌حل سیاسی که بر اساس تنها مبنای قابل دوام درازمدت بنا شده است - احترام کامل به حقوق‌بشر فلسطینیها و اسراییلی‌ها - تأکید می‌کند».
وی هم‌چنین با ابراز نگرانی از این‌که تجدید و تشدید خصومت ها پس از وقفه هفت روزه منجر به مرگ، بیماری و ویرانی حتی بیشتر از آنچه تاکنون دیده شده، خواهد شد گفت: «در نتیجه اقدامات خصمانه اسراییل و دستور آن به مردم برای ترک شمال و بخش‌هایی از جنوب، صدها هزار نفر در مناطق کوچک‌تر در جنوب غزه بدون سرویس بهداشتی مناسب، دسترسی به غذا، آب و تجهیزات بهداشتی کافی حتی زمانی که بمبها در اطراف آنها می‌بارد، گرفتار شده‌اند. تکرار می‌کنم، هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد».
مسئول حقوق‌بشر سازمان ملل با تأکید بر این‌که قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق‌بشر روشن است که حفاظت از غیرنظامیان در درجه اول قرار دارد و دسترسی سریع و بدون مانع بشردوستانه از طریق همه ابزارهای ممکن باید برای کاهش رنج غیرنظامیان تسهیل شود کشورهای عضو را فراخواند که تمام تلاش خود را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که همه طرفها به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی پایبند هستند و از ارتکاب جنایات بین‌المللی جلوگیری می‌کنند.    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید