وال استریت ژورنال روز ۱۵آبان در گزارشی درباره نقش رژیم ایران در جنگ‌افروزی در غزه نوشت: رژیم ایران ممکن است در غزه اشتباه محاسباتی کرده باشد. این کشور منافعی در جدا کردن اسراییل از کشورهای عربی داشت. تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.
وال استریت نوشت: اکثر اخبار و تفسیرها، جنگ غزه را آخرین قسمت وحشیانه درگیری بین اسراییلی‌ها و اعراب توصیف می‌کنند. این یک بعد است، اما از منظر سیاست قدرتهای جهانی، مهم‌ترین بعد نیست. آنچه واقعاً در خاورمیانه اهمیت دارد، نبرد بین رژیم ایران است که به‌طور فزاینده‌یی توسط روسیه و چین حمایت می‌شود، و قدرتهای ضد رژیم ایران که شامل اسراییل و کشورهای عربی مورد حمایت آمریکا می‌شود.
در مورد جنگ غزه چیزهای زیادی وجود دارد که ما هنوز نمی‌دانیم: چقدر طول خواهد کشید، تعداد کشته‌ها چقدر خواهد بود، چه تعداد گروگان را می‌توان نجات داد یا بازگرداند، و این‌که اسراییل تا چه اندازه در هدف اعلام شده خود برای نابودی حماس موفق خواهد بود. اما تا اینجای کار، از منظر جهانی، مهمترین واقعیت این است که رژیم ایران آنچه را که از جنگ می‌خواست به دست نیاورده است. هدف رژیم ایران از تسلیح، آموزش و تشویق حماس تنها ایجاد دردسر برای اسراییل نبود. هدف واقعی، برهم زدن تعمیق تدریجی روابط استراتژیک بین اسراییل و مهمترین همسایگان عرب آن بود... .
رژیم ایران با این رویداد در یک سطح می‌خواست به همه یادآوری کند که کشور و دست‌نشانده‌هایش چقدر وحشی و قدرتمند شده‌اند. ترور در خدمت منافع دولت ایران است.
تهران امیدوار بود که این اقدام بین اعراب و اسراییلی‌ها شکاف ایجاد کند، زیرا حاکمان عرب با کنار گذاشتن هر گونه برنامه برای همکاری نزدیک با اسراییل به‌دنبال آرام کردن افکار عمومی خشمگین خود بودند.
تاکنون این طرح شکست‌خورده است. بحرین، امارات متحده عربی، عربستان و مصر همگی اعلام کرده‌اند که قصد دارند پس از پایان طوفان، به همکاری با اورشلیم برای خاورمیانه امن‌تر و باثبات‌تر ادامه دهند. علاوه بر این اعراب متعهد به احیای حکومت فلسطینی شده‌اند که می‌تواند نمایندگان ایران را از کرانه باختری و غزه حذف کند.

🙏لطفا به اشتراک بگذارید