نامهٔ شماری از نمایندگان پارلمان اروپا
به‌رئیس اتحادیهٔ اروپا، سران دولتهای عضو و رئیس پارلمان اروپا
ما از فراخوان مقاومت ایران به‌تشکیل یک دادگاه بین‌المللی
برای محاکمهٔ مسئولان جنایت علیه بشریت در رژیم ایران قویاً حمایت می‌کنیم
ما از فراخوان مقاومت ایران به تشکیل یک دادگاه بین‌المللی
برای محاکمهٔ مسئولان جنایت علیه بشریت در رژیم ایران قویاً حمایت می‌کنیم
آقای شارل میشل، رئیس شورای اروپا
ما این نامه را با خشمی عمیق نسبت به توطئهٔ جدید رژیم ایران علیه سازمان مجاهدین خلق ایران و پناهندگان عضو این سازمان می‌نویسیم و به‌طور فوری خواهان حمایت شما برای محکوم کردن این اقدام توسط اتحادیهٔ اروپا هستیم.
در ۲۹ژوئیه۲۰۲۳، قضاییهٔ رژیم ایران اعلام کرد که علیه سازمان مجاهدین و ۱۰۴فرد مرتبط با این سازمان کیفرخواست صادر کرده و خواستار معرفی وکیل از سوی آنها شده است. متهمان عموماً پناهنده و یا شهروند کشورهای اروپایی و یا در اشرف۳ در آلبانی پناهنده هستند و ۴دهه است در خارج از ایران به‌سر می‌برند.
روشن است که رژیم ایران در مواجهه با مخالفت و اعتراضات فزاینده در داخل و ناتوان از مقابله با مجاهدین و واحدهای سازمان‌یافتهٔ آن در داخل کشور، اکنون در تلاش است تا محدودیت‌هایی را علیه اپوزیسیون سازمان‌یافتهٔ خود درخارج اعمال کند و نگرانی‌هایی وجود دارد که چنین کیفرخواستهایی می‌تواند به‌عنوان بهانه‌یی برای اجرای عملیات تروریستی علیه اپوزیسیون به‌کار گرفته شود.
درخواست معرفی وکیل یک ترفند فریبکارانه از سوی این رژیم است. کافی است حوادث تلخ سال۱۳۶۷ را به‌یاد بیاوریم که در پی فتوای خمینی بنیانگذار این رژیم ۳۰۰۰۰زندانی سیاسی که ۹۰درصد آنها از مجاهدین خلق بودند توسط هیأت‌های مرگ حلق‌آویز شدند.
این یک پیام غیرقابل تحمل از سوی این رژیم علیه قوانین و نرم‌های بین‌المللی و تلاش برای به‌سکوت‌کشاندن صدای اپوزیسیون مشروع و مردمی است.
اتحادیه اروپا که بر اساس دموکراسی، حقوق‌بشر و حاکمیت قانون بنا شده است، باید قاطعانه در برابر هر گونه تلاشی برای سرکوب اپوزیسیون مشروع و به‌سکوت‌کشاندن صداهای مخالف بایستد.
ما از فراخوان مقاومت ایران به‌تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای محاکمهٔ مسئولان جنایت علیه بشریت در رژیم ایران قویاً حمایت می‌کنیم. ما هم‌چنین از این رژیم هم می‌خواهیم که اگر به‌واقع به‌دنبال عدالت است، همهٔ دعاوی و اسناد خود علیه اپوزیسیون را هم در این دادگاه ارائه کند.
توطئهٔ رژیم ایران برای هدف قرار دادن سازمان مجاهدین و حامیان آن در خاک اروپا، توهین بزرگی به‌همان پایه‌هایی است که اتحادیهٔ اروپا بر آن بنا شده است. سکوت در برابر چنین اقداماتی، چراغسبزی برای ادامهٔ کشتارها در ایران است، آن‌هم در (کشوری) که رژیم (حاکم بر آن) رکورددار اعدام شناخته می‌شود و به‌طور مکرر استانداردها و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. این بی‌عملی هم‌چنین امنیت و حفاظت پناهندگان ایرانی در اروپا را به‌خطر می‌اندازد.
ما از شما به‌عنوان رئیس شورای اتحادیهٔ اروپا می‌خواهیم حفاظت کامل پناهندگان سیاسی ایرانی در اشرف۳ و برخورداری آنها از تمامی حقوق مقرر در کنوانسیون۱۹۵۱ ژنو و کنوانسیون اروپایی حقوق‌بشر و قانون بین‌الملل را تضمین کنید؛ از جمله آزادی بیان و اجتماعات. این موضوع از سوی نخست‌وزیر آلبانی در آوریل۲۰۱۶ در نامه به‌نایب‌رئیس پارلمان اروپا مورد تأکید قرار گرفته است.
ما در تعهد خود برای دفاع از دموکراسی و حقوق‌بشر در ایران متحد هستیم و به‌رژیم ایران پیام روشنی می‌فرستیم که تلاش‌ها و توطئه‌هایش برای اعمال فشار و سرکوب اپوزیسیون در خارج کشور تحمل نخواهد شد.
ریشارد چارنسکی، عضو کنفرانس رؤسای هیأت‌های پارلمان اروپا، وزیر پیشین امور اروپایی لهستان، نایب‌رئیس پارلمان اروپا (۲۰۱۸)
میلان زوور وزیر آموزش و ورزش اسلوونی (۲۰۰۸)، رئیس مشترک گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا
جانا گانچا - نمایندهٔ پارلمان اروپا از ایتالیا
    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید