آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد در مورد جنگ در غزه و اسرائیل روز ۱۷مهر در سخنانی گفت: من نارضایتی‌های مشروع مردم فلسطین را به‌رسمیت می‌شناسم. اما هیچ چیز نمی‌تواند این اعمال تروریستی و کشتار، معلولیت و ربودن غیرنظامیان را توجیه کند.
سایت سازمان ملل ۱۷مهر ۱۴۰۲:
من به‌تازگی یک نشست فوق‌العاده با رهبران ارشد سازمان ملل را به پایان رساندم تا درباره تحولات بی‌سابقه در اسراییل و سرزمینهای اشغالی فلسطین گفتگو کنند. اجازه دهید با تکرار محکومیت کامل حملات شنیع حماس و دیگران علیه شهرها و روستاهای اسراییل در حاشیه غزه که بیش از ۸۰۰ اسراییلی کشته و بیش از ۲۵۰۰زخمی بر جای گذاشته است، شروع کنم.
متأسفانه، انتظار می‌رود که این اعداد با ادامه حملات و تعداد زیادی از آنها افزایش یابد.
علاوه بر این، گزارش‌شده است که بیش از یکصد، احتمالاً بیشتر، اسراییلی - غیرنظامی و نظامی - توسط گروه‌های مسلح از جمله زنان، کودکان و سالمندان اسیر شده‌اند. برخی در داخل اسراییل گروگان گرفته شده‌اند و بسیاری دیگر در نوار غزه به گروگان‌گرفته شده‌اند.
در همین حال، حماس و جهاد اسلامی بدون ملاحظه هزاران راکت پرتاب کرده‌اند که به مرکز اسراییل از جمله تل آویو و اورشلیم رسیده است. من نارضایتی‌های مشروع مردم فلسطین را به‌رسمیت می‌شناسم. اما هیچ چیز نمی‌تواند این اعمال تروریستی و کشتار، معلولیت و ربودن غیرنظامیان را توجیه کند. من مجدداً درخواست خود را برای توقف فوری این حملات و آزادی همه گروگانها تکرار می‌کنم.
در مقابل این حملات بی‌سابقه، حملات هوایی اسراییل غزه را هدف قرار داده است. من از گزارشهایی مبنی بر کشته شدن بیش از ۵۰۰فلسطینی - از جمله زنان و کودکان - در غزه و بیش از ۳۰۰۰مجروح به‌شدت نگران هستم. متأسفانه با ادامه عملیات اسرائیل، این تعداد لحظه به لحظه در حال افزایش است.
در حالی که من نگرانی‌های امنیتی مشروع اسراییل را به‌رسمیت می‌شناسم، هم‌چنین به اسراییل یادآوری می‌کنم که عملیات نظامی باید بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه انجام شود.
غیرنظامیان باید همیشه مورد احترام بوده و حفاظت شوند. زیرساختهای غیرنظامی هرگز نباید هدف قرار گیرند.
ما در حال حاضر گزارشهایی از حمله موشکی اسراییل به مراکز بهداشتی در داخل غزه و هم‌چنین برج های مسکونی چند طبقه و یک مسجد داریم. دو مدرسه که به خانواده‌های آواره در غزه پناه داده بودند نیز مورد حمله قرار گرفتند.
من عمیقاً از اعلام امروز که اسراییل محاصره کامل نوار غزه را آغاز خواهد کرد، بدون هیچ برق، غذا یا سوخت، ناراحت هستم. وضعیت بشردوستانه در غزه قبل از این خصومت‌ها بسیار وخیم بود. اکنون فقط به‌صورت تصاعدی بدتر می‌شود.
تجهیزات پزشکی، غذا، سوخت و سایر لوازم بشردوستانه، همراه با دسترسی پرسنل بشردوستانه به‌شدت مورد نیاز است.
این خشونت اخیر در خلأ به‌وجود نمی‌آید. واقعیت این است که این کشور از یک درگیری طولانی مدت، با یک اشغال ۵۶ ساله و هیچ پایان سیاسی در چشم‌انداز رشد می‌کند. زمان پایان دادن به این دور باطل خون‌ریزی، نفرت و دوقطبی شدن فرا رسیده است.
اسرائیل باید نیازهای مشروع خود برای امنیت را تحقق بخشد - و فلسطینیها باید چشم‌انداز روشنی را برای ایجاد کشور خود محقق کنند. تنها یک صلح مذاکره شده که خواسته‌های ملی مشروع فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را به همراه امنیت آنها برآورده می‌کند -چشم‌انداز دیرینه راه‌حل دو کشوری، مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل، قوانین بین‌المللی و توافق‌های قبلی - می‌تواند درازمدت را به همراه داشته باشد. برای مردم این سرزمین و منطقه خاورمیانه گسترده‌تر است.    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید