آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد در سخنان خود در جلسهٔ شورای امنیت، سه‌شنبه ۲ آبان گفت: «من به‌صراحت اقدامات وحشتناک و بی‌سابقه ۷ اکتبر در اسراییل را محکوم کرده‌ام. هیچ‌چیز نمی‌تواند کشتار، مجروح کردن و ربودن عمدی غیرنظامیان - یا پرتاب موشک به اهداف غیرنظامی را توجیه کند.

هم‌چنین مهم است بدانیم که حملات حماس در خلأ رخ نداده است. مردم فلسطین ۵۶سال در معرض اشغال خفقان‌آور بوده‌اند. آنها سرزمین خود را دیده‌اند که به‌طور پیوسته توسط شهرک‌ها بلعیده شده و گرفتار خشونت شده است. اقتصاد آنها خفه شد. مردم آنها آواره و خانه‌هایشان ویران شده است. امید آنها به راه‌حل سیاسی برای مشکلاتشان ناپدید شده است.

اما نارضایتی مردم فلسطین نمی‌تواند حملات وحشتناک حماس را توجیه کند. و این حملات وحشتناک نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین را توجیه کند.

گوترز اضافه کرد: «بمباران بی‌امان غزه توسط نیروهای اسرائیلی، میزان تلفات غیرنظامیان و تخریب گسترده محله‌ها هم‌چنان در حال افزایش و عمیقاً نگران‌کننده است.

حفاظت از غیرنظامیان به‌معنای دستور دادن به بیش از یک میلیون نفر برای تخلیه به جنوب نیست، جایی که نه سرپناهی وجود دارد، نه غذا، نه آب، نه دارو و نه سوخت، و این‌که سپس به بمباران همان منطقهٔ جنوب ادامه بدهیم. من عمیقاً نگران نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه هستم که در غزه شاهد آن هستیم.

بگذارید تصریح کنم: هیچ طرفی در درگیری مسلحانه بالاتر از قوانین بین‌المللی بشردوستانه نیست».

دبیرکل ملل متحد دربارهٔ محموله‌های ارسال‌شده برای مردم غزه، تأکید کرد: «خوشبختانه، برخی از کمکهای بشردوستانه بالأخره وارد غزه می‌شود. اما این قطره‌یی از کمک در اقیانوسی از نیاز است. علاوه بر این، ذخایر سوخت سازمان ملل در غزه در عرض چند روز تمام خواهد شد. این یک فاجعه دیگر خواهد بود.

مردم غزه به کمکهای مستمر در سطحی نیاز دارند که مطابق با نیازهای عظیم باشد. این کمک‌ها باید بدون محدودیت ارائه شود.

گوترز هم‌چنین بر لزوم پیشبرد راه‌حل دو کشوری تأکید کرد.

🙏لطفا به اشتراک بگذارید