آسوشیتدپرس ۲۶مهر گزارش داد که ظهر روز چهارشنبه در حملات شدید هوایی اسراییل به شهر مرزی رفح در جنوب غزه ۴۰فلسطینی کشته و ۲۵نفر دیگر زخمی شدند.
در یک حمله هوایی دیگر در مرکز غزه اردوگاههای پناهندگان نصیرات مورد هدف قرار گرفته که دستکم چهار تن از نانوایان جان باختند. این منبع افزود: دهها نانوایی در سراسر غزه به‌دلیل کمبود آب و برق مجبور به تعطیلی مغازه‌های خود شدند.
آسوشیتدپرس هم‌چنین گزارش کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان بامداد چهارشنبه با حمله به مواضع اسراییل در یک روستا در مرز لبنان، اعلام کرد در این حمله یک تانک مرکاوری اسراییل منفجر شده و شماری از نظامیان کشته شده‌اند.
 
تلویزیون الحدث طی گزارشی گفت روز سه‌شنبه غزه شاهد خونین‌ترین صحنه‌های خود در ۱۱روز گذشته بود، بیمارستان مسیحیان به نام بیمارستان اهلی که صدها فلسطینی در آن پناه گرفته بودند مورد اصابت موشک قرار گرفت. در این فاجعه دست کم ۴۷۰نفر کشته شده‌اند و حال بسیاری از مجروحان نیز وخیم است. چنین رقمی، بالاترین حدی از تلفات انسانی در غزه، در یک روز از آغاز جنگ بوده است. این رخداد موجب بروز اعتراضات اجتماعی در کرانه باختری تحت اشغال اسراییل و دیگر شهرهای خاورمیانه، از جمله استانبول، عمان پایتخت اردن و هم‌چنین لبنان گردید.
الحدث افزود: وزیر بهداشت فلسطین مسئولیت این کشتار را متوجه اسراییل دانست. وزیر بهداشت فلسطین در کنفرانس رسانه‌یی به خبرنگاران با توصیف وضعیت اضطراری بیمارستانها در غزه و کمبود دارو و امکانات پزشکی گفت در حال حاضر ۴۸۰۰بیمار در غزه امکان درمان ندارند و خطر شیوع بیماریهای واگیر دار، به‌شدت نگران‌کننده است.
 
به‌گزارش خبرگزاری وفا ۲۵مهر، به‌دنبال فاجعه بیمارستان اهلی محمود عباس رئیس دولت فلسطین سه روز عزای عمومی در سراسر فلسطین برای قربانیان این فاجعه اعلام کرد. محمود عباس دستور داد پرچم‌ها برای یادبود قربانیان و همهٔ مردم جانباخته به‌حالت نیمه‌افراشته درآیند».
 
خبرگزاری فلسطین هم‌چنین نوشت محمود عباس در اجلاس فوری دولت فلسطین گفت:
کشتار بیمارستان الاهلی یک جنایت جنگی شنیع است که نمی‌توان آن‌را تحمل کرد
پرزیدنت عباس ادامه داد: با توجه به‌مصیبتی که ا پیش آمد و به‌دلیل نگرانی برای مردم کشورمان تصمیم گرفتم سفر خود را (به اردن) کوتاه کنم و به وطن برگردم تا در این مصیبت بزرگ در میان مردمم باشم. با برادران در اردن و مصر توافق کردیم نشست سران را که قرار بود در امان با پرزیدنت بایدن برگزار شود، لغو کنیم».
خبرگزاری وفا اضافه کرد: « (محمود عباس) با تأکید بر این‌که برای توقف حمام خون در غزه و کرانه باختری هر کاری که لازم باشد انجام خواهیم داد، گفت: از کسی جز توقف این جنگ چیزی نخواهیم پذیرفت و شورای امنیت باید مسئولیت خود را برعهده بگیرد و ابتکار عملی را برای صدور قطعنامه جهت محکومیت این جنایت و توقف فوری تجاوز انجام دهد».
(محمود عباس) با درود به مردم نوار غزه، تأکید کرد که طرح اسراییل برای جابه‌جایی آنها از سرزمین‌شان به نتیجه نخواهد رسید و ما به هر طریق با آن مقابله خواهیم کرد.
وی با قدردانی از مواضع کشورهای عربی که جابه‌جایی را رد کرده‌اند، گفت: مردم ما زانو نخواهند زد، تسلیم نخواهند شد و پیروز خواهند شد».
 
خبرگزاری فلسطینی وفا هم‌چنین گزارش کرد: به‌دنبال اعلام سه روز عزای عمومی از سوی محمودعباس و در اعتراض به هدف قرار دادن بیمارستان اهلی روز چهارشنبه ۲۶مهر ۱۴۰۲ کلیه مدارس، فروشگاهها و ادارات دولتی در ساحل غربی به‌حالت تعطیل در آمد. این منبع افزود در درگیری روز چهارشنبه میان فلسطینیان و سربازان اسراییل در ساحل غربی یک فلسطینی کشته و یکنفر دیگر زخمی شد.
 
به گزارش تلویزیون الحدث، فادی دیاب، رئیس اسقفهای غزه که مسئولیت معاونت بیمارستان مسیحیان در غزه را نیز به عهده دارد در کنفرانس رسانه‌یی به خبرنگاران گفت: این بیمارستان از زمانهای بسیار قدیم در مسیر خدمت به مردم این منطقه کار کرده است. من از همه رؤسای دولتها و مجامع بین‌المللی می‌خواهم نسبت به فاجعه اخیر تحقیقاتی دقیق انجام دهند و عاملان و آمران آنرا مورد حسابرسی قرار دهند... . هم‌چنین می‌خواهم با فشار بر حکومت اسراییل، به بمبارانها و محاصره غزه پایان دهند.
از سوی دیگر به‌نقل از سخنگوی ارتش اسراییل گفت: «اسراییل روز چهارشنبه گروه جهاد اسلامی را مسئول شلیک موشک به بیمارستان دانست. سخنگوی ارتش اسراییل می‌گوید حماس می‌داند چه اتفاقی افتاده است، اما آنرا پنهان می‌کند. این موشک به اشتباه توسط جهاد اسلامی به این بیمارستان شلیک شده است»
جهاد اسلامی این را تکذیب کرده است.
سخنگوی حماس در لبنان به خبرنگاران گفت: «آمریکا و دولتهای غربی حامی اسراییل مسئولیت جنگ علیه غیرنظامیان در غزه را به عهده دارند»
 
به‌گزارش خبرگزاری وفا ریاض منصور نمایندهٔ دائم فلسطین در ملل‌متحد شورای امنیت را به‌مداخلهٔ فوری برای برقراری آتش‌بس در غزه فراخواند.
ریاض منصور، اضافه کرد: «شورای امنیت باید مسئولیت خود را برای توقف این جنگ، که خاورمیانه و کل جهان را تهدید می‌کند، به‌عهده بگیرد».
 
فاجعه کشتار در بیمارستان غزه خشم و اعتراض را کشورهای عربی و در شهرهای مختلف جهان برانگیخته است
فاجعه کشتار در بیمارستان الاهلی در غزه محکومیت‌های گسترده بین‌المللی را به‌دنبال داشته است
دبیرکل ملل‌متحد، اتحادیهٔ عرب، اتحادیهٔ اروپا، سازمان بهداشت جهانی، اتحادیهٔ آفریقا، کشورهای عربی از جمله اردن، مصر، عربستان، تونس، امارات، سران کشورهای مختلف از جمله فرانسه، آلمان، کانادا، آمریکا، هند، روسیه این جنایت را محکوم کردند.
به‌گزارش آسوشیتدپرس ۲۶مهر، به‌دنبال انفجار ویرانگر... . در بیمارستانی در شهر غزه، ۲۲کشور عربی در ملل‌متحد به‌طور مشترک به برقراری آتش‌بس فوری در غزه فراخوان دادند.
 
آنتونیو گوترز دبیرکل ملل‌متحد ۲۵مهر در حساب ایکس خود، نوشت: «من از کشته‌شدن صدها غیرنظامی فلسطینی در حمله به‌بیمارستانی در غزه شوکه شده‌ام و به‌شدت آن‌را محکوم می‌کنم. از صمیم قلب با خانواده‌های قربانیان (ابراز همدردی می‌کنم). بیمارستانها و پرسنل پزشکی تحت قوانین بشردوستانه بین‌المللی حفاظت‌شده هستند».
 
سازمان پزشکان بدون مرز انفجار در بیمارستان الاهلی را یک «قتل‌عام» توصیف کرد و آن‌را «تماماً غیرقابل‌قبول» دانست.
به‌دنبال انفجار در بیمارستان الاهلی غزه، دیدار چهارجانبهٔ سران اردن، مصر و محمود عباس با رئیس‌جمهور آمریکا را لغو شد و سفر جو بایدن به امان نیز به‌زمان دیگری موکول شد.
وزیر خارجهٔ اردن در تلویزیون دولتی این کشور، گفت: «در حال حاضر صحبت درباره چیزی جز توقف جنگ فایده‌یی ندارد».
کاخ‌سفید نیز لغو این دیدار و منتفی‌شدن سفر بایدن به امان را تأیید کرد.
سی‌بی‌اس نیوز، گزارش داد: «بایدن پس از مشورت با ملک عبدالله اردن و با توجه به ایام عزای اعلام‌شده توسط (محمود) عباس، سفر خود به اردن و دیدار برنامه‌ریزی شده با این دو رهبر و سیسی رئیس‌جمهور مصر را به‌تعویق می‌اندازد».
 
جان کربی همآهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ‌سفید، گفت:
دلیل اصلی کناره‌گیری (محمود) عباس از جلسه در اردن، سه روز عزاداری بود که البته از نظر فرهنگی کاملاً قابل درک است... او قطعاً باید به کشورش می‌رفت و ما این‌را درک می‌کنیم. و مطمئناً بدون او کار داشتن بحثهایی که ما می‌خواستیم در امان انجام بدهیم، دشوارتر می‌شد».
 
به‌گزارش رسانه‌های بین‌المللی، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در میان تدابیر شدید امنیتی وارد اسراییل شد و با نتانیاهو دیدار و گفتگو کرد.
خبرگزاری فرانسه۲۶مهر، گزارش داد: «صدها پلیس و نیروی مسلح در اطراف هتل ساحلی تل‌آویو، محل دیدار نتانیاهو و بایدن... مستقر شدند و تک‌تیراندازان مسلح روی پشت‌بام ویلاهای مجاور قرار گرفتند».
 
سی.ان.ان ۲۶مهر گزارش داد: «پرزیدنت جو بایدن در یکی از پیچیده‌ترین سفرهای دیپلماتیک دوران ریاست‌جمهوری خود چهارشنبه وارد اسراییل شد؛ این یک سفر فوق‌العاده پرمخاطره به‌منطقه‌یی است که درگیر خشونت شده است، از جمله انفجار در بیمارستانی در شهر غزه که به‌گفته او به‌نظر می‌رسد توسط «طرف دیگر» انجام شده باشد».
بایدن در دیدار با نتانیاهو گفت: «من از انفجار روز سه‌شنبه در بیمارستان غزه بسیار ناراحت و خشمگین شدم. بر اساس آنچه دیده‌ام، به‌نظر می‌رسد که این کار توسط طرف دیگری انجام شده باشد، نه توسط شما. اما افراد زیادی وجود دارند که مطمئن نیستند. بنابراین ما باید خیلی چیزها را حل و فصل کنیم».
 
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌یی نوشت: «
به تیم امنیت ملی خود دستور دادم تا به جمع‌آوری اطلاعات درباره آنچه دقیقاً رخ داده است ادامه دهند. ایالات متحده صراحتاً برای حفاظت از جان غیرنظامیان در طول درگیریها می‌ایستد و ما برای بیماران، کادر پزشکی و سایر بیگناهان کشته یا زخمی شده در این فاجعه عزاداری می‌کنیم».
 
خبرگزاری رویترز ۲۵مهر، گزارش داد: «اولاف شولتز صدراعظم آلمان... به‌جلوگیری از تشدید تنش در خاورمیانه فراخوان داد و به‌حزب‌الله و (رژیم) ایران نسبت به مداخله در جنگ بین اسراییل و حماس هشدار داد.
شولتز، گفت: «من قویاً به حز‌ب‌الله و (رژیم) ایران هشدار می‌دهد که در این جنگ مداخله نکنند».
 
به گزارش آسوشیتدپرس ۲۶مهر، رئیس‌جمهور مصر تلاش‌ها برای جابه‌جایی اجباری فلسطینی‌ها در غزه به شبه‌جزیرهٴ سینا را رد کرد و هشدار داد که چنین اقدامی، صلح کشورش با اسراییل را به‌خطر خواهد انداخت.
سیسی در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با صدراعظم آلمان گفت که دولتش محاصره غزه توسط اسراییل، از جمله قطع‌کردن آب، غذا و سوخت و جلوگیری از رسیدن کمکهای بشردوستانه را... طرحی برای اخراج فلسطینی‌ها به‌مصر تلقی می‌کند.
 
به‌گزارش رسانه‌های فرانسه، روز چهارشنبه به‌دنبال تهدیدات برای سوءقصد، شش فرودگاه در شهرهای لیل، لیون، نانت، نیس، تولوز و بووه فرانسه تخلیه شد.
 
به‌دنبال فاجعهٔ کشتار در بیمارستان الاهلی غزه، از سه‌شنبه شب تظاهرات گسترده در مناطق مختلف فلسطین و کشورهای عربی و سراسر جهان در محکومیت این جنایت برگزار شد.
به‌گزارش آسوشیتدپرس، مردم علاوه بر تظاهرات شبانه در رام‌الله به‌خیابانهای دیگر شهرهای اصلی کرانهٴ غربی ریختند و تظاهرات کردند.
تظاهرات در رام‌الله و شهرهای مختلف فلسطین روز چهارشنبه نیز ادامه پیدا کرد.
 
تظاهرات جهانی در محکومیت فاجعهٔ بیمارستان الاهلی غزه و در همبستگی با مردم فلسطینی از جمله در امان، بیروت، رباط، تونس، استانبول، آنکارا، نواکشوت، ادلب سوریه و روتردام برگزار شد.
 
خبرگزاری رویترز ۲۵مهر گزارش داد: «شورای امنیت ملل‌متحد روز چهارشنبه در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌یی رأی‌گیری می‌کند که توسط برزیل ارائه شده و به توقف‌های بشردوستانه جنگ برای رساندن کمکهای انسانی به نوار غزه است.
به گفته دیپلمات‌ها، انتظار می‌رود شورای امنیت پس از آن به درخواست امارات و روسیه درباره انفجار بیمارستان غزه بحث کند؛ (انفجاری) که روز سه‌شنبه منجر به کشته‌شدن صدها نفر شد».
 
روز چهارشنبه اجلاس فوق‌العادهٴ کمیتهٔ اجرایی سازمان همکاری اسلامی، با حضور وزرای خارجهٔ این سازمان در جده برگزار شد.
در این جلسه وزرای خارجهٔ کشورهای مختلف جنایت فجیع در بیمارستان الاهلی غزه را محکوم کردند.
 
فاجعه کشتار در بیمارستان الاهلی در غزه محکومیت‌های گسترده را برانگیخته است.
دبیرکل ملل‌متحد، اتحادیهٔ عرب، اتحادیهٔ اروپا، سازمان بهداشت جهانی، اتحادیهٔ آفریقا، کشورهای عربی از جمله اردن، مصر، عربستان، تونس، امارات، سران کشورهای مختلف از جمله فرانسه، آلمان، کانادا، آمریکا، هند، روسیه و چین این جنایت را محکوم کردند.
 
تلویزیون الحدث طی گزارشی گفت روز سه‌شنبه غزه شاهد خونین‌ترین صحنه‌های خود در ۱۱ روز گذشته بود، بیمارستان مسیحیان به نام بیمارستان اهلی که صدها فلسطینی در آن پناه گرفته بودند مورد اصابت موشک قرار گرفت. در این فاجعه دستکم ۴۷۰نفر کشته شده‌اند و حال بسیاری از مجروحان نیز وخیم است. چنین رقمی، بالاترین حدی از تلفات انسانی در غزه، در یک روز از آغاز جنگ بوده است. این رخداد موجب بروز اعتراضات اجتماعی در کرانه باختری تحت اشغال اسراییل و دیگر شهرهای خاورمیانه، از جمله استانبول، عمان پایتخت اردن و هم‌چنین لبنان گردید.
الحدث افزود: وزیر بهداشت فلسطین مسئولیت این کشتار را متوجه اسراییل دانست. وزیر بهداشت فلسطین در کنفرانس رسانه‌یی به خبرنگاران با توصیف وضعیت اضطراری بیمارستانها در غزه و کمبود دارو و امکانات پزشکی گفت در حال حاضر ۴۸۰۰ بیمار در غزه امکان درمان ندارند و خطر شیوع بیماریهای واگیر دار، به‌شدت نگران‌کننده است.
به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، محمود عباس پس انفجار بیمارستان غزه که بیش از ۵۰۰فربانی بر جای گذاشت، دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا در اردن را لغو کرد و به‌رام‌الله بازگشت و طی بیانیه‌یی گفت: اسراییل از همه خطوط قرمز عبور کرده است. کشتار بیمارستان الاهلی تحمل نخواهد شد و بدون پاسخ نخواهد ماند. رئیس دولت فلسطین اضافه کرد: از کسی جز توقف این جنگ چیزی نخواهیم پذیرفت و شورای امنیت باید مسئولیت خود را برعهده بگیرد
وزیر بهداشت فلسطین در رام‌الله گفت: بیش از ۳۳۰۰ فلسطینی از ۱۵مهر (۷ اکتبر) تاکنون کشته شده‌اند.
رویترز با مخابره این خبر افزود: جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا روز چهارشنبه گفت که دولت ایتالیا در حال کار بر روی حفاظت از غیرنظامیان، مسائل انسانی فوری و «راه‌حلی سریع» برای توقف درگیری اسراییل و حماس است. ملونی در بیانیه‌یی گفت که از حمله به بیمارستان غزه که در آن صدها نفر جان خود را از دست دادند، عمیقاً متأسف است وی گفت که دولت او منتظر روشن شدن نتیجه نهایی در مورد این حادثه است
رویترز در خبر دیگری افزود: پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان از مسیحیان خواست که در درگیری منطقه، فقط جانب یک‌طرف یعنی طرف صلح را بگیرند
 
نشنال امارات-۲۶مهر: بر اساس گزارشها بیش از ۳۰فلسطینی در حملات صبحگاهی به غزه کشته شدند.
به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین وفا، حملات اسراییل به نوار غزه بامداد چهارشنبه بیش از ۳۰کشته بر جای گذاشت.
در این بیانیه آمده است: «تمام مناطق نوار غزه» هدف بمباران توپخانه، دریایی و هوایی قرار گرفته است.
هم‌چنین حملات اسراییل به خان یونس و محله الزیتون شهر غزه، نزدیک به بیمارستان الاهلی عرب گزارش‌شده است، جایی که گفته می‌شود بیش از ۵۰۰ نفر در حمله شب گذشته اسراییل کشته شده‌اند.
 
رویترز: سخنگوی وزارت بهداشت غزه: دست‌کم ۵۰۰قربانی در نتیجه حمله به بیمارستان الاهلی در غزه
اسکای نیوز: وزارت بهداشت غزه هشدار داد شمار کشته‌شدگان بیمارستان الاهلی ممکن است به ۸۰۰تن برسد.
رویترز: محمود عباس، در پی حمله به بیمارستانی در غزه ۳روز عزای عمومی اعلام کرد
آسوشیتدپرس: اردن اجلاس رهبران فلسطین اردن و مصر با جو بایدن را که قرار بود چهارشنبه در امان برگزار شود لغو کرد
وزیر امور خارجه اردن گفت کشورش نشست منطقه‌یی را که قرار بود بایدن روز چهارشنبه در امان با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، محمود عباس رئیس دولت فلسطین و عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر دیدار کند را لغو کرد
ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن: جنگ بین اسراییل و حماس منطقه را به لبه پرتگاه می‌کشاند
بیانیه سازمان آزادیبخش فلسطین: ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که فوراً برای توقف این کشتار مداخله کند.
تایمز اسراییل: نیروهای دفاعی اسراییل می‌گویند بر اساس اطلاعاتی، موشک معیوب جهاد اسلامی باعث انفجار مرگبار در بیمارستان غزه شده است.
خبرگزاری فرانسه: دهها معترض تلاش کردند به‌سفارت اسراییل در امان یورش ببرند.
دبیرکل اتحادیه عرب گفت هدف قرار دادن زیرساختهای غیرنظامی در غزه، قوانین بین‌المللی را پس از حمله مرگبار به بیمارستانی نقض می‌کند.
یک مقام ارشد اسراییلی گفت اسراییل از ۱۵مهر به حدود ۵هزار هدف حماس در نوار غزه حمله کرده است
رویترز: مقام اسرائیلی: بسیج برای از بین بردن حماس ممکن است ماهها یا سال‌ها طول بکشد.
سخنگوی نظامی اسرائیل: اسراییل شاهد افزایش فعالیت‌های حزب‌الله در مرزهای شمالی بوده است.
رویترز: مشاور امنیت ملی اسراییل پیش‌بینی کرد اگر رژیم ایران و حزب‌الله به جنگ بپیوندند، آمریکا درگیر خواهد شد.
رویترز: حماس اعلام کرد شهر حیفا در شمال اسراییل را با راکت هدف قرار داده است.    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید