خبرگزاری فرانسه: پارلمان بحرین روابط تجاری خود را با اسرائیل متوقف کرد، نمایندگان آن برمی‌گردند.

نیروهای اسراییل در حمله بی‌سابقه‌ای به مرکز رام‌الله و در نزدیکی مقر محمود عباس، رئیس دولت فلسطین دو تن را کشته و ۶۰نفر را دستگیر کردند. مقامات فلسطین این حمله را محکوم کرده و آنرا عامل تشدید تنشها و درگیریها در کرانه غربی خواندند.

وزارت بهداشت غزه آمار کشته‌شدگان غزه را از ۷ اکتبر تاکنون ۹هزار و ۶۱نفر و مجروحان را بیش از ۲۴هزار نفر اعلام کرد
در خبر دیگری، خبرگزاری وفا خبر داد، کشتی‌های جنگی اسراییل در امتداد جاده ساحلی، غرب و شمال شهر غزه را با دهها گلوله توپ و موشک هدف قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت‌خارجهٔ مصر اعلام کرد به خارج‌شدن «حدود ۷هزار» شهروند خارجی و دو تابعیتی از نوار غزه کمک خواهد کرد. وزیر خارجه مصر گفت: این ۷هزار نفر از ۶۰ملیت مختلف هستند و قرار است از طریق مرز رفح خارج بشوند

حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه اعلام کرد یک پهپاد اسراییلی را بر فراز جنوب لبنان با موشک زمین به هوا منهدم کرده است. خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر اضافه کرد. البته اسراییل این ادعا را تکذیب کرد. این دومین ادعای این گروه تحت حمایت رژیم ایران در این هفته، در حالی است که درگیریها در مرز جوشان شده است.

سرویس‌های اورژانس مدنی در نوار محاصره غزه روز پنجشنبه اعلام کردند که پس از حمله اسراییل به اردوگاه آوارگان بورجی، ۱۵نفر در زیر آوار کشته شدند.

دفتر نخست‌وزیری انگلیس روز پنجشنبه اعلام کرد، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا و آنتونیو گوتر، دبیرکل سازمان ملل، بر لزوم افزایش حجم ارسال کمکهای بشردوستانه به غزه توافق کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه با وزیر دفاع عربستان درباره وضعیت انسانی در غزه و نیاز به تقویت ثبات منطقه گفتگو کرد.

سفیر اسراییل در آلمان روز پنجشنبه گفت که اسراییل از کشورهای خارجی خواسته است تا کشتی‌های بیمارستانی را برای کمک به درمان مجروحان فلسطینی که اجازه خروج از نوار ویران شده غزه را به مصر همسایه را دارند، بفرستند.

پولیتیکو: جو بایدن و دستیاران ارشد درباره احتمال به شماره افتادن روزهای سیاسی بنیامین نتانیاهو بحث کرده‌اند و رئیس‌جمهور این احساس را در گفتگوی اخیر به نخست‌وزیر اسراییل منتقل کرده است.

وزارت‌خارجه مصر روز پنجشنبه در بیانیه‌یی اعلام کرد که مصر به تخلیه حدود ۷۰۰۰خارجی و دوتابعیتی از نوار ویران شده غزه کمک خواهد کرد.
رویترز: حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه اعلام کرد که یک پهپاد اسراییلی را بر فراز جنوب لبنان با موشک زمین به هوا منهدم کرده است، این روایت مورد مناقشه ارتش اسراییل است که پرتاب موشک را تأیید کرد اما گفت که پهپاد آن هیچ آسیبی ندیده است.
رویترز- بلینکن دوباره عازم اسراییل شد
رویترز: حماس می‌گوید حملات اسراییل به منطقه شهر غزه بیش از ۱۹۵کشته بر جای گذاشته است
رویترز: اسراییل می‌گوید از روز جمعه ۱۷سرباز در غزه کشته شده‌اند
رویترز: حدود ۷۵۰۰شهروند خارجی به‌زودی از نوار غزه تخلیه می‌شوند.
فرانس ۲۴ - تایلند مذاکرات مستقیمی برای گروگان‌گیری با حماس در ایران انجام داد.
مک کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان: ایران سالانه ۱۰۰میلیون دلار از حماس و دیگر گروه‌های تروریستی فلسطینی حمایت مالی کرده است... و حماس در حال حاضر چه می‌کند؟

آخرین خبرها از جنگ در غزه و اسراییل

آمار گروگانهای اسراییل در دست حماس: ۲۴۰نفر

حماس اعلام کرد ۵۰گروگان در بمبارانها کشته شدند.

حماس هم‌چنین از کشته شدن ۷نفر از اسرای غیرنظامی نزد خود از جمله ۳ گروگان دارای تابعیت خارجی در پی حملات هوایی اسراییل به اردوگاه جبالیا خبر داد.

بنا‌به خبر دیگری نخست‌وزیر انگلستان و رئیس‌جمهور مصر درباره تلاشهای دیپلماتیک برای تضمین آزادی گروگانهای حماس، جلوگیری از تشدید تنش در پهنه خاورمیانه و دستیابی به صلح بلندمدت گفتگو کردند.

در صحنه سیاسی، کاملا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در لندن با نخست‌وزیر انگلستان دیدار و بر حق اسراییل برای دفاع از خود پس از حمله تروریستی هولناک حماس در ۷اکتبر تأکید کردند.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: آمریکا معتقد نیست حماس مورد حمایت رژیم ایران می‌تواند در دولت آینده غزه پس از پایان جنگ با اسراییل نقشی داشته باشد. فعلاً برای آتش‌بس زمان مناسبی نیست.

ژنرال رایدر سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون گفت: ما می‌دانیم این گروهها توسط رژیم ایران تأمین مالی شده، آموزش دیده و حمایت می‌شوند و ما رژیم ایران را به‌خاطر آن مورد حسابرسی قرار می‌دهیم.

یک مقام دفاعی آمریکا به سی.ان.ان گفت: یک نظامی که از یک کشور همکار آمریکا بود، بر اثر حمله پهپاد تهاجمی انتحاری به پادگان التنف در سوریه، دچار جراحت شد.

این مقام دفاعی افزود رژیم ایران در کانون پدیده‌یی است که ما می‌بینیم. رژیم ایران از طریق دادن تسلیحات، سرمایه‌گذاری، آموزش، تجهیز و پشتیبانی از گروه‌های شبه‌نظامی در سراسر منطقه، توسط سپاه پاسداران این گروهها را پشتیبانی و هدایت می‌کند.

از سوی دیگر المانیتور نوشت: دیپلماتهای ارشد ترکیه و رژیم ایران روز چهارشنبه هشداری مشترک علیه گسترش جنگ اسراییل و حماس منتشر کردند، اما به نظر می‌رسد این دو در مورد صادرات نفت به اسراییل اختلاف‌نظر دارند.

گاردین طی تحلیلی از جنگ در غزه نوشت: رژیم ایران مشتاق است از رویارویی مستقیم اجتناب کند. در عوض، به شبه‌نظامیان نیابتی در سراسر منطقه تکیه می‌کند تا حملات محدودی را علیه پایگاههای نظامی اسراییل و آمریکا در عراق و سوریه انجام دهد.

آسوشیتدپرس- بر اساس گزارش وزارت بهداشت غزه، تعداد کشته‌شدگان فلسطینی در جنگ اسراییل و حماس به ۸۸۰۵نفر رسیده است. 

در کرانه باختری اشغالی، ۱۳۰فلسطینی در خشونت ها و حملات اسراییل کشته شده‌اند.

به گفته پالتل Paltel، ارائه‌دهنده اصلی ارتباطات از راه دور، پس از دومین قطع بزرگ در پنج روز، خدمات ارتباطات و اینترنت به تدریج در حال بازسازی بودند. آژانس‌های کمکهای بشردوستانه هشدار داده‌اند که این قطع اینترنت و خاموشی‌ها به‌شدت کار آنها را در وضعیت وخیم غزه مختل می‌کند.

سی.ان.ان: پاپ فرانسیس از راه‌حل دو کشوری فلسطین و اسراییل حمایت کرد

پاپ فرانسیس: دو ملتی که باید با هم زندگی کنند. یک راه‌حل عاقلانه وجود دارد: دو ملت و دو کشور، از توافقنامه اسلو پیروی کنند

سی.ان.ان: جو بایدن از باز شدن گذرگاه رفح به روی مجروحان فلسطینی و اتباع خارجی استقبال کرد

بایدن از دست دادن غیرنظامیان را یک تراژدی خواند و گفت: ایالات متحده به فشار بر اسراییل برای پایبندی به قوانین بین‌المللی در مورد حمایت از غیرنظامیان در درگیری ادامه خواهد داد

سی.ان.ان: آرژانتین حمله هوایی اسراییل به اردوگاه پناهجویان در جبالیا در غزه را محکوم کرد

سی.ان.ان: دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کرد که حملات هوایی اسراییل به اردوگاه آوارگان جبالیا در غزه می‌تواند جنایت جنگی باشد
وزارت امور خارجه آرژانتین حمله هوایی اسراییل به اردوگاه آوارگان جبالیا در نوار غزه را محکوم کرد.

مارتین گریفیث معاون دبیرکل سازمان ملل: عدم اقدام در حال حاضر عواقبی فراتر از منطقه خواهد داشت، زیرا این یک بحران جهانی است

مارتین گریفیث معاون دبیرکل سازمان ملل در امور هماهنگ‌کننده فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل: «هفتم اکتبر و پیامدهای آن، زخم‌های پاک نشدنی بر زندگی میلیون‌ها نفر خواهد گذاشت. در همین حال، به نظر می‌رسد که جهان قادر نیست، یا نمی‌خواهد عمل کند. عدم اقدام در حال حاضر عواقبی فراتر از منطقه خواهد داشت، زیرا این یک بحران جهانی است. بیانیه من ضمیمه است».

آسوشیتدپرس: دبیرکل سازمان ملل قتل غیرنظامیان را محکوم کرد و گفت که از تشدید خشونت از جمله کشتار فلسطینیها توسط حملات هوایی اسراییل در اردوگاه آوارگان جبالیا وحشت‌زده است

سازمان ملل متحد - سخنگوی آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل گفت گوترز «از تشدید خشونت ها در غزه» از جمله کشتار فلسطینیها توسط حملات هوایی اسراییل در اردوگاه آوارگان جبالیه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، وحشت‌زده است.

آناتولی: فیلیپ لازارینی رئیس آن‌روا از غزه بازدید کرد و وضعیت را بی‌سابقه توصیف کرد

فیلیپ لازارینی می‌گوید ۷۰کارمند آن‌روا از ۷ اکتبر در غزه کشته شده‌اند.
کمیسر کل آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آن‌روا) روز چهارشنبه گفت که وضعیت غزه بی‌سابقه است اظهارات او در حالی انجام شد که او برای اولین بار از زمان آغاز جنگ از منطقه تحت پوشش فلسطین بازدید کرد... .

آن‌روا در بیانیه قبلی خود اعلام کرد که بیش از ۶۷۰۰۰۰نفر از مردم غزه در نزدیک به ۱۵۰ تأسیسات آن‌روا در سراسر غزه به‌شکل پر ازدحامی پناه گرفته‌اند.

سایت سی.ان.ان: دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کرد که حملات اسراییل به اردوگاه آوارگان جبالیا در غزه می‌تواند جنایت جنگی باشد
این دفتر روز چهارشنبه در یک پست رسانه اجتماعی گفت: «با توجه به تعداد بالای تلفات غیرنظامیان و مقیاس ویرانی در پی حملات هوایی اسراییل به اردوگاه آوارگان جبالیا، ما نگرانی جدی داریم که این حملات نامتناسب هستند که می‌توانند جنایات جنگی به حساب بیایند».

بیانیه سازمان ملل پس از آن منتشر شد که نیروهای دفاعی اسراییل (IDF) تأیید کردند که انفجار روز چهارشنبه در محله فلوجه اردوگاه آوارگان جبالیا پس از حمله هوایی اولیه در روز سه‌شنبه به‌دلیل یک حمله هوایی بوده است.

🙏لطفا به اشتراک بگذارید