تاون هال در گزارشی به‌قلم مجید رفیع‌زاده به‌تاریخ یکشنبه اول مرداد، با بررسی تحولات اخیر درباره ایران و نقش و اقدامات اپوزیسیون دموکراتیک آن شورای ملی مقاومت نوشت: «اپوزیسیون ایران بر امتیازات داده شده توسط غرب به تهران غلبه می‌کند».
مقاله در ادامه با اشاره به سیاست‌های مماشات‌جویانه با رژیم آخوندی در مقابله با اپوزیسیون دموکراتیک آن یعنی شورای ملی مقاومت اضافه می‌کند: «پس از تعامل با رژیم، هر دو دولت اروپایی و آمریکایی تصمیمی متعاقب برای آرام کردن حساسیت رژیم با بالا بردن یکی از خواسته‌های اصلی آن گرفتند: اعمال محدودیت بر فعالیت اپوزیسیون اصلی. شکست سریع این تلاش‌ها، واقعیت‌های اساسی را روشن کرده است که سزاوار تأمل عمیق سیاست‌گذاران غربی است.
در میان انبوهی از گزارشهای اخیر پیرامون مذاکرات واشنگتن و تهران، الگوی نگران‌کننده‌ای از امتیازات ظاهر شده است که همگی مربوط به شورای ملی مقاومت ایران (NCRI) و تشکیل‌دهنده اصلی آن، مجاهدین خلق است...
فرض معیوب این است که چنین اقداماتی می‌تواند آخوندهای حاکم را متقاعد کند که اقدامات شوم خود از جمله تروریسم یا راهپیمایی بی‌امان به سمت بمب هسته‌یی را محدود کنند. با این حال، به طرز شگفت انگیزی، همه این اقدامات در نهایت نتوانست به نتایج مورد نظر دست یابد».
مقاله تاون هال در ادامه با اشاره به پیروزی مقاومت ایران در مقابله با سیاست مماشات در دادگاه فرانسه و حضور دهها هزار ایرانی مشتاق آزادی در گردهمایی آن اضافه می‌کند «NCRI شورای ملی مقاومت ایران ممنوعیت فرانسه را در دادگاه به چالش کشید و منجر به پیروزی قاطع ائتلاف دموکراتیک شد. در اول ژوئیه، دهها هزار ایرانی در قلب پاریس تظاهرات کردند و تعداد زیادی از مقامات و سخنرانان دیگر را به خود جلب کردند و اهمیت پیروزی اپوزیسیون را بیشتر تشدید کردند. نکته قابل توجه این است که این اجلاس و تظاهرات پس از تأیید قدرتمند ۳۶۰۰قانونگذار در ۴۱کشور، از طرح ۱۰ماده‌ای مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت، برای آینده‌ای دموکراتیک حمایت کردند».
نویسنده مقاله با بررسی کهکشان مقاومت و حضور چشمگیر بسیاری از شخصیتهای سیاسی در این گردهمایی ادامه می‌دهد «همزمان، مجمع بی‌سابقه‌ای متشکل از بیش از ۵۰۰شخصیت برجسته بین‌المللی در اجلاس سران جهانی ایران آزاد ۲۰۲۳: پیش به سوی جمهوری دموکراتیک، از جمله رؤسای جمهور سابق، نخست وزیران، وزرا، قانونگذاران و مجموعه‌یی از مقامات بلندپایه دیگر از ایالات متحده، اروپا و خاورمیانه شرکت کردند. محل برگزاری گردهمایی، مقر NCRI در خارج از پاریس، از اهمیت نمادین برخوردار بود.
شخصیت‌های سیاسی با شهرت بین‌المللی، از جمله معاون سابق ریاست‌جمهوری آمریکا مایک پنس و نامزد ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، لیز تراس، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، استیون هارپر نخست‌وزیر سابق کانادا، و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق، در این اجلاس سخنرانی کردند که نماد حمایت و شناخت گسترده‌یی بود که شورای ملی مقاومت در صحنه بین‌المللی را نمایش می‌دهد».
مقاله تاون هال در پایان با اشاره به این واقعیت که کهکشان امسال مقاومت ایران «نمایش شگفت‌انگیزی از قدرت توسط اپوزیسیون سازمان‌یافته است» می‌نویسد: «این واقعیت که این تظاهرات و گردهمایی نه تنها در برابر همه موانع و مشکلات رخ داد، بلکه مجمع قدرتمندی از مقامات عالی‌رتبه و قانونگذاران را به خود جلب کرد، نشان‌دهنده نمایش شگفت‌انگیزی از قدرت توسط اپوزیسیون سازمان‌یافته است. این رویداد به‌عنوان یادآوری آشکار از پویایی‌های در حال تغییر در داخل ایران، به‌ویژه در مواجهه با تلاش‌های مماشات‌کننده از سوی ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا است و فرانسه نقش پیشرو را برعهده می‌گیرد. این در یک مقطع حساس و با دست و پنجه نرم کردن رژیم با یک خیزش طولانی‌مدت آشکار می‌شود. قدرت، انعطاف‌پذیری و سرزندگی اپوزیسیون باید باعث ارزیابی مجدد دیدگاه غرب در مورد مسیر آینده ایران و هم‌چنین بیهودگی مماشات شود».    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید