خبرگزاری فلسطینی وفا :سحرگاه چهارشنبه اردوگاه نـُصیرات در مرکز، اردوگاه جبالیا در شمال و اردوگاه آوارگان در غرب خان یونس هدف قرار گرفتند و دهها نفرکشته شدند.
نبردهای سنگین زمینی در خان یونس وبمباران اهدافی در خان یونس توسط هواپیماهای اسرائیل. حماس اعلام کرد 8 سرباز اسرائیلی را کشته و 24 خودروی نظامی را منهدم کرده است.
وال استریت ژورنال:نبرد برسر کنترل شهر می تواند بزرگترین نبرد در جنگ تاکنون باشد.اگر حماس خان یونس را از دست بدهد، تمام شده است و نیروهای  بازمانده آن ممکن است در مناطق کوچکتر در مرکز غزه و نزدیک مرز مصر توسط اسرائیل  محاصره شوند.
مقامات بهداشتی فلسطین در غزه : آمار تلفات انسانی غزه تا کنون به ۱۶۲۵۰ تن رسیده است.شمار مجروحان بیش از  ۴۳۶۱۶تن است،۷۶۰۰نفر نیز مفقود و در زیر آوارها هستند.
کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل‌متحد: تنها راه پایان‌دادن به رنج‌های انباشته‌شده ،پایان‌دادن به اشغالگری و دستیابی به یک راه حل دو کشوری است.
خبرگزاری وفا: تظاهرات بزرگ جنبش فتح در رام‌الله در حمایت از نوار غزه و زندانیان فلسطینی.
خبرگزاری فلسطینی وفا: بیانیة جنبش فتح ، جنبش آزادیبخش ملی فلسطین: درباره مواضع یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس علیه محمود عباس ،اتخاذ این مواضع علیه پرزیدنت عباس بیانگر انحطاط ملی و اخلاقی و هدف آن شعله‌ور کردن نزاع و جنگ داخلی و منحرف‌کردن شاقول ملی است.
سخنگوی ارتش اسرائیل:ارتش اسرائیل از بامداد چهارشنبه با تانک و توپخانه چندین منطقه در لبنان را مورد حمله قرار داد.
رویترز: نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حزب‌الله پس از فروپاشیدن آتش بس هر روز در سراسر مرز تبادل آتش کرده‌اند .ارتش لبنان اعلام کرد در حمله اسرائیل به جنوب لبنان یک تن کشته و سه تن مجروح شدند.
خبرگزاری نیروی تروریستی قدس: حمله پهپادی جدید نیروهای نیابتی رژیم در عراق ،به پایگاه نیروهای آمریکا در عین الاسد.
سناتور میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا :‌ فقط از ۷ اکتبر تاکنون نیروهای نیابتی حکومت تهران،دست‌کم ۷۷بار از نیروی مرگبار علیه پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه استفاده کرده‌اندبا هر معیار عینی پاسخ دولت بایدن به‌طرز تأسف‌باری ناکافی بوده است.
روز چهارشنبه جنگ میان ارتش اسرائیل و شبه نظامیان حماس در غزه ، شاهد خونین ترین و شدیدترین درگیریها بود.
تلویزیون العربیه در گزارشی از اوضاع جنگ گفت در حالیکه جنگ برای دومین ماه ادامه می‌یابد، اسرائیل شهر بزرگ خان یونس در جنوب غزه را محاصره کرده است و اکنون شدیدترین درگیریها در آنجا ادامه دارد، در همین حال هزاران غیر نظامی تلاش میکنند با پای پیاده و یا به هر وسیله ممکن از منطقه درگیری فرار می کنند و در نزدیکی مرز با مصر با وضعیت انسانی فاجعه باری روبرو هستند و راه فراری ندارند.
خبرگزاری فلسطینی وفا نوشت: سحرگاه چهارشنبه دهها نفر در بمباران شمال، مرکز و جنوب نوار غزه توسط هواپیماهای اسرائیلی کشته شدند. در این حملات اردوگاههای نـُصیرات در مرکز، جبالیا در شمال و اردوگاه آوارگان در غرب خان یونس هدف قرار گرفتند. همچنین توپخانه اسرائیل محله های تـُفاح، د َر َج و شجاعیه در شهر غزه و فخاری، خزاعه و عـَبـَسان در شرق خان یونس را در هم کوبیدند.
رویترز به نقل از مقامات بهداشتی فلسطین گزارش داد در حمله هوایی اسرائیل به خانه‌هایی در دیرالبلح در مرکز غزه دست‌کم ۴۵ نفر کشته شدند.
خبرنگار اسکای نیوز انگلستان در گزارشی از جنوب غزه نوشت: اسرائیل می گوید شمال و جنوب نوار غزه را در دو عملیات همزمان برای از بین بردن حماس پاکسازی می کند. اما تاثیری که عملیات آنها بر جمعیت غیرنظامی می گذارد بی رحمانه است. بیمارستان‌ها اشباع شده‌اند، مدت‌هاست تخت‌هایشان تمام شده و اکنون بر روی زمین هم با کمبود فضا برای نجات جان مجروحان مواجه اند.
رویترز درباره درگیریهای شدید در خان یونس نوشت: حماس اعلام کرد روز سه شنبه هشت سرباز اسرائیلی را کشته یا زخمی کرده و ۲۴ خودروی نظامی را منهدم کرده است. اسرائیل اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات زمینی در پنج هفته پیش، ۸۴ سربازش کشته شده اند.
رویترز روز چهارشنبه به نقل از مقامات بهداشتی غزه نوشت آمار تلفات انسانی غزه از آغاز جنگ اخیر تا کنون به ۱۶۲۵۰ تن رسیده است که از جمله شامل ۷۱۱۲ کودک میشود. این منبع آمار مجروحان را بیش از ۴۳۶۱۶ تن اعلام کرد و خاطر نشان کرد ۷۶۰۰ نفر نیز مفقود و در زیر آوارها هستند که در ارفام محسوب نشده اند.
سخنگوی ارتش اسرائیل شامگاه سه شنبه با نشان دادن تصاویری گفت: این اسناد که فرماندهان دو تیپ غزه شمالی و شهر غزه را نشان میدهند به تازگی از یکی از تونلهای تسخیر شده حماس بدست آمده است. تعدادی از این فرماندهان در عملیات زمینی اسرائیل به شمال غزه کشته شده اند.
سخنگوی ارتش اسرائیل افزود اکنون شاخه نظامی حماس متشکل از دو تیپ اصلی است. تیپ شهر غزه و تیپ خان یونس.
ما به موازات جنگ در جنوب غزه، به نبرد در شمال نیز ادامه می دهیم تا سنگرها و زیرساختهای حماس در این مناطق را نابود کنیم.
نخست‌وزیر اسرائیل در یک کنفرانس مطبوعاتی بعد از دیدار با شماری از خانواده گروگان‌ها، گفت: « تا وقتی به تمام اهداف خود برسیم خواهیم جنگید. وی ایده حضور یک نیروی بین‌المللی در غزه بعد از جنگ را رد کرد و گفت: « برای غیر نظامی شدن غزه فقط یک نیرو وجود دارد که می‌تواند این غیرنظامی‌سازی را انجام دهد و آن نیرو، ارتش اسرائیل است. من در اینجا به دوستانمان در سراسر جهان که برای پایان سریع جنگ فشار می‌آورند، می‌گویم: تنها راه ما برای پایان‌دادن سریع به جنگ، اعمال فشار شدید علیه حماس و نابود کردن آن است.».
وال استریت ژورنال درباره درگیریها در خان یونس نوشت: نبرد برسر کنترل شهر می تواند بزرگترین نبرد در جنگ تا کنون باشد. تحلیلگران می گویند که نیروهای اسرائیلی نسبت به شمال با مقاومت شدیدتری از سوی حماس روبرو خواهند شد. اگر حماس خان یونس را نیز از دست بدهد، نیروهای  بازمانده آن ممکن است در مناطق کوچکی در مرکز غزه و نزدیک مرز مصر قرار گیرند و توسط نیروهای اسرائیلی محاصره شوند.ا گر حماس خان یونس را از دست بدهد، تمام شده است. 
اسرائیل قصد دارد حماس را از خان یونس خارج کند و در عین حال کنترل خود بر شهر غزه در شمال را که مرکز اصلی قدرت نظامی و حکومتی حماس بود، تثبیت کند.
سی‌ان‌ان به‌نقل مقام‌های ارشد دولت آمریکا گزارش داد: «مقام‌های آمریکایی انتظار دارند مرحله فعلی عملیات زمینی اسرائیل چند هفته دیگر به‌طول بینجامد و پس از آن احتمالاً در ماه ژانویه، اسرائیل به یک استراتژی با شدت کمتر روی بیاورد که در آن شبه نظامیان و رهبران مشخصی از حماس را هدف قرار می‌دهد».
سی‌ان‌ان، افزود: «ایالات‌متحده به اسرائیل اعلام کرده است از آنجایی که افکار عمومی در جهان به‌نحو فزاینده‌ای علیه عملیات زمینی اسرائیل  چرخیده است، مدت‌ زمانی که برای ادامه عملیات به‌شکل کنونی و حفظ حمایت جدی بین‌المللی در اختیار دارد به‌سرعت در حال کاهش است».
ان‌بی‌سی نیوز گزارش داد: «وزارت خارجة آمریکا می‌گوید، اسرائیل اقدام کافی برای اجازه‌دادن به رسیدن کمک‌ها به‌غزه انجام نمی‌دهد».
متیو میلر سخنگوی وزارت خارجة آمریکا در بریفینگ خبری خود گفت که ورود ۱۰۰کامیون حاوی کمک و ۷۰هزار لیتر سوخت به‌طور روزانه به غزه، کافی نیست.
خبرگزاری وفا گزارش داد: «جنبش فتح تظاهرات بزرگی را رام‌الله در حمایت از نوار غزه و زندانیان در زندان‌های اسرائیل برگزار کرد».
خبرگزاری وفا روز چهارشنبه۱۵آذر درباره بیانیة جنبش فتح گزارش داد: « جنبش فتح ،جنبش آزادیبخش ملی فلسطین اعلام کرد مواضع باصطلاح فتحی حماد، از اعضای دفتر سیاسی حماس، بیانگر انحطاط ملی و اخلاقی است و در بحبوحة خونین‌ترین شرایطی ابراز می‌شود که مردم ما آن‌ را در تمام اراضی فلسطین تجربه می‌کنند و هدف آن شعله‌ور کردن نزاع و جنگ داخلی و منحرف‌کردن شاقول ملی است که شامل دفاع از مردم و حقوق مشروع ما و اهمیت متوقف‌کردن تجاوزات وحشیانه علیه مردم ما است».
جنبش فتح ، افزود: «ما در جنبش فتح سال‌های طولانی است که برای حفظ وحدت ملی، حملات افرادی مانند حماد را تحمل کرده‌ایم. برخی از رهبران حماس مواضعی منطبق با اظهارات و اهداف نتانیاهو اتخاذ می‌کنند که شبانه‌روز به پرزیدنت عباس حمله می‌کند.
فتح تأکید کرد : حماس اکنون باید از پرزیدنت محمود عباس، نهادهای مشروع فلسطین، مردم فلسطین و همه کشورها و ملت‌های عربی که به‌نام فلسطین و اماکن مقدس شعار می‌دهند، عذرخواهی کند».
دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل، اعلام کرد: «ارتش اسرائیل از بامداد چهارشنبه با تانک و توپخانه چندین منطقه در لبنان را مورد حمله قرار داد. علاوه بر این، هواپیماهای ارتش اسرائیل به‌تازگی به مقر عملیات و زیرساخت‌های حزب‌الله حمله کرده‌اند.».
وی افزود: «هم‌چنین تعدادی پرتاب از خاک لبنان به‌سمت یک پاسگاه نظامی در نزدیکی عرب‌العرامشه و از کنار یک پست در منطقه جبل‌الشیخ شناسایی شد. ارتش اسرائیل با آتش به منشاء تیراندازی حمله می‌کند».
رویترز روز چهارشنبه ۱۵آذر به نقل از ارتش لبنان اعلام کرد بر اثر گلوله باران اسرائیل در نزدیکی روستایی در جنوب لبنان در نزدیکی مرز اسرائیل، یکی از سربازان لبنانی کشته و ۳ تن دیگر زخمی شدند.
رویترز افزود: نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان از روز جمعه که آتش‌بس بین حماس و اسرائیل فروپاشیده شد، هر روز در سراسر مرز اسرائیل و لبنان تبادل آتش کرده‌اند.
فولکر تورک کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل‌متحد در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو به آتش‌بس فوری و آزادی همة گروگان‌ها فراخوان داد، و گفت: «تنها راه پایان‌دادن به رنج‌های انباشته‌شده، دستیابی به یک راه حل دو کشوری است».
وی اضافه کرد: «حدود ۱میلیون و ۹۰۰هزار نفر از ۲میلیون ۲۰۰هزار فلسطینی آواره شده‌اند و به‌مکان‌های بیش از پیش محدود و مملو از جمعیت در جنوب غزه با شرایط غیر بهداشتی و ناسالم رانده می‌شوند».
آژانس ملل‌متحد برای پناهندگان فلسطینی نیز اعلام کرد:  کل نوار غزه به یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها در جهان تبدیل شده است. جایی برای رفتن وجود ندارد چرا که پناهگاهها از جمله پناهگاههای اونروا پر شده است».
سناتور میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا در اجلاس سنا، گفت: «رژیم ایران و شبکة تروریستی آن همچنان جزییات خطرناک شکست‌های بازدارندگی دولت بایدن را به‌نمایش می‌گذارند. روز یکشنبه، یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات‌متحده و کشتی‌های تجاری در معرض شلیک حوثی‌ها قرار گرفتند، همان سازمانی که  این دولت هنگام روی کار آمدن به‌طور غیرقابل توضیح، آن‌ را از فهرست سازمان‌های تروریستی خود حذف کرد. این البته یک امتیاز به رژیم ایران بود».
مک‌کانل تأکید کرد: « فقط از ۷ اکتبر تاکنون نیروهای نیابتی حکومت تهران دست‌کم ۷۷بار، از نیروی مرگبار علیه پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه استفاده کرده‌اند. با هر معیار عینی، پاسخ دولت بایدن به‌طرز تأسف‌باری ناکافی بوده است. به‌طور آشکاری، بازدارندگی علیه حکومت تهران وجود ندارد. بنابراین برای بازدارندگی مؤثر هم قابلیت‌ها و هم اعتبار ضروریست و اگر ما علائم تردید و ترس از تشدید تنش از خود نشان بدهیم، آمریکا نمی تواند امیدوار باشد که دشمنان ما را بازدارد».
وزارت خارجة انگلستان طی بیانیه‌یی دربارة سفر روز چهارشنبة وزیر خارجة این کشور به‌آمریکا، نوشت: «او درباره خاورمیانه و کمک رسانی انسانی به غزه و اینکه چگونه انگلستان و ایالات‌متحده می‌توانند برای ایجاد راه‌حل بلندمدت دو کشوری کار کنند گفتگو خواهد کرد.
 آخرین اخبار جنگ منطقه -ش ۲
 
آخرین اخبار جنگ منطقه -ش ۳
 
لطفا به اشتراک بگذارید:     
🙏لطفا به اشتراک بگذارید