رویترز:حملات هوایی شدید اسراییل به جنوب غزه منجر به کشته و مجروح شدن دهها تن گردید.این حملات مناطقی را که قبلاِ توسط اسراییل به‌عنوان منطقه امن اعلام شده بود در بر گرفت.
همآهنگ‌کنندهٔ امور بشردوستانهٔ سازمان ملل برای فلسطین:جایی برای رفتن در غزه باقی نمانده است.
اونروا آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی:از ۷اکتبر تاکنون ۱میلیون و ۹۰۰هزار تن از مردم در سراسر نوار غزه جابه‌جا شده‌اندکه معادل بیش از ۸۵درصد جمعیت است.
وزارت دفاع اسراییل: آمار تلفات ارتش اسراییل در جنگ زمینی راتاکنون ۸۷تن اعلام کرد.
العربیه:حزب‌الله لبنان می‌گوید ۱۲ عملیات علیه ارتش اسراییل در مرز انجام داده است.
ارتش اسرائیل:نیروی هوایی به زیربنای نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان حمله کرد.
جیک‌سولیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن:حملات به کشتی‌ها کاملاً توسط رژیم ایران انجام شده است.این رژیم ایران است که انگشتانش را روی ماشه حوثی‌ها گذاشته است.ما معتقدیم رژیم ایران مسئول نهایی این امر است.
بیانیه سنتکام درباره حمله به شبه‌نظامیان وابسته به رژیم در عراق: نیروهای گروه ضربت آمریکا در نزدیکی کرکوک ۵شبه‌نظامی را کشتند و یک پهپاد را منهدم کردند. نیروهای امنیتی عراق کشته شدن شبه‌نظامیان و انهدام پهپاد را تأیید کردند.
هراس رژیم از پیآمد حملات نیروهای نیابتی‌اش به نیروهای آمریکایی.
نامه‌ایروانی نماینده رژیم در سازمان ملل به شورای امنیت: بار دیگر تأکید می‌کنم که جمهوری اسلامی در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیروهای نظامی آمریکا حضور نداشته است.
نیویورک تایمز: پس از حمله اخیر به چندین کشتی تجاری که به نظر می‌رسد ادامه جنگ اسراییل با حماس توسط نیروها تحت حمایت ایران باشد.ایالات متحده در حال مذاکره با متحدان خود برای ایجاد یک نیروی دریایی،برای محافظت از کشتی‌هایی است که از طریق دریای سرخ در حال تردد هستند.
بیانیه مایکل مک کال، رئیس کمیته خارجی کنگره آمریکا:درباره حملات حوثیهای وابسته به رژیم به کشتی‌ها در دریای سرخ: ما باید به این سیاست مماشات پایان دهیم و از طریق نامگذاری حوثی‌ها به‌عنوان سازمانهای تروریستی خارجی در عمل به آن واکنش نشان دهیم.
وحشت در ولایت ارتجاع از پیامد جنگ افروزی؛ زید آبادی مهره باند مغلوب نظام : اگر سیستم ناتوانی از خودش بروز بدهد ما با شرایط خیلی وحشتناکی روبرو می‌شویم شرایطی پیش میاید که حمله مغولها در مقابلش چیز ساده ای  خواهد بود همه می‌فهمند که ممکن است اتفاق بیافتد ولی جدی نمی‌گیرند این بدبختی‌ای است که راجع به آینده میتوان گفت 
 
العربیه روز سه‌شنبه گزارش داد گسترش بمبارانها و حملات اسراییل و افزایش روزانه تعداد کشته و زخمیها، حاکی از رفتن غزه به سمت تشدید تنش هاست. این در حالیست که هیچ‌گونه افق فوری برای از سرگیری مذاکرات برای تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس موقت به چشم نمی‌خورد.
رویترز نیز شامگاه دوشنبه ۱۳آذر خبر داد حملات هوایی شدید اسراییل در جنوب غزه منجر به کشته و مجروح شدن دهها تن شده و این حملات مناطقی را که قبلاِ توسط اسراییل به‌عنوان منطقه امن اعلام شده بود در بر گرفته است. رویترز افزود سربازان و تانکهای اسراییلی پس از به‌دست گرفتن کنترل گسترده بر مناطق ویران شده در شمال، اکنون عملیات زمینی خود را علیه حماس در جنوب غزه پیش می‌برند.
خبرگزاری فلسطینی وفا :روز سه‌شنبه در گزارشی از تحولات غزه نوشت: در حملات روز دوشنبه اسراییل به خان یونس در جنوب و اردوگاه نـُصـِیرات در شمال غزه دست کم ۵۰تن کشته و دهها تن زخمی شدند. هم‌چنین توپخانه اسراییل اطراف بیمارستان عـَدوان در جبالیا را نیز هدف قرار داد.
وزیر بهداشت فلسطین :شمار کشته‌شدگان در غزه تاکنون را بیش را ۱۵۹۰۰تن اعلام کرد
روز دوشنبه میریانا اسپولیاریچ، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ وارد غزه شد. وی پس از بازدید از وضعیت آوارگان غزه طی یک پیام ویدئویی گفت: «آنچه مرا بیش از همه شوکه کرد، کودکانی بودند که جراحات وحشتناکی داشتند ما باید از غیرنظامیان غزه محافظت کنیم. وی هم‌چنین گفت: گروگانها باید آزاد شوند و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ باید اجازه داشته باشد که از آنها بازدید کند.
ارتش اسراییل روز سه‌شنبه در گزارش روزانه خود از عملیات زمینی در غزه نوشت با محاصره کامل منطقه جبالیا در شمال غزه، نیروهای ارتش اسراییل اکنون کنترل این منطقه را در دست دارند و عملیات خود را علیه مقرها و زیرساختهای حماس پیش می‌برند.
وزارت دفاع اسراییل آمار تلفات ارتش اسراییل در جنگ زمینی علیه غزه را تاکنون ۸۷تن اعلام کرد.
رویترز گزارش کرد: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفت واشنگتن انتظار دارد که اسراییل از حمله به مناطقی که به‌عنوان مناطق ممنوع در غزه شناسایی شده‌اند، اجتناب کند.او گفت که ایالات متحده با اسراییل گفتگو کرده است که جنگ با حماس تا چه زمانی باید ادامه یابد، اما او از ارائه این جدول زمانی خودداری کرد.
آنتونیو گوترز دبیرکل ملل‌متحد در حساب ایکس خود، تأکید کرد: «من بر فراخوان خود را برای آتش‌بس بشردوستانهٔ پایدار در غزه، آزادی بی‌قید و شرط و فوری همهٔ گروگانها و جریان بلامانع و مداوم کمکهای انسانی برای رفع نیازهای مردم در سراسر نوار غزه تأکید می‌کنم».
مارتین گریفیث معاون دبیرکل ملل‌متحد برای امور بشردوستانه، تأکید کرد: «هیچ‌جایی در غزه امن نیست؛ نه بیمارستانها، نه پناهگاهها و نه کمپ‌های پناهندگی. هیچ‌کسی امنیت ندارد. نه کودکان، نه مددکاران و نه کارمندان امور بشردوستانه. چنین بی‌اعتنایی فاحشی به امور بنیادین بشریت باید متوقف شود».
دفتر ملل‌متحد برای همآهنگی امور بشردوستانه از ورود دهها هزار تن از آوارگان فلسطینی طی روزهای سوم و چهارم دسامبر به شهر رفح خبر داد و افزود که به‌دلیل پر بودن پناهگاهها، بیشتر آنها در خیابان‌ها و فضاهای خالی سراسر این شهر به‌سر می‌برند.
لین هستینگز همآهنگ‌کنندهٔ امور بشردوستانهٔ سازمان ملل برای سرزمین اشغالی فلسطین با صدور بیانیه‌یی، تأکید کرد: «هیچ جایی در غزه امن نیست و جایی برای رفتن باقی نمانده است. شرایط لازم برای رساندن کمک به مردم غزه وجود ندارد. »...
وی اضافه کرد: «یک سناریوی جهنمی‌تر در شرف وقوع است... که ممکن است، عملیات بشردوستانه قادر به پاسخگویی به آن نباشند. »...
توماس وایت مدیر اونروا در غزه در حساب ایکس خود، نوشت: «جمعیت در مناطقی که به‌آنها دستور جابه‌جایی داده شده، بیش از ۶۰۰هزار نفر است و ممکن است شاهد جابه‌جایی نیم میلیون نفر به رفح باشیم. رفح که معمولاً ۲۸۰هزار نفر جمعیت دارد و پیشاپیش میزبان حدود ۴۷۹هزار تن از آوارگان است، قادر نخواهد بود به دو برابر شدن جمعیت آوارگان پاسخ بدهد».
اونروا آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی اعلام کرد که ۱۹تن دیگر از کارمندانش در حملات در نوار غزه جان‌باخته‌اند. به‌گفتهٴ اونروا از شروع جنگ، ۱۳۰تن از کارمندان آن کشته شده‌اند.
اونروا همچنین اعلام کرد: «از ۷اکتر تاکنون، ۱میلیون و ۹۰۰هزار تن از مردم در سراسر نوار غزه جابه‌جا شده‌اند که معادل بیش از ۸۵درصد جمعیت است. نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰هزار تن از جابه‌جا شدگان داخلی در ۹۹مرکز مناطق میانی، خان یونس و رفح به‌سر می‌برند».
سنتکام اعلام کرد روز دوشنبه ۱۳آذر ۵تن از شبه‌نظامیان رژیم ایران در نزدیکی کرکوک در عراق توسط نیروهای گروه ضرب آمریکا کشته شدند
سنتکام در توئیت خود نوشت: نیروهای منصوب به گروه ضربت مشترک - عملیات اراده ذاتی ۵شبه‌نظامی را که در حال آماده‌سازی پرتاب یک پهپاد انتحاری بودند با یک پهپاد مسلح پاسخ دادند و هر پنج شبه‌نظامی را کشتند و پهپاد را منهدم کردند. 
در توئیت سنتکام آمده است: نیروهای امنیتی عراق از حمله مطلع شدند و به محل آمده و کشته شدن شبه‌نظامیان و انهدام پهپاد را تأیید کردند.
سنتکام-فرماندهی مرکزی آمریکا دوشنبه شب اعلام کرد: حدودساعت ۲: ۱۵ بعدازظهر ۳دسامبر، ۱۵ راکت ۱۲۲ میلی متری با منشأ عراق به پایگاه آمریکایی رومالین در سوریه شلیک شد. هیچ آسیبی به پرسنل و تجهیزات وارد نشد. گروه ضربت مشترک ترکیبی - عملیاتی نقطه مبدأ را با تجهیزات ISR بدون خدمه شناسایی کرد و محل را به نیروهای امنیتی عراق منتقل کرد که به محل حرکت کرده و محل را مورد بررسی و تحقیق قرار دادند. یک تانکر سوخت تغییر داده شده برای پرتاب تا ۲۰ موشک از داخل تانکر آن در این سایت قرار داشت.
نیویورک تایمز ۱۳آذر از تشکیل یک گروه ویژه برای محافظت از حمله نیروهای نیابتی رژیم ایران به کشتی‌ها در دریای سرخ در نظر گرفته است.
نیویورک تایمز نوشت: پس از حمله اخیر به چندین کشتی تجاری که به نظر می‌رسد ادامه جنگ اسراییل با حماس توسط نیروها تحت حمایت ایران باشد، ایالات متحده در حال مذاکره با متحدان خود برای ایجاد یک نیروی دریایی برای محافظت از کشتی‌هایی است که از طریق دریای سرخ در حال تردد هستند.
نیویورک تایمز افزود: جیک‌سولیوان (مشاور امنیت ملی آمریکا) گفت که این حملات «کاملاً توسط رژیم ایران»، حامی حوثی‌ها، انجام شده است. او درباره حوثی‌ها گفت: «این رژیم ایران است که انگشتانش را روی ماشه حوثی‌ها گذاشته است. این سلاحها در اینجا، توسط رژیم ایران تأمین می‌شود و ما معتقدیم رژیم ایران مسئول نهایی این امر است.»...
مایکل مک کال، رئیس کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ ای درباره حملات حوثیهای وابسته به رژیم به کشتی‌ها در دریای سرخ اعلام کرد: دولت بایدن با اولویت دادن به سیاست بر امنیت، حوثی‌ها را جری کرد و آنها را قادر ساخت تا سلاحهای پیشرفته‌تری تولید کنند، روابط با رژیم ایران را عمیق‌تر کنند و کنترل خود را بر میلیون‌ها یمنی بی‌گناه مستحکمتر کنند. واضح است که حوثی‌ها تهدیدی برای یمن، شرکای ما در سراسر خاورمیانه، نظامیان و شهروندان آمریکایی در منطقه، و آزادی دریانوردی و تجارت جهانی هستند. ما باید به این سیاست مماشات پایان دهیم و به جای فعال کردن تهدید حوثی‌ها، از طریق نامگذاری به‌عنوان سازمانهای تروریستی خارجی، در عمل به آن واکنش نشان دهیم».
تلویزیون العربیه روز سه‌شنبه ۱۴آذر گفت: حزب‌الله لبنان اعلام کرد ۱۲ عملیات علیه ارتش اسراییل در مرز انجام داده است. بنا به این گزارش ارتش اسراییل نیز اعلام کرد: نیروی هوایی اسراییل به زیرساختهای نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان حمله کرد.
العربیه افزود: اسراییل بار دیگر حزب‌الله لبنان را از وارد شدن به جنگ بر حذر داشت. سخنگوی دولت اسراییل گفت: وارد شدن حزب‌الله یک اشتباه بزرگ است که آن را پشیمان خواهد کرد.
پاسدار قالیباف رئیس مجلس ارتجاع در وحشت از پیآمد جنگ‌افروزی رژیم گفت: ما یک شرایط خطیری داریم همه ما باید به این توجه کنیم.
پاسدار قالیباف: ما از جهت بین‌المللی و مخصوصاً جهان اسلام با یک فاجعه بزرگ جنایت آمریکا و رژیم صهیونیستی روبه‌رو هستیم که باید نسبت به این موضوع موضوعی نیست که از کنارش رد بشویم این یک شرایط خطیری ما داریم این را همه ما بود بهش توجه کنیم.
به‌گزارش رسانه‌های عربی، سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در اجلاس روز سه‌شنبهٔ خود در دوحه بیانیه‌یی صادر کردند و خواهان ازسرگیری فوری وقفهٔ انسان‌دوستانه «به‌منظور رسیدن به یک آتش‌بس کامل و بادوام و تضمین رسیدن سوخت، غذا و دارو برای ساکنان غزه» شدند.
در این بیانیه هم‌چنین آمده است: «سران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس نسبت به خطرات گسترش درگیریها. . . به سایر نقاط منطقهٔ خاورمیانه هشدار دادند. »...
آنها «حمایت خود را از حق حاکمیت مردم فلسطین بر تمام سرزمینهای اشغالی فلسطین از ژوئن۱۹۶۷» ابراز کردند و بر «برقراری یک کشور مستقل فلسطینی به‌پایتختی بیت‌المقدس شرقی. ». . تأکید کردند.
آخرین اخبار تحولات جنگ منطقه -ق۲
 
آخرین اخبار تحولات جنگ منطقه -ق۳
 
لطفا به اشتراک بگذارید:
🙏لطفا به اشتراک بگذارید