سی.ان.ان:در حالی که آتش‌بس تمدید شده بین اسراییل و حماس وارد ششمین و احتمالاً آخرین روز خود در روز چهارشنبه می‌شود.تلاشهای دیپلماتیک و مذاکرات برای حفظ وقفه در جنگ در جریان است.
اجلاس شورای امنیت سازمان ملل، به ریاست وزیر خارجه چین برای بحث درباره بحران خاورمیانه.
اجلاس روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین ،در مقر سازمان ملل در ژنو.
پیام آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل: زمان آن از خیلی وقت پیش گذشته است که به‌طور مصمم و بازگشت‌ناپذیر به‌سمت راه‌حل دو کشوری بر مبنای قطعنامه‌های سازمان ملل و قوانین بین‌المللی حرکت کنیم.
آنتونی بلینکن وزیر خارجهٔ آمریکا:ما از خیلی وقت قبل از ۷اکتبر به‌صراحت گفته‌ایم که راه‌حل دو کشوری  تنها راه برای صلح و امنیت بادوام است .وقایع ۷اکتبر این تعهد را بیش از‌پیش تأیید می‌کند، این روندی است که همه باید همین حالا روی آن متمرکز بشوند.
رویترز: وزرای خارجه ۷کشور صنعتی جهان  ،خواستار تمدید آتش‌بس، حمایت از غیرنظامیان و رعایت قوانین بین‌المللی و تشکیل کشور فلسطین به‌عنوان بخشی از راه‌حل دو کشوری شدند.
پاسدار غلامرضا سلیمانی سرکرده بسیچ سپاه پاسداران خطاب به خامنه‌ای:ما بسیجیان آمادگی خود را جهت حمایت مادی و معنوی و میدانی از جبهه غزه اعلام نموده گوش به فرمان حضرت عالی.
پاسدار پرویز سروری ،عضو سابق مجلس رژیم و سرکرده باند موسوم به رهپویان:اگر حماس پیروز شود، فضای کشور و منطقه تغییر می‌کند و در انتخابات هم تأثیر می‌گذارد.و اگر شکست بخورد هم تأثیر منفی می‌گذارد.
وزیر خارجه رژیم آخوندی: بامداد امروز به من و همراهان ویزا دادند که عملاً امکان حضورم در نشستی که ساعت نه و نیم صبح در نیویورک هست در واقع فراهم نشد.اما همه تلاشها برای استمرار آتش‌بس ادامه دارد.
 
شامگاه سه‌شنبه در پنجمین روز آتش‌بس موقت ۱۲ گروگان شامل ۱۰ اسراییلی و دو شهروند تایلندی توسط حماس آزاد شدند متقابلا اسراییل نیز ۳۰ زندانی فلسطینی شامل زنان و نوجوانان را آزاد کرد.
خبرگزاری فرانسه، گزارش داد: «یک منبع نزدیک به حماس روز چهارشنبه گفت: که این گروه مایل است آتش‌بس غزه را به‌مدت چهار روز دیگر تمدید کند.
این منبع به خبرگزاری فرانسه، گفت: «حماس به میانجی‌ها اطلاع داده که مایل است آتش‌بس را به‌مدت چهار روز تمدید کند و این سازمان قادر خواهد بود در این مدت اسرای اسراییلی را که خودش، سایر گروهها و طرف‌های دیگر در دست دارند، طبق شرایط آتش‌بس موجود آزاد کند».رسانه‌های خبری از ادامهٔ مذاکرات برای مرحلهٔ جدیدی از آتش‌بس توسط اسراییل و حماس خبر دادند.
رویترز به‌نقل از یک منبع مطلع از مذاکرات نوشت: که این مرحله می‌تواند در برگیرندهٔ آزادی نظامیان اسرائیلی توسط حماس باشد.
این منبع گفت : روز سه‌شنبه رؤسای اطلاعات مرکزی آمریکا و موساد با نخست‌وزیر قطر در دوحه دربارهٔ الزامات تمدید آتش‌بس به‌مدت چند روز گفتگو کردند. پیش از این دیدار، مذاکره‌کنندگان قطر، با مقام‌های حماس دیدار کرده بودند تا بر سر شروط جدید توافق کنند.
ان‌. بی. سی نیوز به‌نقل از یک دیپلمات بلندپایهٔ عرب که در مذاکرات مشارکت دارد، گزارش داد، انتظار می‌رود آتش‌بس بین اسراییل و حماس دست‌کم برای دو روز دیگر تمدید خواهد شد.
در همین حال سخنگوی وزارت‌خارجهٔ قطر بهسی.ان.ان گفت که این کشور «بسیار امیدوار» است که تمدید مجدد آتش‌بس بین اسراییل و حماس در ساعات آینده اعلام خواهد شد.
دفتر نخست‌وزیر اسراییل روز چهارشنبه به سی.ان.ان، اسراییل اکنون معتقد است که ۱۶۱گروگان که روز ۷اکتبر دستگیر شدند، هم‌چنان در غزه به‌سر می‌برند. ۱۴۶تن از آنها اسرائیلی شامل دو تابعیتی‌ها و ۱۵تن خارجی هستند.
سخنگوی دولت اسراییل نیز گفت که اسراییل فهرستی از ۵۰فلسطینی دیگر را برای آزادی احتمالی آنها در صورت تصمیم حماس به ادامهٔ آزادی گروگانها، تأیید کرده است.
در همین حال هاآرتص گزارش داد: «به‌گفتهٴ یک مقام مطلع از مذاکرات آتش‌بس در حالی که گفتگوها در دوحه ادامه دارد، اسراییل تأکید کرده که خواهان تمدید وقفه فراتر از روز یکشنبه نیست».
نتانیاهو در دیدار با بخش اطلاعاتی نیروهای دفاعی اسرائیل، گفت: «ما متعهد به تکمیل این مأموریتها هستیم: آزادی همه گروگانها، از بین بردن حماس بر روی زمین و زیر آن و البته این‌که غزه نباید به‌حالت قبلی خود برگردد و دیگر تهدیدی برای اسراییل نباشد».
یکی از سخنگویان نیروهای دفاعی اسراییل به‌دنبال تمدید آتش‌بس، گفت: « ساکنان غزه نباید تلاش کنند به شمال غزه که یک منطقهٴ جنگی است بروند... نزدیک شدن به یک کیلومتری مرز ممنوع است. وارد شدن به دریا ممنوع است».
جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید در یک کنفرانس خبری، گفت: «ما خواهان آزادی همهٔ گروگانها هستیم و بنابراین، اگر بتوان وقفه‌های طولانی‌تری فراتر از این تمدید دو روزه داشت، از آن حمایت می‌کنیم».
کربی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: «ما در سیاستمان بسیار صریح بوده‌ایم. ما از جابجایی به خارج از غزه حمایت نمی‌کنیم. بیشتر این مردم نمی‌خواهند آنجا را ترک کنند. آنجا خانةشان است. ما همچنین گفته‌ایم که از عملیات در جنوب غزه حمایت نمی‌کنیم مگر این‌که و یا تا وقتی که اسرائیلی‌ها بتوانند نشان بدهند که همهٔ جابجا شدنها را در داخل غزه، در مد نظر قرار داده‌اند. ما از هیچ‌گونه جابه‌جایی دائم به خارج از غزه حمایت نمی‌کنیم. »
جان کربی در پاسخ به سؤالی دربارهٔ ادامهٔ عملیات نظامی اسرائیل، گفت: «ما اعتقاد داریم که آنها از این حق و مسئولیت برخوردارند که این تهدید تروریستی را از بین ببرند... آنها گفته‌اند که عملیاتشان را از سرخواهند گرفت. می‌گذارم خودشان دربارهٔ طرح‌ها و مقاصدشان صحبت کنند».
وی در پاسخ به سؤال دیگری، تصریح کرد: «هیچ نشانه‌یی وجود ندارد که حماس سعی داشته باشد از اهرم فشار یا چیزی برای جلوگیری از خروج آمریکایی‌ها استفاده کند».
هاآرتص روز چهارشنبه، گزارش داد: «پلیس اسرائیل به‌زور تظاهر کنندگان را از کمپی که توسط خانواده‌های گروگانها در خارج از پارلمان در بیت‌المقدس برپا شده بود، خارج کرد».
ایکس تدروس آدانوم گبریسوس مدیرکل سازمان بهداشت جهانی نسبت به تشدید خطر شیوع بیماری در غزه به‌خاطر ازداحم جمعیت در پناهگاهها، کمبود غذا و آب و خدمات بهداشتی هشدار داد، و افزود: «در حال حاضر ۱میلیون و ۳۰۰هزار نفر در غزه در پناهگاهها زندگی می‌کنند. با توجه به شرایط زندگی و فقدان مراقبت‌های بهداشتی، تعداد بیشتری از مردم ممکن است بر اثر بیماری جانشان را از دست بدهند تا بر اثر بمبارانها. یک آتش‌بس پایدار همین حالا ضروریست. این برای غیرنظامیان مسئلهٔ مرگ یا زندگی است».
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که به‌دلیل مسدود کردن ورودی بیمارستان خلیل سلیمان در جنین توسط نیروهای اسرائیلی، دو مجروح فلسطینی جان‌باخته‌اند.
دکتر کریستوس کریستو  رئیس بین‌المللی سازمان پزشکان بدون مرز که حین این حادثه با یکی از تیم‌های این سازمان در بیمارستان مذکور دیدار می‌کرده در حساب ایکس خود، نوشت: «به‌مدت دو ساعت نتوانستیم از آنجا خارج شویم... و مردم نمی‌توانستند به ما دسترسی داشته باشند؛ چرا که خودروهای نظامی اسراییلی ورودی بیمارستان و جاده را مسدود کرده بودند و از خروج آمبولانس‌ها جلوگیری می‌کردند. دو فلسطینی بر اثر جراحات جان باختند و آمبولانس‌ها نتوانستند به آنها برسند».
آنتونی بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل پس از اجلاس ناتو و قبل از سفر به منطقه گفت که تمرکز او تلاش برای تمدید آتش‌بس برای آزادی تعداد بیشتری از گروگانها و وارد کردن کمکهای بیشتر به غزه خواهد بود.
وی گفت: «با اسراییل صحبت خواهیم کرد که چگونه می‌تواند به هدف خود برای تضمین تکرار نشدن حملات تروریستی ۷اکتبر دست یابد و درعین‌حال بتوان کمکهای بشردوستانه را حفظ کردو افزایش داد و درد و رنج و تلفات بیشتر را در میان غیرنظامیان فلسطینی به حداقل رساند.»
خبرنگار نیویورک‌تایمز از بلینکن پرسید: «شما بر اهمیت پیگیری راه‌حل دو کشوری برای صلح پایدار تأکید کرده‌اید. بسیاری از افراد شک دارند که نخست‌وزیر نتانیاهو با این دیدگاه موافق باشد. نظر شما چیست و الزامات آن در صورتی که او با آن موافق نباشد، چیست؟».
وزیر خارجهٔ آمریکا در پاسخ گفت: «در رابطه با راه‌حل دو کشوری، ما از خیلی وقت قبل از ۷اکتبر به‌صراحت گفته‌ایم که... این تنها راه برای صلح و امنیت بادوام است. به‌نظرم وقایع ۷اکتبر این تعهد را بیش از‌پیش تأیید می‌کند. اما این روندی است که همه باید همین حالا روی آن متمرکز بشوند... و ما با بسیاری از کشورها در حال گفتگو هم دربارهٔ «روز بعد» و هم دربارهٔ «روز بعد از روز بعد» هستیم.  مسئلة روز بعد از روز بعد این است که چه‌طور در مسیر روشنی قرار بگیریم تا به آرزوهای مشروع مردم فلسطین پاسخ بدهیم که بنا‌به‌قضاوت ما تنها راه صلح و امنیت پایدار برای همه و نخست برای اسراییل و اسرائیلی‌ها است.  
به گزارش رویترز وزرای خارجه گروه ۷روز سه‌شنبه در یک بیانیه مشترک، از تمدید بیشتر توقف فعلی در جنگ غزه برای افزایش کمکها و تسهیل آزادی همه گروگانها حمایت کردند.
در بیانیه G۷ آمده است: «ما به‌عنوان G۷ خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگانها هستیم.
رویترز افزود: این بیانیه بر «حق اسراییل برای دفاع از خود و مردمش» تأکید کرد، اما بر اهمیت «حمایت از غیرنظامیان و رعایت قوانین بین‌المللی» تأکید کرد. بیانیه هم‌چنین افزود که گروه ۷ متعهد به تشکیل کشور فلسطین به‌عنوان بخشی از راه‌حل دو کشوری است.
به‌گزارشواتیکان نیوز، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به تمدید آتش‌بس بین اسراییل و حماس فراخوان داد و گفت: «جنگ همیشه» برای همه به‌جز برای سازندگان تسلیحات «یک شکست» است.
پاپ در سخنرانی روز چهارشنبه خود در واتیکان، گفت: «امیدوارم آتش‌بسی که در غزه در جریان است ادامه یابد تا همهٔ گروگانها آزاد بشوند و کمکهای بشردوستانه ضروری وارد شود».
تحلیلگر دفاعی اسکای‌نیوز انگلستان گفت، بایدن اکنون آنچه را که گمان می‌رفت به‌طور خصوصی (به اسرائیل) گفته است، به‌طور علنی ابراز می‌کند. این شامل دو نکتهٔ کلیدی است: مرحلهٔ بعدی حملهٔ اسراییل باید دقیق‌تر باشد و نباید جابه‌جایی عمدهٴ فلسطینیان در جنوب غزه رخ بدهد.
خبرگزاری آناتولی گزارش داد: «رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه (در سخنرانی خود در دیدار با اعضای گروه پارلمانی حزبش) گفت که ترکیه تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای آزادی گروگانها و برقراری آتش‌بس دائم در غزه افزایش خواهد داد.
وی گفت: «اظهارات مقامات دولت نتانیاهو امیدها را برای تبدیل وقفه انسانی به آتش‌بس دائمی بر باد داده است».
آخرین اخبار تحولات جنگ منطقه -ق ۲
 
لطفا به اشتراک بگذارید:     
🙏لطفا به اشتراک بگذارید