در ۲۰ژوئن ۲۰۲۳، نیرویی متشکل از حدود ۱۰۰۰ افسر پلیس آلبانیایی حمله غیرمنتظره‌ای به کمپ اشرف-۳ انجام دادند که باعث تخریب گسترده اموال و صدمات جدی در بین ساکنان شد.
در جریان این حمله، بسیاری از درها، کمدها و تجهیزات تخریب و بسیاری از رایانه‌ها نیز ضبط شد. پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل، رنج جسمی و روحی را به ساکنان وارد کرد که هیچ تهدیدی قریب‌الوقوع نداشتند.
ما عمیقاً برای مرگ غم‌انگیز یکی از ساکنان کمپ در جریان این حمله ابراز تأسف می‌کنیم و همبستگی خود را با بیش از ۱۰۰نفر مجروح که وضعیت برخی از آنها وخیم است ابراز می‌کنیم.
این حملات به اردوگاههای پناهندگان ایرانی در آلبانی غیرقابل قبول و نقض مستقیم تضمینهای امنیتی و بهداشتی سازمان ملل متحد و ایالات متحده به ساکنان اشرف-۳ است.
ما از سازمان ملل متحد، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی به‌عنوان یک کل می‌خواهیم که فشار دیپلماتیک بر آلبانی اعمال کنند تا اطمینان حاصل شود که چنین اقدامات غیرقانونی و خشونت آمیزی در آینده تکرار نخواهد شد. مسئولان این حمله باید پاسخگوی اقدامات خود باشند و اقدامات لازم برای تضمین امنیت، سلامت و رفاه ساکنان کمپ اشرف و همه پناهندگان در آلبانی انجام شود.
ما هوشیار هستیم و به نظارت دقیق اوضاع ادامه خواهیم داد و قویاً از حقوق پناهندگان حمایت می‌کنیم و خواستار عدالت و احترام به حقوق‌بشر هستیم.
مرکز حقوق‌بشر زاگرس
     
🙏لطفا به اشتراک بگذارید