سی.ان.ان: ارتش اسراییل روز جمعه یک محدوده زمانی شش ساعته برای یک کریدور تخلیه مردم از شمال غزه به سمت جنوب را اعلام کرد.
جان کربی: اسرائیل هر روز توقف چهار ساعته را در مناطق شمال غزه آغاز خواهد کرد.
گزارشگر ویژه سازمان‌ملل در مورد سرزمینهای فلسطینی: بمبارانها مداوم بوده است .  ۶هزار بمب در هر هفته در نوار غزه؛
توقف بشردوستانهٔ ۴ساعته «بسیار بدبینانه و بی‌رحمانه» است.
سخنرانی پرزیدنت محمود عباس در نوزدهمین سالگرد درگذشت یاسر عرفات رهبر تاریخی ملت فلسطین: ما میراث شهید یاسر عرفات را حفظ خواهیم کرد و از اصول ملی خود عدول نمی‌کنیم. در این شرایط سخت و فاجعه‌بار هیچ کلمه‌یی برای توصیف جنگ نسل‌کشی و ویرانی‌هاییکه مردم فلسطین در غزه در معرض آن هستند وجود ندارد.
محمود عباس: ما بار دیگر نسبت به آوارگی مردم فلسطین هشدار می‌دهیم. نوار غزه بخشی جدایی‌ناپذیر از کشور فلسطین است و ما مسئولیت کامل خود را در چارچوب یک راه‌حل سیاسی جامع برای کرانهٔ غربی از جمله بیت‌المقدس شرقی و نوار غزه برعهده خواهیم گرفت.
وزارت بهداشت فلسطین: بیمارستانهای رنتیسی اطفال، نصر، تخصصی چشم و بیمارستان روان‌درمانی در محاصره تانکهای اسراییل هستند.
سخنگوی سازمان بهداشت جهانی: ۲۰بیمارستان در غزه اکنون به‌طور کامل از دور فعالیت خارج شده‌اند.
وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: تا ظهر جمعه نزدیک به ۱۱ هزار تن کشته و حدود ۲۸۰۰۰ تن مجروح شده‌اند.
العربیه به‌نقل از منابع ملل متحد: از جمعیت ۲.۴ میلیونی غزه ۱.۶ میلیون آواره هستند.
خبرگزاری رویترز: یک مقام آمریکایی گفت در ۲۴ ساعت گذشته ۴حمله علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه صورت گرفته است. 
هدف قرار دادن کاروان نظامی مشترک آمریکا و عراق در نزدیکی موصل با بمب کناره جاده‌یی.
رویترز به‌نقل از ارتش اسرائیل: روز پنجشنبه اسراییل گروهی را که از سوریه با پهپاد مدرسه‌یی را در شهر ایلات در جنوب اسراییل هدف قرارداد مورد حمله قرار داده است.
حملات هواپیماهای اسرائیلی به مراکز نظامی حزب‌الله لبنان در شهر حمص در سوریه  در سحرگاه روز جمعه ۱۹آبان.
خبرگزاری فرانسه: حزب‌الله گفت ۷ تن از نیروهایش در جریان یک حمله اسراییل کشته شدند. حزب‌الله زمان و مکان این حمله را ذکر نکرد.
گفتگوی وزیر خارجه رژیم با وزیر خارجه قطر.امیرعبداللهیان:بدلیل گسترش شدت جنگ علیه ساکنان غیرنظامی غزه،اکنون گسترش دامنه جنگ اجتناب‌ناپذیر شده است.
در حالیکه حملات هوایی و زمینی اسراییل در غزه ادامه دارد، جمعیت های انبوه در شرایط دشوار در حال جابجایی از شمال به جنوب غزه هستند.
سی.ان.ان گزارش داد: ارتش اسراییل روز جمعه یک محدوده زمانی شش ساعته برای یک کریدور تخلیه مردم از شمال غزه به سمت جنوب را اعلام کرد و گفت این راهرو از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر به وقت محلی باز خواهد بود. 
فرانچسکا آلبانیز گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد سرزمینهای فلسطینی: تصمیم اسراییل برای اجازه‌دادن به توقف ۴ساعته در هر روز برای اجازه‌دادن به غیرنظامیان برای فرار به جنوب را «بسیار بدبینانه و بی‌رحمانه» توصیف کرد.
آسوشیتدپرس ضمن گزارش اظهارات گزارشگر ویژه ملل متحد نوشت: «وی گفت: «بمبارانها مداوم بوده است؛ ۶هزار بمب در هر هفته در نوار غزه در این قطعه کوچک زمین افتاده است که مردم در آن گیر کرده‌اند. ویرانی عظیم بوده است. پس از آنچه که اسراییل با نوار غزه انجام می‌دهد، هیچ راه بازگشتی وجود نخواهد داشت».
گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد سرزمینهای فلسطینی، افزود: «بنابراین آتش‌بس ۴ساعته. برای این‌که مردم نفس بکشند و قبل از شروع دوباره بمباران به‌یاد بیاورند که صدای زندگی بدون بمباران چیست. بسیار بدبینانه و بی‌رحمانه است».
خبرگزاری فلسطینی وفا در گزارش خود از تحولات غزه تا ظهر جمعه ۱۹ آبان نوشت: شامگاه پنجشنبه هواپیماهای اسراییل بیمارستان رنتیسی اطفال در مرکز غزه را بمباران کردند که منجر به آتش گرفتن بخشی از بیمارستان شد. همزمان محوطه های اطراف ۵بیمارستان دیگر در مناطق مرکزی غزه بمباران شدند. صبح جمعه نیز ساختمان کلینیک‌های سرپایی در داخل بیمارستان شفا در غرب غزه نیز هدف قرار گرفت، که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی گردید.
تلویزیون العربیه گفت: اسراییل صبح جمعه حملات خود به اماکن نزدیک به بیمارستانهای شفا، رنتیسی و اندونزی را تشدید کرد تا غیرنظامیان را مجبور به ترک این مناطق کند. در ادامه این حملات تانکهای اسراییلی برای اولین بار با پیشروی به داخل شهر غزه، بیمارستانهای رنتیسی، نصر، تخصصی چشم و هم‌چنین بیمارستان روان‌درمانی را از چهار جهت محاصره کردند. در این منطقه چند مدرسه و چندین ساختمان مسکونی نیز وجود دارند. نیروهای اسراییل در بیمارستان نصر با شلیک هوایی ساکنان بیمارستان را مجبور به ترک محل کردند.
العربیه به‌نقل از منابع محلی غزه گفت بیش از ۵۰ درصد واحدهای مسکونی غزه تاکنون آسیب دیده و ۴۰ هزار واحد دیگر به‌طور کامل ویران شده‌اند. العربیه به‌نقل از منابع ملل متحد افزود تعداد آوارگان مناطق شمالی اکنون به ۱.۶ میلیون نفر از جمعیت ۲.۴ میلیونی نوار غزه رسیده است.
اسکای نیوز انگلیسی روز جمعه به‌نقل از سخنگوی سازمان بهداشت جهانی نوشت: تاکنون ۲۰ بیمارستان در غزه به‌طور کامل از دور استفاده خارج شده‌اند.
روز پنجشنبه سخنگوی گروه جهاد اسلامی با انتشار یک ویدئو اعلام کرد حاضر است دو تن از گروگانهای اسراییلی را آزاد کند. یکی از گروگانها هنا کاتزیر نام دارد که یک زن اسراییلی است و سخنگوی جهاد اسلامی علت آزادی وی را عدم توانایی این گروه برای رسیدگی های درمانی به وی دانست. گروگان دیگر یک کودک اسراییلی است که علت آزادی وی را پایین بودن سن اعلام شد.
ارتش اسراییل در گزارش روزانه خود از عملیات زمینی در غزه اعلام کرد :نیروهای ارتش با کمک نیروهای ویژه به یک پایگاه نظامی حماس در قلب شهر غزه در نزدیکی بیمارستان شفا یورش بردند. در این عملیات بیش از ۵۰ تن از شبه‌نظامیان حماس در این پایگاه طی نبردهای شدیدی از پای درآمدند. علاوه بر این، اسناد اطلاعات نظامی پیدا شد و تعدادی از تونل‌های مهم، کارخانه‌های تولید موشکهای ضدتانک و پست‌های پرتاب موشک ضدهوایی منهدم شدند.
ارتش اسراییل افزود این پایگاه متشکل از سایت‌های استراتژیک حماس، از جمله مقر اطلاعات، ستاد هوایی، و هم‌چنین دفاتر دولتی حماس، از جمله وزارت کشور و یک ایستگاه پلیس بود. این مقر هم‌چنین حاوی بزرگترین امکانات آموزشی در نوار غزه برای جنگ شهری، پاسگاه‌های نظامی، انبارها و کارخانه‌های مختلف مهمات بوده است. در این منطقه دفاتر فرماندهی، شبکه‌های تونل‌های زیرزمینی و اتاق های جنگ وجود داشت. ارتش اسراییل گفت در عملیات روز جمعه در غزه، فرمانده گروه تک تیرانداز،یک فرمانده گروهان و یک فرمانده دسته حماس را به نام های محمد خلوت، احمد موسی و عمر الهندی را به‌قتل رسانده است.
سخنگوی ارتش اسراییل در توجیه رسانه‌ای پنجشنبه‌ شب با اشاره به موشک‌ باران های  از خاک سوریه و حزب‌الله لبنان به مواضع شمالی اسراییل گفت: روز پنحشنبه چند هسته عملیاتی حزب‌الله که قصد سرنگون کردن پهپاد اسراییل را داشتند، هدف قرار گرفتند. همچنین در پاسخ به تهاجمات حزب‌الله، چند پست عملیاتی و مقر شبه‌نظامیان این گروه در جنوب لبنان هدف قرار گرفتند. علاوه بر این مناطقی در عمق خاک سوریه نیز بمباران شدند.
سخنگوی ارتش اسراییل همچنین گفت منطقه ایلات در جنوب اسراییل مورد تهاجم موشکی و پهپادی قرار گرفت که در جریان آن یکی از پهپادها به ساختمانی مسکونی در شهر ایلات اصابت کرد، اما همه موشکها رهگیری شدند.
خبرگزاری فرانسه، نوشت: «حزب‌الله لبنان روز جمعه اعلام کرد که هفت تن از افرادش در حملات اسراییل کشته شده‌اند، بدون این‌که مشخص کند آنها در کجا و چه زمانی کشته شده‌اند. این در حالی است که تنشها در مرز از زمان آغاز جنگ در ۷اکتبر بین اسراییل و حماس. تشدید شده است. حزب‌الله در بیانیه‌ ای هویت این ۷ نفر را مشخص نکرد.
بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه، دست کم ۹۰نفر در سمت لبنان در جریان درگیریهای مرزی کشته شده‌اند که بیشتر آنها افراد حزب‌الله بودند. در طرف اسراییل نیز شش سرباز و دو غیرنظامی کشته شده‌اند».
به‌گزارش خبرگزاری وفا از رام‌الله، محمود عباس رئیس دولت فلسطین در سخنرانی خود در نوزدهمین سالگرد درگذشت رهبر تاریخی ملت فلسطین، گفت: ما میراث شهید یاسر عرفات را حفظ خواهیم کرد و از اصول ملی خود عدول نمی‌کنیم. امروز از رهبر شهید یاسر عرفات «ابو عمار» در نوزدهمین سالگرد شهادتش یاد می‌کنیم، در حالی که مردم فلسطین در غزه، بیت‌المقدس و کرانه غربی در معرض تجاوزات همه‌جانبه قرار دارند. در این شرایط سخت و فاجعه‌بار، هیچ کلمه‌یی برای توصیف جنگ نسل‌کشی و ویرانی‌هایی که مردم فلسطین در غزه به‌دست اسرائیل، بدون توجه به قواعد حقوق بین‌الملل در معرض آن هستند، وجود ندارد. چگونه جهان می‌تواند در مقابل کشتار و مجروح‌شدن بیش از ۴۰هزار فلسطینی که عمدتاً از کودکان و زنان هستند و در قبال تخریب دهها هزار خانه، زیرساخت‌ها، بیمارستانها و پناهگاهها سکوت کند؟ چه کسی در این جهان نابودی هزاران خانواده و چه کسی کشته‌شدن هزاران کودک را می‌پذیرد؟ این جنایت، وحشیگری و بربریت است».
محمود عباس، اضافه کرد: «ما درخواست فوری خود را برای توقف این تجاوز علیه مردم فلسطین و تسریع در ارائه کمکهای بشردوستانه از جمله تجهیزات پزشکی، غذا، آب، برق و سوخت تجدید می‌کنیم. ما بار دیگر نسبت به آوارگی مردم فلسطین در خارج از غزه، کرانهٔ غربی یا بیت‌المقدس هشدار می‌دهیم و قاطعانه آن‌را رد می‌کنیم و تکرار نکبت ۱۹۴۸ یا آوارگی در سال ۱۹۶۷ را نمی‌پذیریم».
رئیس دولت فلسطین، تأکید کرد: «آنچه در کرانه غربی، از جمله در شهرها، اردوگاهها و روستاهای آن و در بیت‌المقدس اتفاق می‌افتد، کمتر از آنچه در غزه رخ می‌دهد، نیست. نیروهای اسراییلی و شهرک‌‌ نشینان مرتکب پاکسازی قومی، تبعیض نژادی و غارت سرمایه‌های فلسطینی‌ها می‌شوند و ادعا می‌کنند که نمی‌خواهند ما به مردم خود در غزه حقوق بدهیم و خدمات ارائه کنیم.
ما تأکید می‌کنیم که نوار غزه بخشی جدایی‌ناپذیر از کشور فلسطین است و مسئولیت کامل خود را در چارچوب یک راه‌حل سیاسی جامع برای کرانهٔ غربی از جمله بیت‌المقدس شرقی و نوار غزه برعهده خواهیم گرفت».
محمود عباس در بخش دیگری از این سخنرانی، گفت: «امنیت و صلح در منطقهٔ ما، فقط با پایان دادن به اشغال سرزمین فلسطین از جمله بیت‌المقدس شرقی بر اساس مرزهای۱۹۶۷ توسط اسراییل محقق خواهد شد. در این راستا مجدداً تأکید می‌کنیم که سازمان آزادیبخش فلسطین تنها نماینده قانونی مردم فلسطین. و تصمیم‌گیرنده مستقل ملی است».
محمود عباس اضافه کرد: «شهید یاسر عرفات و رهبران بنیانگذار در جهت تقویت هویت ملی و وحدت ملی ما بر اساس مبانی روشنی تلاش کردند که از استقامت ملت فلسطین بر سر سرزمین خودشان حمایت می‌کند»...
نتانیاهو در مصاحبه با فاکس نیوز بار دیگر آتش‌بس را رد کرد و گفت: «آتش‌بس با حماس یعنی تسلیم‌شدن در برابر حماس. بدون آزادی گروگانهای اسراییلی آتش‌بسی در کار نخواهد بود. این اتفاق رخ نخواهد داد. ولی ما توافق کرده‌ایم و پیشاپیش هم کریدورهای امن را به‌اجرا گذاشته‌ایم».
فاکس نیوز گزارش داد: «نتانیاهو اذعان کرد که عملیاتها با سرعتی که او ابتدا پیش‌بینی کرده بود پیش نرفته است.
نتانیاهو در بخش دیگری از مصاحبه با فاکس‌نیوز، گفت: «ما جنگ را تا زمان ریشه‌کنی حماس ادامه خواهیم داد. هیچ‌چیز این روند را متوقف نخواهد کرد»...
ما در پی حکومت بر غزه نیستیم. در پی اشغال غزه نیستیم. من اهدافی را مشخص کرده‌ام، ولی جدول زمانی تعیین نکرده‌ام. چون این می‌تواند زمان بیشتری ببرد. ای کاش مدت کمی طول بکشد، ولی ما قدم به قدم پیش می‌رویم
وی در ادامه، گفت: «هر چقدر که طول بکشد، ما این کار را انجام خواهیم داد. چون آینده ما، همسایگانمان و فلسطینی‌ها و جهان به‌این بستگی دارد که چه کسی پیروز می‌شود؟ آیا محور شر: رژیم ایران، حزب‌الله، حماس و حوثی‌ها پیروز می‌شوند؟
اسکای‌نیوز گزارش داد: «نتانیاهو گفت که وقفه‌ ها «چند ساعت اینجا و چند ساعت آنجا» صورت خواهد گرفت. گزارشهای متناقضی از مقام‌های آمریکایی و اسراییلی در این رابطه وجود داشته که آیا بر سر وقفه‌ ها توافق شده است یا خیر؟.
کاخ‌سفید و جو بایدن روز پنجشنبهگفتند که وقفه‌ های چهار ساعتهٔ روزانه در مناطقی از شمال غزه اجرا خواهد شد، اما نتانیاهو اینرا تأیید نکرد.
ماگارت هریس هم‌چنین گفت که بیمارستان شفا «تحت بمباران» قرار گرفته و «خشونت شدیدی» در صحنه وجود دارد.
فیلیپ لازارینی سخنگوی اونروا آژانس ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی روز جمعه اعلام کرد: «بیش از ۱۰۰تن از همکاران اونروا طی یک ماه گذشته کشته شده‌اند آنها والدین، معلمان، پرستاران، پزشکان و کارمندان پشتیبانی بودند. برای پایان دادن به این فاجعه همین حالا یک آتش‌بس انسان‌دوستانه ضروریست».
سی.ان.ان گزارش داد: «دیپلماتها به‌طور خصوصی نسبت به خشم فزاینده علیه آمریکا در جهان عرب هشدار می‌دهند. بر اساس یک یادداشت دیپلماتیک که سی.ان.ان به‌دست آورده، دولت بایدن هشدارهای جدی از سوی دیپلمات‌های آمریکایی در کشورهای عربی دریافت کرده که در آن گفته می‌شود، حمایت قوی آن از اقدامات نظامی مخرب و مرگبار اسراییل در غزه باعث می‌شود که «ما حمایت مردم عرب را برای یک نسل از دست بدهیم».
هواپیماهای اسراییل روز جمعه ۱۹آبان مراکز نظامی حزب‌الشیطان لبنان در سوریه را هدف قرار دادند.
دیده بان حقوق‌بشر سوریه گزارش داد: انفجارهای مهیبی در سحرگاه امروز در شهر حمص و اطراف آن به صدا درآمد و پژواک آن در سراسر منطقه شنیده شد، این حملات جدید هواپیماهای اسراییلی به مناطقی است که مراکز و سایت‌های نظامی متعلق به حزب‌الله لبنان و نیروهای ارتش سوریه در جنوب شرقی سوریه در آن قرار دارند. با تاکنون اطلاعاتی در مورد تلفات انسانی دریافت نشده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴حمله علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه صورت گرفته است. بنا به این گزارش: یک پهپاد مسلح در نزدیکی پایگاه هوایی عین الاسد عراق بدون تلفات سرنگون شد.
منابع امنیتی هم‌چنین گفتند: کاروان نظامی مشترک آمریکا و عراق در نزدیکی موصل عراق، هدف بمب کنار جاده‌یی قرار گرفت اما تلفاتی نداشت.
به گزارش خبرگزاری رویترز: نیروهای آمریکا و نیروهای ائتلاف بین‌المللی از ابتدای حمله حماس به اسراییل حداقل ۴۰ بار در عراق و سوریه مورد حمله قرار گرفته‌اند. پنتاگون گفت تاکنون ۵۶ پرسنل آمریکایی در این حملات با آسیب‌های مغزی یا جراحات جزیی مجروح شده‌اند، هر چند که همگی به سر کار خود بازگشته‌اند.
پاسدار فدوی- جانشین سرکرده سپاه خامنه‌ای در یک سخنرانی اعتراف کرد که رژیم ولایت فقیه طی ۴۵ سال گذشته حتی ۲۴ ساعت از تلاش برای آتش افروزی در منطقه دست برنداشته است.
سپاه حتی یک ۲۴ ساعت را در این سالهای طولانی قریب ۴۵ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حتی ۲۴ ساعت را از دست نداده است برای این‌که به این تکلیف خود عمل کند یعنی هم به توان و قوه خودشان اضافه کنند و هم به توان و قوه همه کسانی که می‌خواهند در این راه قدم بردارند برای همین است که جبهه مقاومت عرض اندام می‌کند در برابر تسلیحات و توانمندیهای نظامی ابر قدرتها.
آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد در یک پیام ویدئویی به کنفرانس پاریس، ضمن محکوم کردن حملات ۷اکتبر حماس و تأکید بر لزوم آزادی همهٔ گروگانها، گفت: «اکنون غیرنظامیان غزه از جمله کودکان و زنان با یک کابوس بی‌پایان انسانی مواجهند. محله‌های آنها از بین رفته. عزیزانشان کشته شده‌اند. بمبها می‌بارند، در حالی که از نیازهای اولیه زندگی محروم می‌شوند، یعنی از غذا، آب، دارو و برق. برخی کمکهای نجات وارد غزه می‌شود. ولی بیایید واقعیت را ببنیم: این یک قطره در اقیانوس است. نیازها بسیار عظیم است».
گوترز در ادامه، گفت: «ما باید برای کمک و حفاظت از غیرنظامیان در غزه گام برداریم. این به‌معنای یک آتش‌بس فوری بشردوستانه است. به‌معنای اطمینان از احترام کامل به قوانین بشردوستانه بین‌المللی است. به‌معنای حفاظت از بیمارستانها، تأسیسات سازمان ملل، پناهگاهها و مدارس است. اکنون زمان اقدام مادی است».
فولکر تورک کمسیر عالی حقوق‌بشر ملل متحد طی یک کنفرانس مطبوعاتی در امان به اقدام فوری در رابطه با وضعیت کرانهٔ غربی فراخوان داد، و گفت: «به‌عنوان یک موضوع اضطراری، مقام‌های اسراییلی را فرا می‌خوانم که تدابیر فوری برای تضمین حفاظت فلسطینی‌ها در کرانهٔ غربی در پیش بگیرند که روزانه، در معرض خشونت از سوی نیروها و شهرک‌ نشینیان اسرائیلی، سوءرفتار، دستگیری، اخراج، ارعاب و تحقیر هستند. ادامهٔ مصونیت گسترده در برابر چنین نقض‌هایی، غیرقابل قبول، خطرناک و نقش آشکار تعهدات اسراییل بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر است».
به‌گزارش سی.ان.ان فولکر تورک نسبت به مناطق امن اسراییلی ابراز تردید کرد و گفت: «هیچ‌جایی در غزه امن نیست. درخواست از غیرنظامیان برای رفتن به «مناطق امنی» که نیروهای ارتش اسراییل تعیین کرده‌اند بسیار نگران‌کننده است. چنین «منطقهٔ امنی» وقتی به‌صورت یک‌جانبه ایجاد شود، می‌تواند تهدیدات را برای غیرنظامیان افزایش بدهد. هم‌اکنون هیچ‌کجا در غزه امن نیست، چون بمبارانها از همهٔ نقاط نوار غزه گزارش می‌شود».
سی.ان.ان در این رابطه افزود: « فولکر ترک گفت به‌اعتقاد او اشغال اسراییل ریشهٔ خشونت بین اسرائیلی‌ها و فلسطینیان است.
وی گفت: «راه‌حل این وضعیت پایان دادن به اشغال و رعایت کامل حق تعیین سرنوشت برای فلسطینیان است. برای این‌که خشونت پایان یابد، باید اشغال پایان پذیرد.
 
لطفا به اشتراک بگذارید:     
🙏لطفا به اشتراک بگذارید