خبرگزاری وفا:بمبارانهای سنگین اسراییل در غزه با ۱۲۵ کشته طی ۲۴ ساعت 
تعداد قربانیان بمبارانها ۲۲.۶۰۰ کشته شامل ۹۷۳۰ کودک است
سخنگوی پنتاگون درباره حمله پهپادی به عوامل رژیم در بغداد: 
حمله آمریکا در عراق و کشته شدن یک فرمانده طرفدار رژیم ایران 
هدف قرار دادن فردی بود که در حملات به نیروهای واشنگتن دست داشت
سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا :ما گفته‌ایم که از انجام اقدامات لازم برای محافظت از نیروهایمان  فروگذار نخواهیم کرد 
وزارت دفاع اسرائیل روز جمعه نیروی هوایی اسراییل چند سایت عملیاتی و پست دیدبانی حزب‌الله  در جنوب لبنان را هدف قرار داد
معاون فرماندهی نیروی دریایی آمریکا یک قایق حامل مواد منفجره حوثی‌ها در دریای سرخ توسط آمریکا منهدم شد
 
به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا روز جمعه شهرهای رفح و خان یونس، جایی که هزاران آواره از مناطق شمالی به آنجا پناه آورده‌اند، از بامداد جمعه تحت بمبارانهای هوایی اسراییل قرار داشت. در بخشی از شهر خان یونس درگیریهای خیابانی میان سربازان اسراییلی و افراد حماس جریان داشت.
علاوه بر این نواحی مرکزی نوار غزه شاهد توپ‌باران سنگین سواحل دیرالبلح و مناطق زوایده، نـُصیرات و بـُریج توسط نیروی دریایی اسراییل بود.
وزارت بهداشت غزه اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۵ نفر بر اثر بمبارانها کشته شدند و بدین ترتیب مجموع کشته‌شدگان حملات اسراییل به غزه اکنون به ۲۲۶۰۰نفر، شامل ۹۷۳۰ کودک رسیده است. در همین حال تعداد مجروحان به ۵۷۹۱۰ نفر بالغ شده است.
رویترز در گزارش مصوری از وضعیت آوارگان در فصل زمستان در غزه نوشت: زندگی فلسطینیانی که بر اثر بمباران اسراییل در نوار غزه محاصره شده‌اند، به‌دلیل آسیب دیدن زیرساختها، در شرایط نامساعد جوی، به‌طور فزاینده‌ای چالش برانگیز می‌شود.بسیاری از آوارگانی که در کمپها پناه گرفته‌اند، تمام تلاششان این است تا زندگی خود را در این شرایط حفظ کنند. در حالی‌که عبور و مرور در خیابانهای سیل‌زده مشکل و اغلب چادرهای آوارگان را آب فراگرفته است.
ارتش اسراییل در گزارش روزانه خود نوشت: تعدادی از تونلهای زیر زمینی حماس در مرکز شهر غزه کشف و منهدم شده‌اند. علاوه بر این چند سکوی پرتاب موشک، چندین انبار مهمات، تسلیحات، پستهای دیدبانی و یک آزمایشگاه شیمیایی برای تولید مهمات در این حملات کشف و منهدم شده‌اند. این منبع هم‌چنین از هدف قرار دادن و قتل یک فرمانده جهاد اسلامی به‌نام ممدوح لؤلؤ در مرکز غزه خبر داد.
وزارت دفاع اسراییل روز جمعه اعلام کرد :جنگنده‌های نیروهای هوایی اسراییل مواضع حزب‌الله در مناطق عین الشعب و مـَجدل زون در جنوب لبنان را هدف قرار داده است. این منبع گفت در پی این حملات یک پست نظامی و یک سایت عملیاتی حزب‌الله هدف قرار گرفتند.
روز پنجشنبه معاون فرماندهی نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه پیرامون انهدام یک قایق انتحاری و بدون سرنشین حوثی‌ها توسط آمریکا گفت: این قایق بدون سرنشین و حاوی مواد منفجره، برای یک حمله یکطرفه از جانب حوثی‌ها و با هدف آسیب رساندن به خطوط کشتیرانی بین‌المللی پرتاب شده بود. اما توسط نیروهای آمریکا منفجر شد و به هیچ کشتی اصابت نکرد و همه ما شاهد انفجار و انهدام آن بودیم.
به گزارش رویترز دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلستان نیز در همین روز به خبرنگاران گفت حملات به کشتی‌های باری در خطوط کشتیرانی دریای سرخ باید متوقف شود، در غیراینصورت اقدامات بین‌المللی انجام خواهد شد.
روز پنجشنبه الیزابت استیکنی، از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا طی پیامی نوشت: ما می‌دانیم که رژیم ایران در طراحی حملات به کشتی های تجاری در دریای سرخ دخیل است. این رژیم تأمین کننده راه ها، ابزارها، قابلیت ها، و جنگ افزارهای مورد استفاده حوثی ها‌ در این حملات است. حوثی ها ماشه را می‌کشند اما رژیم ایران اسلحه را فراهم می‌کند.
رویترز به‌نقل از مقامات اطلاعاتی اردن نوشت: نیروی هوایی اردن روز پنجشنبه چندین حمله هوایی در داخل خاک سوریه در استان سویدا و در امتداد نوار مرزی با این کشور انجام داده است. در این حملات، انبارها و مخفیگاههای قاچاقچیان مواد مخدر تحت حمایت رژیم ایران هدف قرار گرفتند.
این منابع گفتند ارتش اردن پس از درگیریهای ماه گذشته با قاچاقچیان مرتبط با شبه‌نظامیان حزب‌الله وابسته به رژیم ایران، کارزار نظامی خود علیه آنها را افزایش داده است.
تایمز اسراییل گزارش داد: «بر اساس گزارشها در اوایل روز جمعه، نشستی از وزرای ارشد که برای بحث در مورد ادارهٔ غزه پس از جنگ. در نظر گرفته شده بود، با دعوایی با صدای بلند و خشمگینانه میان وزرا و نیروهای ارتش پایان یافت. این در حالی بود که قانون‌گذاران جناح راست از طرح‌های ارتش برای تحقیقات حول اشتباهات خودش (قبل از ۷اکتبر) قویاً مخالفت می‌کردند.در این نزاع، سیاستمداران راست‌گرا، از جمله برخی از حزب لیکود‌ِ. بنیامین نتانیاهو، . رئیس ستاد ارتش اسراییل را، هم در مورد زمان‌بندی تحقیقات و هم در مورد حضور وزیر دفاع سابق هدف قرار دادند».
به‌گزارش رسانه‌های اسراییل به‌دنبال درز گزارشها حول جلسهٔ مذکور یائیر لاپید رهبر اپوزیسیون و نخست‌وزیر سابق اسراییل خواهان برکناری نتانیاهو و دولت وی شد.
لاپید در حساب ایکس خود، نوشت: «درزهای دیشب از کابینه مایه شرمساری و دلیلی دیگری بر خطرناک‌ بودن این کابینه است. کشور اسراییل باید دولت و رهبر آن‌را جایگزین کند. آنها باید همین الآن بروند».
اورشلیم پست گزارش داد: «رهبر حزب کارگر اسرائیل موضع مشابهی اتخاذ کرد. مراف میکائیل  گفت: «بار دیگر روشن است که چقدر نتانیاهو برای اسراییل خطرناک است و چقدر اضطراری است که او فوراً و همین الآن جایگزین شود. این بار نخواهی توانست بگریزی».
رسانه‌های اسراییلی از تظاهرات اعتراضی شماری از خانواده‌های گروگانها در مقابل خانهٔ وزیر دفاع اسراییل در صبح جمعه خبر دادند و نوشتند که آنها از وی و کابینهٔ جنگ خواستند که جان گروگانها را به هر قیمت و حتی به‌بهای توقف نبرد، نجات بدهند.
خبرگزاری فرانسه، گزارش داد: «در حالی که جنگ به‌شدت ادامه دارد، وزیر دفاع اسراییل طرح غزه پس از جنگ را مطرح کرد. وی برای اولین بار علناً پیشنهاداتی را برای مدیریت پس از جنگ در غزه ارائه کرد، جایی که مقامات گفتند بمباران بی‌امان در روز جمعه باعث کشته‌شدن دهها نفر طی ۲۴ ساعت شده است.
طرح گالانت. که هنوز توسط کابینهٔ جنگ اسراییل تصویب نشده، می‌گوید که نه اسراییل و نه حماس، غزه را اداره نخواهند کرد و شهرک‌سازی یهودیان را در آینده رد می‌کند. این طرح در آستانهٔ سفر چهارم وزیر خارجهٔ آمریکا. به‌منطقه منتشر شد»...
سی.ان.ان در این رابطه گزارش داد: «طرح گالانت به‌سرعت توسط وزیر مالی اسراییل که از راست افراطی است. مورد انتقاد قرار گرفت و به این ترتیب، اختلافات عمیق در داخل دولت نمایان شد».
به‌گزارش خبرگزاری وفا، ریاست دولت فلسطین طرح‌های اسراییل را برای بعد از جنگ در غزه، رد کرد.
وفا نوشت: «در واکنش به گزارشها دربارهٔ طرح‌های اسراییل برای روز بعد از جنگ در غزه، ریاست دولت فلسطین قویاً بر موضع خود تأکید کرد که توقف تجاوز به مردم فلسطین هم‌اکنون اولویت اصلی ما است. در این بیانیه بر اهمیت افق سیاسی بر مبنای مشروعیت بین‌المللی، ابتکار صلح عربی، پایان دادن به اشغال و به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس تأکید شده است».
ژنرال کنت مکنزی، فرمانده پیشین سنتکام بر لزوم بر خورد قاطع با رژیم ولایت فقیه در منطقه تأکید کرد
وی در وال استریت ژورنال نوشت: قاسم سلیمانی برای هماهنگ کردن حملات به سفارت آمریکا و اهداف ائتلاف در سراسر منطقه به عراق می‌رفت. حمله موفق ما نقشه رژیم ایران را به هم ریخت. این رژیم متعاقباً عقب‌نشینی کرد. 
فرمانده پیشین سنتکام تأکید کرد: سران رژیم ایران تهدید خشونت و کاربرد آن را درک می‌کنند. ایجاد و حفظ بازدارندگی نیاز به اراده و توانایی دارد. در نتیجه‌ٔ این دو عامل خشونت آمیز، توانستیم بازدارندگی را دوباره برقرارکنیم. رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن چون با فولاد مواجه نمی‌شوند فشار را ادامه می‌دهند. 
ژنرال مکنزی می‌افزاید:رژیم ایران از یمن جنگ پنهانی به راه انداخته است زیرا ارزان تمام می‌شود و عواقب کمی برای تهران دارد. 
برای اعمال مجدد بازدارندگی، باید خشونتی را اعمال کنیم که تهران آن را احساس کند. بی‌عملی است که ما را در این موقعیت قرار داده است. برای رژیم ایران فولاد مفهوم است، زمان انتخاب فرا رسیده است.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد سرلشکر پت رایدر سخنگوی پنتاگون طی یک نشست توجیهی به خبرنگاران گفت که حمله آمریکا که منجر به کشته شدن یک فرمانده طرفدار رژیم ایران در عراق شد، 'اقدامی ضروری و متناسب' با هدف قرار دادن فردی بود که در حملات به نیروهای واشنگتن دست داشت.
متیو میلر سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا نیز در بریفینگ روزانه خود در همین باره گفت: ما این را از ابتدا به‌طور مداوم گفته‌ایم و به‌طور خصوصی گفته‌ایم و علناً گفته‌ایم که از انجام اقدامات لازم برای محافظت از نیروهایمان در زمانی که به نفع ما باشد دریغ نخواهیم کرد.
نیویورک تایمز نیز درباره حمله آمریکا به شبه‌نظامیان وابسته به رژیم در عراق نوشت .یک حملهٔ پهپادی در بغداد در روز پنجشنبه منجر به کشته شدن یک عامل ارشد در یک گروه شبه‌نظامی مرتبط با رژیم ایران شد که بخشی از دستگاه امنیتی عراق است. دو تن دیگر نیز در این حمله کشته شدند که موجب انتقاد تند دولت عراق و هم‌چنین گروه‌های متحد آن گردید.
یک مقام پنتاگون حملهٔ آمریکا را تأیید کرد و گفت که آمریکا به اقدام برای حفاظت از نیروهایش در عراق و سوریه با پرداختن به تهدیدهایی که آنها با آن مواجهند، ادامه می‌دهد.
خبرنگار امنیت ملی سی.ان.ان دربارهٔ حملهٔ پهپادی آمریکا به مزدوران رژیم در بغداد، گفت: «این دومین بار طی یک هفته است که ایالات‌متحده اعضای شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران را در داخل عراق هدف قرار می‌دهد.
وقتی از پنتاگون در مورد حمله اخیر به آن فرد در بغداد پرسیدیم، یک مقام دفاعی به ما گفت که ایالات متحده به اقدامات خود برای حفاظت از نیروهای ما در عراق و سوریه با پاسخ‌دادن به تهدیدهایی که آنها با آن مواجه هستند ادامه می‌دهد. دولت عراق هفته گذشته در بیانیه‌یی اعلام کرد که این حملات نقض حاکمیت آنهاست. اما ایالات متحده هم‌چنان تأکید دارد که در هر جایی که این گروه‌های شبه‌نظامی حامی رژیم ایران به نیروهای آمریکایی حمله کنند، اقدام خواهد کرد. آنها هم‌چنین چندین حمله را در سوریه انجام داده‌اند».
ژنرال جک کین معاون پیشین ستاد مشترک نیروی زمینی آمریکا دربارهٔ حملهٔ پهپادی به سرکردگان مزدوران رژیم در عراق گفت: «این کار درستی بود، ولی آنها را از حمله باز نمی‌دارد. چون ما به رهبری که در پشت همهٔ اینها قرار دارد یعنی به رژیم ایران نمی‌پردازیم و باید این کار را بکنیم. من با مقابله با رژیم ایران تماماً موافقم. خودداری مداوم از رویارویی با آنها منجر به‌تجاوزگری بیشتر می‌شود»...
ژنرال کین تأکید کرد: «نیروی قدس سپاه پاسداران این شبه‌نظامیان را نظارت و هدایت می‌کند. اگر به من باشد، سراغ مراکز آموزشی شامل پایگاههای نظامی و حتی مراکز فرماندهی آنها خواهم رفت»...
جان بولتون در مصاحبه با نیوزمکس، گفت: «حکومت ایران باید درک کند که نمی‌تواند این فعالیت‌ها را بدون پرداخت هزینه‌یی سنگین انجام بدهد. وقتی به نیابتی‌های آن آسیب می‌رسد، دیدگاه رژیم ایران این است که آنها قابل گسترش هستند. ولی در داخل ایران اهدافی مثل دارایی‌های دریایی، دفاع هوایی، مراکز فرماندهی نظامی سپاه پاسداران و مراکز تولید بمبهای کنار جاده‌یی همه اهدافی هستند که با هدف قرار دادن آن، آنها خواهند فهمید ما چه کار می‌کنیم. و به‌نظرم ما باید شروع به فهرست‌ کردن مواردی بکنیم که می‌توانیم آن‌را هدف قرار بدهیم».
جان بولتون در مصاحبه با تایمز رادیو گفت: «به دو شیوه می‌شود وضعیت منطقه را تغییر داد: می‌توان کاری را انجام داد که کاخ‌سفید می‌کند؛ یعنی التماس از این مزدوران تروریست رژیم ایران و آخوندها در تهران که تنش را تشدید نکنند و یا ایجاد شرایط بازدارندگی که طی آن رژیم ایران و نیابتی‌هایش درک کنند هر ضربه‌یی به آمریکا یا متحدانش وارد کنند، با ضربات بسا بیشتر از آنچه کافیست مواجه خواهد شد»...
ژنرال آنتونی تیتا از معاونان پیشین وزارت دفاع آمریکا در مصاحبه با فاکس‌نیوز، گفت: «سؤال این است که آیا به جنگیدن با شبه‌نظامیان شیعی ادامه می‌دهیم یا مستقیماً سراغ رژیم ایران می‌رویم و آنچه را که برای آن اهمیت دارد هدف قرار می‌دهیم، یعنی میادین نفتی و برنامهٔ اتمی‌شان. ما این توانمندی را داریم که به تأسیسات حیاتی رژیم ایران آسیب وارد کنیم و تا زمانی که آنها توقف بزنند فشار را افزایش بدهیم»...
وال استریت ژورنال در سرمقاله روز چهارشنبه خود تحت عنوان رژیم ایران، تکیه‌گاه خشونت خاورمیانه نوشتآیا بالاخره صبر آمریکا در حالی‌که حوثی‌های یمن به حملات خود به کشتیرانی در دریای سرخ ادامه می‌دهند به سر آمده است؟ این یک نگرش به بیانیهٔ مشترک روز چهارشنبهٔ یک دوجین کشور، از جمله آمریکا، در هشدار به حوثی‌هاست که اوضاع را تشدید نکنند.
این بیانیه که ژاپن، استرالیا، کانادا، نیوزلند، بحرین و چندین کشور اروپایی از امضاءکنندگان آن هستند می‌گوید: ”حملات فعلی حوثی‌ها در دریای سرخ غیرقانونی، غیرقابل قبول و عمیقاً بی‌ثبات‌کننده است. این حملات جان انسانهای بیگناه از سراسر جهان را به خطر می‌اندازد و یک مشکل قابل توجه بین‌المللی است که نیازمند اقدام مشترک است.
این بیانیه به‌طور بارزی هیچ اشاره‌ای  به رژیم ایران به‌عنوان تکیه‌گاه خشونت در منطقه نکرده است. اگر آمریکا و متحدانش خواهان یک خاورمیانهٔ باثبات‌تر هستند، دیر یا زود، باید بازدارندگی را ابقاء کنند و این به‌معنی پرداختن به رژیم ایران است.
آنتونی بلینکن وزیر خارجهٔ آمریکا برای گفتگو با سران کشورهای منطقه برای چهارمین بار از زمان شروع جنگ به خاورمیانه سفر کرد.
نیویورک‌تایمز، نوشت: «این تازه‌ترین تلاش آمریکا برای کاهش تنشها در منطقه است»...
یو اس ای تودی گزارش داد: «وزیر خارجه آمریکا در بحبوحهٔ تنشهای فزاینده در منطقه به خاورمیانه سفر می‌کند که تهدید گسترش جنگ اسراییل و حماس را در بر دارند. بنا به اطلاعیهٔ سخنگوی وزارت‌خارجه. بلینکن به اسرائیل، کرانهٔ باختری، مصر، قطر، ترکیه، یونان، اردن، امارات، عربستان و مصر سفر می‌کند».
پولیتیکو، گزارش داد: «‌جنگ غزه ممکن است گسترش یابد و دولت بایدن برای آن آماده می‌شود. این می‌تواند جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را در بحبوحه مبارزات انتخاباتی در کانون یک جنگ آشفته در خاورمیانه قرار بدهد.
پلیتیکو با اشاره به استمرار حملات مزدوران نیابتی رژیم در منطقه، اضافه کرد: «این تشدید تنشهایی است که می‌تواند منجر به درگیر شدن جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در خاورمیانه شود، آن‌هم درست زمانی که فصل مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۴ گرم می‌شود و مبارزات انتخاباتی او به تمرکز بر مسائل داخلی فشار می‌آورد. 
مقامات گفتند که پتانسیل درگیری گسترده‌تر در پی یک رشته رویارویی در عراق، لبنان و ایران در چند روز گذشته در حال افزایش است. این برخی را در دولت متقاعد کرده که جنگ در غزه رسماً فراتر از مرزهای آنجا گسترش یافته است؛ یعنی همان سناریویی که ایالات‌متحده ماهها سعی کرده بود از آن اجتناب کند.
اخبار تحولات جنگ منطقه -ق دوم 
 
 
 
 
لطفا به اشتراک بگذارید:     
🙏لطفا به اشتراک بگذارید