بمباران شدید هوایی و توپخانه‌یی غزه از زمین و دریا در شامگاه دوشنبه و بامداد سه‌شنبه همراه با درگیریها و جنگهای خیابانی.

تلویزیون الغد اردن: اسراییل دوشنبه شب ۲۵۰ بار به غزه حمله کرد.

خبرگزاری وفا: کشته شدن ۳۱ تن در دو حمله هوایی در منطقه : خان یونس.

وزارت بهداشت فلسطین : شمار کشته‌شدگان تاکنون بیش از ۱۰۳۰۰ نفر که ۴۲۳۷ تن از آنان کودکان هستند و شمار مجروحان بیش از ۲۴ هزار تن است.

آسوشیتدپرس: شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ به توافق نرسید.

وزارت دفاع اسراییل: یک پایگاه نظامی متعلق به حماس در شمال نوار غزه پاکسازی شد.

تلویزیون ای.بی.سی : نخست وزیر اسراییل گفت  تنها راه آزاد کردن گروگانها فشار نظامی است ؛ هیچ آتش‌بسی تا آزادی کامل گروگانها وجود نخواهد داشت.

تلویزیون العربیه :‌حماس اعلام کرد در جریان درگیریهای ۲۴ساعت گذشته با سربازان اسرائیلی ۲۷ خودروی ارتش اسراییل را منهدم کرده است.

حملات جنگنده‌های اسرائیل به سایت فناوری، انبار تسلیحات، سامانه‌های پرتاب موشک و زیرساختهای حزب‌الله لبنان در پاسخ به موشک‌باران شمال اسرائیل.

اونروا آژانس ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی : «یک فاجعهٔ انسانی در ابعاد عظیم» به‌مدت یک ماه مردم در سراسر نوار غزه از کمک محروم شده‌اند؛ کشته شده‌اند و به‌خاطر بمباران از خانه‌هایشان رانده شده‌اند.

وزیر بهداشت فلسطین: بیش از ۶۰درصد از بیمارستانها و مراکز درمانی غزه از دور خارج شده‌اند ۱۶بیمارستان از ۳۵بیمارستان و ۵۱مرکز درمانی از ۷۲مرکز؛ دیگر قادر به فعالیت نیستند.

العربیه: پایگاه حریر، محل استقرار نیروهای آمریکایی در اربیل هدف ۳ پهپاد جنگی قرار گرفت.

خبرگزاری رویترز:  حوثی‌ها روز دوشنبه دسته جدیدی از پهپادها را علیه اهداف حساس در داخل اسراییل پرتاب کردند.

پاسدار محسن رفیق‌دوست سرکرده پیشین سپاه خامنه‌ای : اصلا گزینه نظامی بر علیه ایران جواب نمی‌دهد؛ البته همه‌اش توان قدرت ما نیست؛ ما الآن سلاحهایی داریم که آمریکا هم نداره کشورهای بزرگ هم ندارند. به این خوبی گروگانهایی داریم که ظرف نیم ساعت؛ یک ساعت؛ این گروگانها را از بین می بریم . من سال ۶۰ دفتر امام بودم سید حسن نصرالله یک طلبه ۲۲ ساله بودآمد ملاقات امام ؛ امام با وجود این‌که در لبنان علمای بزرگی هستند نمایندگی خودش را به این سید ۲۲ ساله داد. ماهها داشتیم سازماندهی می‌کردیم امام فرمودند که راه قدس از کربلا می‌گذرد.

روز سه‌شنبه ۱۶آبان خبرگزاری فلسطینی وفا درباره تحولات جنگ گزارش داد: طی ۲۴ ساعت گذشته علاوه بر بمبارانهای شدید هوایی و توپخانه‌یی، غزه شاهد درگیریها و جنگهای خیابانی شدیدی میان ارتش اسراییل و حماس بود. در منطقه خان یونس در جنوب شهر غزه طی دو حمله هوایی پیاپی اسراییل ۳۱ تن کشته و دهها تن زخمی شدند. کشتی‌های جنگی نیروی دریایی اسراییل نیز اردوگاه الشاطی و منطقه بندری در غرب شهر غزه را توپ‌باران کردند، در حالی‌که درگیریهای شدید میان سربازان اسراییلی و شبه‌نظامیان حماس در این منطقه ادامه داشت.

تلویزیون الغد اردن در سایت خود، گزارش داد: «رسانه‌های دولتی غزه گفتند: دوشنبه شب بیش از ۲۵۰حمله به غزه توسط اسراییل صورت گرفته است». هم‌چنین در بمباران اردوگاه شابوره در نزدیکی شهر رفح نیز ۶تن بر اثر بمبارانهای اسراییل کشته شدند.

سی.ان.ان گزارش داد: «ارتش اسراییل روز سه‌شنبه در بیانیه‌یی گفت، به ساختمانی در مجاورت بیمارستان قدس در شهر غزه حمله کرده است.

خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد که محمد ابو حصیره خبرنگار این خبرگزاری در غزه، روز سه‌شنبه در یک حملة هوایی به خانة او، همراه با ۴۲تن از اعضای خانواده‌اش جان باخته است.پسران و برادران ابو حصیره، در میان جان‌باختگان هستند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانهٔ سازمان ملل اعلام کرد، ۵۶۹کامیون حاوی کمک از شروع جنگ وارد غزه شده که هیچ‌یک از آنها حاوی سوخت نبوده است. ینس لرکه سخنگوی این نهاد سازمان ملل گفت که خدمات غزه بدون تأمین سوخت، به نقطهٔ فروپاشی نزدیک هستند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، بیش از ۱۶۰تن از کادر درمانی حین انجام وظیفه در غزه جان‌باخته‌اند. سخنگوی این سازمان در یک کنفرانس خبری به رفع محدودیت‌های پزشکی در نوار غزه فراخوان داد و گفت، برخی از پزشکان بدون بیهوشی عمل‌هایی را از جمله برای قطع عضو انجام می‌دهند.

آسوشیتدپرس در همین رابطه، گزارش داد: «نتانیاهو گفت اسراییل پس از جنگ با حماس «برای مدت نامعلومی» مسئولیت امنیتی غزه را برعهده خواهد داشت و آمادگی خود را برای «وقفه‌های کوچک» در جنگ فعلی برای تسهیل آزادی گروگانها ابراز کرد. اظهارات او در مصاحبه. با ای.بی.سی نیوز. واضح‌ترین نشانه از آن است که اسراییل قصد دارد کنترل سرزمینی را که حدود ۲.۳میلیون فلسطینی در آن زندگی می‌کند، حفظ کند.

نتانیاهو هر گونه آتش‌بس عمومی را بدون آزادی بیش از ۲۴۰گروگان دستگیر شده توسط حماس در حمله ۷اکتبر به اسراییل رد کرد، اما گفت که آماده «وقفه‌های کوچک تاکتیکی» است. کاخ‌سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی که اوایل دوشنبه با نتانیاهو داشت، لزوم توقف کمکهای بشردوستانه را به‌طور مستقیم مطرح کرده، اما هیچ توافقی حاصل نشد».

سی‌ان‌ان گزارش داد: «نتانیاهو به نقش رژیم ایران و حزب‌الله در جنگ پرداخت و به آنها نسبت به دخالت بیشتر هشدار داد. نتانیاهو به ای‌بی‌سی گفت: «فکر می‌کنم آنها فهمیده‌اند که اگر وارد جنگ شوند، پاسخ بسیار بسیار قدرتمندی صورت خواهد گرفت و امیدوارم مرتکب این اشتباه نشوند».

اجلاس روز دوشنبة شورای امنیت‌ملل متحد بدون تصویب قطعنامه‌یی دربارة جنگ منطقه، به‌پایان رسید.

آسوشیتدپرس دربارة این اجلاس به‌درخواست چین رئیس دوره‌یی شورا و امارات برگزار شده بود، گزارش داد: «به‌رغم بیش از دو ساعت گفتگوهای پشت درهای بسته... اختلافات باقی ماند. ایالات‌متحده خواستار «وقفه‌های بشردوستانه» است در حالی که بسیاری از اعضای شورا خواستار «آتش‌بس بشردوستانه» برای ارائة کمک‌های ضروری و جلوگیری از مرگ بیشتر غیر نظامیان در غزه هستند...

آنتونیو گوترز دبیرکل ملل‌متحد اوایل دوشنبه به خبرنگاران گفت که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه و توقف «چرخة تشدید تنش» است که از کرانه غربی اشغالی، لبنان و سوریه تا عراق و یمن در جریان است.

گوترز گفت که قوانین بین‌المللی بشردوستانه، که خواهان حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های لازم برای زندگی آنهاست، به‌وضوح نقض می‌شود و تأکید کرد که «هیچ طرفی در درگیری مسلحانه بالاتر از این قوانین نیست». او خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط گروگان‌هایی شد که حماس در حمله ۷ اکتبر از اسرائیل به غزه برده است».

اونروا آژانس ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی وضعیت غزه را «یک فاجعهٔ انسانی در ابعاد عظیم» توصیف و اعلام کرد: «به‌مدت یک ماه، مردم در سراسر نوار غزه از کمک محروم شده‌اند، کشته شده‌اند و به‌خاطر بمباران از خانه‌هایشان رانده شده‌اند. تلاش روزانه‌یی برای یافتن نان و آب در جریان است. قطعی برق ارتباط مردم را با عزیزانشان و سایر نقاط دنیا قطع می‌کند. این جابه‌جایی اجباری و یک فاجعهٔ انسانی در ابعاد عظیم است».

اونروا هم‌چنین اعلام کرد: «یک ماه بعد از شروع جنگ، ۷۰درصد مردم غزه جابجا شده‌اند. هم‌زمان حدود یک و نیم میلیون مردم  غزه  در ترس و شرایط غیر انسانی زندگی می‌کنند. پناهگاههای اونروا ۴برابر ظرفیتشان پر شده‌اند. غیر نظامیان در معرض جابجایی اجباری و مجازات دسته‌جمعی هستند».

در ادامهٔ تظاهرات جهانی همبستگی با مردم فلسطین و محکومیت بمباران و محاصرهٔ غزه، تظاهراتی از جمله در شهرهای اسلام‌آباد، مانیل، عمان، سینسیناتی، تولسا در ایالت اوکلاهمای آمریکا برگزار شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: «صدها فعال یهودی آمریکایی روز دوشنبه مجسمه آزادی نیویورک را تسخیر کردند تا خواستار آتش‌بس توسط اسراییل و پایان دادن به «بمباران و نسل‌کشی» غیرنظامیان در غزه بشوند.

سی‌بی‌اس نیوز گزارش داد: «بعد از حملهٔ حماس، نتانیاهو در داخل اسراییل با خشم فزاینده مواجه است. در آخر هفتهٔ گذشته، معترضان خشمگین در برابر خانهٔ او تجمع کردند و شعار دادند «همین الآن او را دستگیر کنید!». این بازتابی از فریادهای فزاینده در سراسر کشور.

خبرگزاری وفا دربارهٔ تماس تلفنی رئیس دولت فلسطین با صدراعظم اتریش گزارش داد: محمود عباس، بر لزوم پایان فوری حملات اسراییل به مردم فلسطین و کمک‌رسانی سریع برای نوار غزه و رساندن کمکهای بشردوستانه از جمله تجهیزات پزشکی و امدادی، غذا، آب و سوخت به آن تأکید کرد. محمود عباس تأکید کرد که آواره‌کردن مردم فلسطین از نوار غزه یا کرانهٔ غربی از جمله بیت‌المقدس تماماً مردود است و پذیرفته نخواهد شد. وی نسبت به پیامدهای خطرناک حملات مستمر علیه مردم فلسطین و اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان آنها هشدار داد.

محمود عباس بر لزوم اجرای راه‌حل سیاسی مبتنی بر مشروعیت بین‌المللی سازمان ملل برای دستیابی به آزادی، استقلال و حاکمیت مردم فلسطین تأکید کرد که امنیت و ثبات در منطقه را تضمین می‌کند. وی با تأکید بر این‌که هیچ راه‌حل امنیتی و نظامی برای نوار غزه وجود ندارد تصریح کرد، «غزه بخشی جدایی‌ناپذیر از کشور فلسطین است».

لطفا به اشتراک بگذارید: 

🙏لطفا به اشتراک بگذارید