بمباران مناطق مختلف غزه توسط اسراییل در آغاز دومین ماه جنگ . اردوگاه جبالیا، دانشگاه آزاد قدس، اردوگاههای نصیرات  و محله شجاعیه  سه‌شنبه شب و بامداد چهارشنبه مورد حمله قرار گرفتند

وزارت بهداشت فلسطین : آمار کشته‌شدگان در غزه تاکنون ۱۰۵۶۹ و شمار مجروحان بیش از ۲۶هزار نفر است .در کرانه غربی ۱۶۳ کشته و نزدیک به ۲۳۰۰ مجروح ثبت شده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل : واحدهای مهندسی و کماندوهای ارتش تاکنون ۱۰۰ تونل حماس را منهدم کرده‌اند

رویترز:  ارتش اسراییل در اعماق شهر غزه علیه حماس عملیات می‌کند.

وزیر دفاع اسراییل : اسرائیل هیچ تمایلی برای حکومت بر منطقه تحت محاصره فلسطین پس از پایان جنگ ندارد.

بمباران انبارهای سلاح و زیرساختهای فرماندهی حزب‌الله توسط اسرائیل.

وزیر دفاع اسرائیل: حدود ۷۰ عضو حزب‌الله لبنان تاکنون کشته شده‌اند.

نتانیاهو: اگر حزب‌الله وارد شدن در این جنگ را انتخاب کند، اشتباه بزرگی مرتکب شده است.

اسکای نیوز: نعیم قاسم، نفر دوم حزب‌الله: اگر آمریکا و اسراییل به همین ترتیب ادامه دهند اوضاع به‌رویارویی کامل منجر می‌شود.

دیده بان حقوق‌بشر سوریه :  شلیک موشک توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم به یکی از بزرگترین پایگاههای ائتلاف در حومه دیرالزور در سوریه . صدای چندین انفجار مهیب شنیده شد .

پنتاگون:  لوید آستین در تماس تلفنی با همتای مصری خود  بر آمادگی آمریکا برای دفاع از خود در برابر حملات شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران به نیروهای آمریکایی تأکید کرد.

بیانیه پایانی اجلاس وزرای خارجه جی ۷ :  فراخوان به اقدام فوری برای رسیدگی به بحران انسانی در غزه ؛ محکومیت خشونت شهرک نشینان افراطی علیه فلسطینیان؛ تأکید بر راه‌حل دو کشوری به‌عنوان تنها راه برای صلح عادلانه و پایدار در منطقه

بلینکن بعد از اجلاس جی ۷ اعلام کرد : غزه باید تحت حاکمیت دولت فلسطین با کرانه غربی متحد شود ؛ اسرائیل نمی‌تواند غزه را اشغال کند . باید به اتحاد در حکومت در رابطه با غزه و کرانهٔ غربی  و سرانجام در یک کشور فلسطین برسیم.

رویترز: وزیر امور خارجه انگلستان گفت ما خواهان تحقق راه‌حل دو کشوری هستیم که در آن یک کشور فلسطین و یک کشور اسراییل  در کنار یکدیگر در صلح و رفاه زندگی کنند.

با آغاز دومین ماه جنگ غزه، شامگاه سه‌شنبه اردوگاه جبالیا در مرکز نوار غزه، دانشگاه آزاد قدس در محله النصر واقع در غرب و هم‌چنین اردوگاههای نصیرات  و محله شجاعیه چندین ساختمان مسکونی منهدم و دهها تن کشته و مجروح شدند.

خبرگزاری فلسطینی وفا با انتشار این اخبار افزود: جنگنده‌های ارتش اسراییل شرق خان یونس واقع در جنوب غزه را هدف بمبارانهای سنگین قرار دادند که تا زمان انتشار خبر سه کشته و تعداد مجروح بر جای گذاشته است.

به‌دنبال درگیریهای خونین سه‌شنبه شب میان حماس و ارتش اسراییل در شمال و شمال غرب شهر غزه، مناطق بیت حانون، لاهیا، فاخوره تل هوا، رمال ، صبرا، شیخ رضوان و محله زیتون، هدف سنگین‌ترین بمبارانها قرار گرفتند. در این بمبارانها بسیاری از ساختمانهای مسکونی با خاک یکسان شدند.

خبرگزاری وفا هم‌چنین در گزارشی از درگیریهای کرانه غربی نوشت: سربازان اسراییلی بامداد چهارشنبه با حمله به مناطق مختلف در کرانه غربی ۵۵ زن و مرد فلسطینی را دستگیر کردند. این حملات در مناطق خلیل، بیت لحم، قـَلقـَلیه، طوباس، نابلس، جـِنین، بیت المقدس، رام َالله و طولکرم رخ داده است. این منبع تعداد دستگیر شدگان در کرانه غربی طی ماه اخیر را ۲۲۸۰ تن نوشته است.

وزارت بهداشت فلسطین آمار تلفات غزه را تاکنون ۱۰۵۶۹ کشته و عدد مجروحان را بیش از ۲۵هزار نفر اعلام کرد. در میان کشته‌شدگان ۴۳۲۴ کودک قرار دارند. این منبع هم‌چنین تعداد کشته‌ها و مجروحان کرانه غربی را به ترتیب ۱۶۳ کشته و نزدیک به ۲۳۰۰ مجروح ثبت کرده است.

به‌گزارش رویترز، وزیر دفاع اسراییل گفت، ارتش اسراییل در اعماق شهر غزه، مقر گروه فلسطینی حماس، عملیات می‌کند و اسراییل هیچ تمایلی برای حکومت بر منطقه تحت محاصره فلسطین پس از پایان جنگ ندارد. گالانت در یک کنفرانس خبری تلویزیونی گفت: «نیروهای ارتش اسراییل در قلب شهر غزه هستند. آنها از شمال و جنوب وارد شدند و با هماهنگی کامل بین نیروهای زمینی، هوایی و دریایی به آن حمله کردند».

رویترز افزود: «گالانت در پاسخ به سؤالی درباره این‌که چه کسی پس از پایان جنگ بر غزه حکومت خواهد کرد، گفت: «می‌توانم به شما بگویم چه کسی بر غزه حکومت نخواهد کرد. نه حماس خواهد بود و نه اسرائیل. هر چیز دیگری امکان‌پذیر است».

فیلیپ لازارینی کمیسر کل آنروا آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی اعلام کرد، طی یک ماه بعد از شروع جنگ، ۹۲ تن از کارمندان این ارگان در غزه جان‌باخته‌اند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد: «اوکراین با موفقیت اولین گروه شامل ۴۳شهروند اوکراینی را از غزه خارج کرده است. آنها اکنون در مصر در امنیت به‌سر می‌برند». زلنسکی اضافه کرد که اوکراین هم‌چنین به خارج‌کردن ۳۶شهروند اهل مولداوی کمک کرده است.

دیده بان حقوق‌بشر سوریه  نوشت: تعدادی گلوله موشک در منطقه شمالی جولان از خاک سوریه اصابت کرد که نیروهای اسراییلی توانستند تعدادی از آنها را ساقط کنند.

به‌گزارش رسانه‌های عربی، به‌دنبال هدف قرار گرفتن خبرنگاران در غزه، مردم رام‌الله با حمل تابوت‌های نمادین تظاهرات کردند.

تظاهرات جهانی همبستگی با مردم فلسطین در شهرهای مختلف ادامه دارد.

سی.ان.ان گزارش داد: «آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا. روز چهارشنبه مخالفت خود را با آتش‌بس در غزه تکرار کرد و گفت: «کسانی که به یک آتش‌بس فوری فراخوان می‌دهند موظفند توضیح بدهند که چگونه باید به نتیجه غیرقابل قبولی رسیدگی شود که این کار احتمالاً به‌همراه خواهد داشت».

سی.ان.ان، افزود: «بسیاری از کشورهای عربی به چنین آتش‌بسی فراخوان داده‌اند.

بلینکن روز چهارشنبه گفت: «اسرائیل مکرراً به ما گفته است که بازگشتی به قبل از حملات حماس در ۷ اکتبر وجود ندارد و ما کاملاً با آن موافقیم».

کاخ‌سفید به اسراییل نسبت به طرح‌های بعد از جنگ آن برای غزه هشدار داد. پس از اظهارات نتانیاهو مبنی بر این‌که اسراییل «مسئولیت امنیت عمومی» غزه را برای «مدتی نامحدود» پس از پایان جنگ برعهده خواهد داشت، کاخ سفید. اعلام کرد، معتقد نیست نیروهای اسراییلی باید غزه را دوباره اشغال کنند.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید به سی.ان.ان، گفت: «رئیس‌جمهور هم‌چنان معتقد است که اشغال مجدد غزه توسط نیروهای اسراییلی خوب نیست. این برای اسراییل خوب نیست؛ برای مردم اسراییل خوب نیست».

وزیران خارجهٔ هفت کشور بزرگ صنعتی جهان در بیانیهٔ پایانی اجلاس خود در توکیو درباره جنگ در منطقه، اعلام کردند: «ما به‌صراحت حملات حماس و سایرین در سراسر اسراییل را که در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد و هم‌چنین حملات موشکی مداوم علیه اسراییل را محکوم می‌کنیم. در حالی‌که اسراییل به‌دنبال جلوگیری از تکرار آن است، ما بر حق اسراییل برای دفاع از خود و مردمش، مطابق با قوانین بین‌المللی، تأکید می‌کنیم. ما خواهان آزادی فوری همه گروگانها بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی هستیم.

وزیران خارجهٔ جی۷ با تأکید بر لزوم «اقدام فوری برای رسیدگی به بحران انسانی» در غزه، اضافه کردند:افزایش خشونت شهرک‌نشینان افراطی علیه فلسطینی‌ها غیرقابل قبول است، امنیت در کرانه غربی را تضعیف و چشم‌انداز صلح پایدار را تهدید می‌کند. اعضای جی۷ به‌همراه شرکای خود در منطقه به‌شدت در تلاشند تا از تشدید و گسترش بیشتر درگیری جلوگیری کنند ما تأکید می‌کنیم که راه‌حل دو کشوری که هم‌زیستی اسراییل و یک کشور فلسطینی پایدار را در کنار یکدیگر در صلح، امنیت و شناسایی متقابل پیش‌بینی می‌کند، تنها راه برای صلح عادلانه، پایدار و مطمئن باقی می‌ماند».

به‌دنبال نامه نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره جنگ‌افروزیهای رژیم، ایروانی نماینده رژیم در سازمان ملل در نامه‌یی به دبیرکل و رئیس شورای امنیت، واکنش نشان داد. 

خبرگزاری رسمی رژیم گزارش داد: ایروانی با اشاره به نامه نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نوشته که تمامی ادعاهای مورد اشاره در نامه فوق بی‌اساس بوده و قاطعانه رد می‌شود. جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله‌یی علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه و عراق دخالت نداشته است. 

عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع ضمن برملا کردن ترس رژیم از سرایت آتش جنگ‌افروزیها به خود رژیم، به رجز خوانی پرداخت. 

خبرنگار: دور از انتظار نیستش که ما یک مواجهه گسترده‌تری از سمت جبهه مقاومت و ایالات متحده آمریکا در منطقه داشته باشیم

عمویی: بستگی به رفتار ایالات متحده دارد یعنی اگر اونها گسترده بشن و گسترده‌تر وارد میدان بشن این آمادگی در سطوح مختلف جبهه مقاومت وجود داره که به منافع ایالات متحده ضربه بزنند ما فکر می‌کنیم راه‌کار اصلی تحولات منطقه پایان بخشی به بمباران و جنایت رژیم صهیونیستی در غزه است این برای ایالات متحده و وابستگانش در منطقه هم بهتر است که بیش از گذشته در باتلاق تحولات فرو نروند و با این حال این آمادگی در جبهه مقاومت در سطح حزب‌الله و بالاتر از اون وجود داره که در صورتی‌که نفس حیات و بقای جبهه مقاومت به چالش کشیده بشه و سنگین‌ترین ضربات رو به ایالات متحده واردکنند

 


لطفا به اشتراک بگذارید: 

🙏لطفا به اشتراک بگذارید