شروع مجدد جنگ و بمباران غزه از زمین و هوا توسط اسرائیل
سی.ان.ان :‌نتانیاهو با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد بعد از نقض مفاد آتش‌بس توسط حماس، جنگ از سرگرفته شد
خبرگزاری فلسطینی وفا: آمار تلفات حمله اسراییل تا ظهر جمعه ۶۵ کشته و دهها مجروح گزارش شد که اکثر آنها را کودکان تشکیل می‌دهند مرکز این حمله خان یونس در جنوب نوار غزه بود
اسکای نیوز:‌هم‌زمان با شروع مجدد جنگ رسانه‌های خبری گزارش دادند مذاکرات با میانجیگری قطر و مصر ادامه دارد
سخنگوی محمود عباس با تأکید بر لزوم توقف فوری تهاجم اسرائیل خواهان تشدید ارسال کمکهای بشردوستانه به مردم فلسطین شد وگفت راه‌حلی جز به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین با پایتختی بیت‌المقدس و پایان دادن به اشغال وجود ندارد
ان‌. بی. سی نیوز: با شروع دوبارهٔ جنگ اسراییل گفت ۱۳۷گروگان در دستان حماس هستند
تلویزیون الحدث: همزمان با پایان آتش‌بس ارتش اسرائیل انبارهای موشکی و پهپادی حوثی‌ها در صنعا را بمباران کرد
 
ساعت ۷ صبح جمعه به‌وقت محلی، ۳۰دقیقه بعد از پایان آتش‌بس، اسراییل حملات خود را به غزه از سرگرفت.
سی.ان.ان گزارش داد، نتانیاهو با صدور بیانیه‌یی در صبح روز جمعه اعلام کرد که بعد از نقض مفاد آتش‌بس توسط حماس، جنگ از سرگرفته شد. همزمان آژیرها در جنوب اسراییل به صدا در آمد.
دفتر نخست‌وزیر اسراییل در این بیانیه اعلام کرد: با از سرگیری جنگ، تأکید می‌کنیم دولت اسراییل متعهد به دستیابی به اهداف جنگ است آزادی گروگانها، از بین‌بردن حماس و اطمینان از این‌که غزه دیگر هرگز تهدیدی برای ساکنان اسراییل نخواهد بود.
 
رویترز با انتشار خبر شروع مجدد جنگ در غزه نوشت: تنها دو ساعت پس از پایان آتش‌بس، مقامات بهداشتی غزه گزارش دادند در اولین حملات هوایی دست کم ۳۵ نفر کشته و دهها نفر زخمی شدند.
خبرگزاری فلسطینی وفا روز جمعه نوشت :‌در پی بمباران و گلوله‌باران مجدد زمینی، هوایی و دریایی اسرائیل، مناطق مختلف شمال و جنوب غزه صبح جمعه پس از یک هفته آتش‌بس، مجدداً شاهد روزی خونین بودند. آمار تلفات حمله اسراییل تا ظهر جمعه ۶۵ کشته و دهها مجروح گزارش شد که اکثر آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند. مرکز این حمله خان یونس در جنوب نوار غزه بود که در آن مسجد حلیمه در مرکز خان یونس منهدم گردید.
 
تلویزیون العربیه در گزارش خود از آغاز مجدد جنگ گفت: صبح جمعه همزمان با به صدا در آمدن آژیر خطر در جنوب اسراییل و شنیدن اخباری مبنی بر اصابت موشک به عسقلان، ۹ موشک از غزه به سمت شهرکهای اطراف غزه در اسراییل شلیک شد.
متقابلاً گروه جهاد اسلامی اعلام کرد در پاسخ به حمله روز جمعه اسرائیل، شهرها و شهرکهای اسراییل را موشک‌باران کرده است.
 
با آغاز بمباران غزه و تمدید نشدن آتش‌بس موقت، ارتش اسراییل روز جمعه نقشه‌ای از نوار غزه را منتشر کرد که در آن با مشخص کردن مکانهای مختلفی، از ساکنان غزه خواسته شده این مناطق را تخلیه کنند. در این نقشه منطقه شرق خان یونس واقع در جنوب غزه یک منطقه جنگی خطرناک توصیف شده است.
سخنگوی ارتش اسراییل در یک پیام ویدئویی به زبان عربی، با اشاره به آماده‌سازی برای مرحله بعدی جنگ، گفت انتشار این نقشه به‌منظور مشخص کردن مناطق و محله‌های آزاد برای عبور و مرور و انجام دستورالعملهای بعدی می‌باشد.
 
آسوشیتدپرس گزارش داد: ساکنان (غزه) می‌گویند که اسراییل اعلامیه‌هایی را بر فراز بخش‌هایی از جنوب غزه پرتاب کرد و از مردم خواست، خانه‌های خود را در شرق شهر خان‌یونس ترک کنند.در این اعلامیه‌ها نوشته شده که خان‌یونس اکنون یک «منطقهٔ خطرناک جنگی» است.
 
آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد در حساب ایکس خود، نوشت: عمیقاً متأسفم که عملیات نظامی دوباره در غزه آغاز شده است. من هم‌چنان امیدوارم که امکان تمدید وقفه‌یی که برقرار شد وجود داشته باشد. از سرگیری جنگ فقط نشان می‌دهد چقدر مهم است که یک آتش‌بس بشردوستانهٔ واقعی داشته باشیم .
 
فولکر تورک کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل نیز طی بیانیه‌یی، نوشت: از همه طرف‌ها و کشورهایی که بر آنها نفوذ دارند می‌خواهم فوراً برای اطمینان از آتش‌بس به‌دلایل بشردوستانه و حقوق‌بشری، تلاش‌های خود را مضاعف کنند. اظهارات اخیر سران سیاسی و نظامی اسراییل مبنی بر این‌که در حال طراحی برای گسترش و تشدید حمله نظامی هستند بسیار نگران‌کننده است. وضعیت فراتر از نقطه بحران است .
 
جیمز الدر Elder سخنگوی یونیسف صندوق کودکان ملل متحد که در نوار غزه به‌سر می‌برد، گفت:  بی‌عملی در اساس، تأیید کشتار کودکان در غزه است. یک آتش‌بس بادوام باید به‌اجرا گذاشته شود . وی هم‌چنین اعلام کرد که یک حمله، ۵۰متری بزرگ‌ترین بیمارستان فعال در غزه را هدف قرار داده است. این بیمارستان پذیرای بیماری به میزان ۲برابر ظرفیتش شده است و دیگر نمی‌تواند کودکان مجروح را بپذیرد.
 
سی.ان.ان گزارش داد:  حماس در بیانیه‌یی. گفت که اسراییل «همهٔ پیشنهادها» را برای تمدید آتش‌بس در جریان مذاکرات رد کرد؛ دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر  اسرائیل  این ادعا را رد کرد و آن‌را پروپاگاند دانست.
در بیانیهٔ حماس، آمده است:  مذاکراتی در طول شب برای تمدید آتش‌بس صورت گرفت که طی آن  حماس  پیشنهاد مبادله اسرا و سالمندان و هم‌چنین تحویل اجساد کشته‌شدگان توسط بمبارانهای اسراییل را ارائه داد .
 
وزارت‌خارجهٔ قطر با صدور بیانیه‌یی، اعلام کرد:  مذاکرات بین دو طرف با هدف بازگشت وقفه ادامه دارد. بمباران مداوم نوار غزه در ساعات اول بعد از وقفه، تلاش‌های میانجی‌گری را دشوار می‌کند و فاجعهٔ انسانی را در نوار  غزه  وخیم‌تر می‌سازد. در این چارچوب جامعهٔ جهانی را فرا می‌خوانیم که به‌سرعت برای توقف خشونت اقدام کند .
 
وزارت دفاع اسراییل اعلام کرد بر اساس توافق آتش‌بس، روز پنجشنبه کاروان کمکهای انسان‌دوستانه وارد غزه شدند. این کاروان محموله هایی از جمله ۲۰۰ کامیون حاوی مواد غذایی، آب، تجهیزات استقراری و دارو و تجهیزات پزشکی، ۴ کانتینر گازوییل و ۴ کانتینر گاز برای پخت و پز را شامل شده است.
 
تلویزیون الحدث روز جمعه با انتشار فیلمی گفت ارتش اسراییل انبارهای موشکهای دقیق و پهپادهای حوثیها در صنعا را بمباران کرد. این منبع افزود این حمله همزمان با پایان آتش‌بس موقت در نوار غزه و عدم تمدید آن انجام شد.
 
به گزارش خبرگزاری وفا، نبیل ابورودینه، سخنگوی محمود عباس با تأکید بر مسئولیت آمریکا گفت :  از سرگیری حملات به مردم فلسطین در نوار غزه، همراه با تشدید حملات نیروهای اسراییل و شهرک نشینان در کرانه باختری، ادامه پاکسازی قومی و نسل‌کشی است
وفا افزود: ابورودینه آنچه را که محمود عباس از روز اول حملات اسراییل خواهان آن شده بود مورد تأکید قرار داد؛ از جمله لزوم توقف فوری تهاجم اسرائیل، تشدید ارسال کمکهای بشردوستانه و ارائه خدمات اساسی به مردم فلسطین در غزه.
وی گفت:  محمود عباس  هر گونه آوارگی را رد و تأکید کرده که راه‌حلی جز به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین با پایتختی بیت‌المقدس و پایان دادن به اشغال سرزمین آن وجود ندارد.
 
ان‌. بی. سی نیوز، گزارش داد: با شروع دوبارهٔ جنگ در نوار غزه. ، اسراییل گفت که ۱۳۷گروگان هم‌چنان در دستان حماس هستند. این شامل ۱۱۷مرد و ۲۰زن است که ۱۱تن از آنها خارجی هستند.
 وزیر خارجهٔ آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در تل‌آویو دربارهٔ مذاکراتش با مقام‌های اسرائیل، گفت: من بر اهمیت این امر برای ایالات متحده تأکید کردم که تلفات گسترده غیرنظامیان و آوارگی در مقیاسی که در شمال غزه شاهد آن بودیم، در جنوب تکرار نشود.
وی تصریح کرد: از تلاش‌های اسراییل برای انجام هر کاری برای اطمینان از این‌که حماس نمی‌تواند ۷اکتبر را تکرار کند، حمایت می‌کنیم و به این حمایت ادامه می‌دهیم.
 
آخرین تحولات جنگ - ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ش ۲
 
 
لطفا به اشتراک بگذارید:
🙏لطفا به اشتراک بگذارید