خبرگزاری فلسطینی وفا: نیروهای اسراییل بامداد دوشنبه بیمارستان اندونزی تنها بیمارستان فعال در شمال غزه را محاصره و آن را گلوله‌باران کردند . در این حمله ۱۲ مجروح تحت مداوا کشته شدند
شهر رفح و خان ​​یونس و محله‌های زیتون و صبرا در جنوب نوار غزه هدف هواپیماها و توپخانه اسراییل قرار گرفت که منجر به کشته شدن دهها تن از جمله کودکان گردید
خبرگزاری فرانسه: ماکرون به نتانیاهو گفت که در غزه تلفات غیرنظامی بیش از حدی وجود دارد
 
وزارت بهداشت فلسطین در غزه: شمار کشته‌ها در غزه بیش از ۱۲۲۰۰ تن و مجروحان به ۲۹۵۰۰ تن رسید؛ بیش از ۴۰۰۰ تن از جمله ۲۰۰۰ کودک مفقود هستند
سخنگوی ارتش اسرائیل: کشف یک تونل زیر زمینی ۵۵ متری حماس مرتبط با زیرزمین بیمارستان شفا و دستگیری ۱۰۰ تن از افراد حماس
وزارت دفاع اسراییل آمار تلفات ارتش اسراییل را بیش از ۷۰ تن اعلام کرد
اجلاس وزرای خارجهٔ کشورهای عربی و مسلمان و چین در پکن با حضور ریاض مالکی وزیر خارجهٔ دولت فلسطین؛  فراخوان به‌آتش‌بس فوری و رساندن کمکهای بشردوستانه به غزه
وزیر خارجهٔ چین:‌ما همواره از آرمان عادلانه مردم فلسطین برای احیای حقوق آنها حمایت کرده‌ایم
رویترز: از زمان آغاز جنگ وزارت‌خارجه چین به کاهش تنش و پیگیری راه‌حل دو کشوری برای یک فلسطین مستقل فراخواند داده است
پاسدار محسن رضایی: طی روزهای آینده جبهه‌های جدیدی در جنگ غزه باز خواهد شد؛ محور مقاومت در آینده نقش بزرگتری ایفا خواهد کرد؛ راه‌حل دو کشوری راه‌حلی شکست‌خورده است و دیگر روی میز نیست
فردریک کمپ رئیس شورای آتلانتیک:بهترین پادزهر برای خشونت فزاینده در خاورمیانه و افراط‌گرایی رژیم ایران از بین بردن حماس توسط اسراییل مسأله را حل نمی‌کند چرا که ریشه مشکل ایران است؛‌مستبدان حاکم بر ایران با هدف نابودی اسراییل و شکست دادن ایالات متحده و کشورهای همفکر با آن در هرج و مرج و خشونت رشد می‌کنند
ان‌. بی. سی نیوز: اکثریت قاطع همهٔ رأی‌دهندگان از مدیریت سیاست خارجی و جنگ اسراییل و حماس توسط بایدن ناراضی هستند؛ در یک رقابت فرضی در انتخابات عمومی بایدن پشت سر دونالد ترامپ قرار می‌گیرد
کنعانی فراشباشی نظام : گروه‌های مقاومت بارها هشدار دادند درصورت عدم پایان دادن به جنایات جنگی وحملات ناجوانمردانه در غزه گروه‌های مقاومت دست بسته نخواهند بود ودر مقابل این همه جنایت واکنش جدی نشان خواهند داد. حتی دولت ها در منطقه نسبت به استمرار جنایات جنگی اسرائیل علیه ملت فلسطین وعلیه مردم مظلوم درغزه دست بسته نخواهند بود . گروه‌های مقاومت اسرائیل را تهدیدی علیه کل منطقه تلقی می‌کنند 
 
خبرگزاری فلسطینی وفا در گزارشی از چهل و پنجمین روز بمباران پیاپی غزه نوشت: نیروهای اسراییل بامداد دوشنبه ۲۹آبان بیمارستان اندونزی در شمال نوار غزه را محاصره کرده و آن را گلوله‌باران کردند. در این حمله ۱۲ مجروح تحت مداوا کشته و دو تن از پرسنل پزشکی بیمارستان مجروح شدند.
منابع پزشکی اعلام کردند توپخانه اسراییل طبقه دوم بیمارستان اندونزی را که در حال حاضر تنها بیمارستانی است که در شمال غزه پذیرای مجروحان است، هدف قرار داد. این بیمارستان هزاران آواره و حدود ۷۰۰ پرسنل پزشکی و مجروح و همراهان آنها را در خود جای داده است.
خبرگزاری وفا هم‌چنین نوشت: توپخانه اسراییل در اولین ساعات سپیده دم دوشنبه، همزمان مدرسه کویت در نزدیکی بیمارستان اندونزی را نیز بمباران کرد. در حال حاضر به‌دلیل قطع ارتباطات از تعداد دقیق کشته‌ها و مجروحان این حمله اطلاعاتی در دست نیست.
بمبارانهای شب گذشته هواپیماهای اسراییل هم‌چنین شهر رفح و خان ​​یونس در جنوب نوار غزه را شامل شد که منجر به کشته شدن ۱۵ شهروند از جمله کودکان و زخمی شدن دهها تن گردید.
در جنوب شهر غزه نیز محله‌های زیتون و صبرا هدف توپ‌باران اسراییل قرار گرفتند که به کشته و مجروح شدن تعدادی منجر شد، در حالی که دهها تن زیر آوار مانده و باران و شرایط جوی نامساعد، کار خدمات دفاع شهری و آمبولانسها را دشوار کرده است.
 
تلویزیون فلسطین اعلام کرد تعداد تلفات انسانی نوار غزه به بیش از ۱۳ هزار کشته، شامل حدود ۵۰۰۰ کودک رسیده است. وزارت بهداشت فلسطین نیز اعلام کرد بیش از ۴۰۰۰ تن از جمله ۲۰۰۰ کودک هم‌چنان مفقود هستند.
این منبع هم‌چنین افزود ۲۰۵ پرسنل بهداشتی و ۳۶ پرسنل دفاع شهری بر اثر بمبارانها کشته و بیش از ۲۱۵ امدادگر پزشکی مجروح شده‌اند.
از مجموع ۳۵بیمارستان غزه، ۲۶بیمارستان از کار افتاده و ۵۲ کلینیک از ۷۲ کلینیک مراقبتهای بهداشتی اولیه تعطیل شده یا بر اثر بمبارانها آسیب دیده‌اند.
 
آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل در حساب ایکس خود، نوشت: «من عمیقاً از حمله به ۲مدرسهٔ اونروا در کمتر از ۲۴ساعت در غزه شوکه شدم. دهها نفر، بسیاری از زنان و کودکان در حالی که در پی امنیت در ساختمان سازمان ملل بودند، کشته و زخمی شدند. مجدداً تأکید می‌کنم که مراکز ما غیرقابل تعرض است».
گوترز گفت: من فراخوان خود را برای آتش‌بس فوری بشردوستانه تکرار می‌کنم.
اونروا آژانس ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی اعلام کرد: «باران سنگین در سراسر نوار غزه. وضعیت پناهگاهها را غیرقابل زیست کرده است. مردم هیچ گزینه‌یی ندارند».
به‌گفتهٔ اونروا حدود ۸۸۴هزار تن از آوارگان غزه در ۱۵۴مرکز این ارگان به‌سر می‌برند و از هفت اکتبر تاکنون تقریباً یک میلیون و هفتصد هزار تن از مردم در نوار غزه جابه‌جا شده‌اند.
هیأت وزرای خارجهٔ کشورهای عربی و مسلمان به‌دنبال دیدارهای خود با وزیر خارجهٔ چین در پکن به آتش‌بس فوری و رساندن کمکهای بشردوستانه برای غزه فراخوان دادند.
در این دیدارها از جمله وزیر خارجهٔ فلسطین و وزرای کشورهای عربستان، اردن، مصر، اندونزی و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی شرکت داشتند.
ریاض مالکی وزیر خارجهٔ فلسطین، گفت: «این اولین جنگ اسراییل علیه مردم فلسطین نیست. با این حال، اسراییل می‌خواهد این آخرین جنگش باشد تا کنترل کاملی را بر حضور مردم فلسطین در آنچه از سرزمین تاریخی فلسطین باقی مانده در دست بگیرد».
وزیر خارجهٔ چین، گفت: «جامعه بین‌المللی باید فوراً وارد عمل شود و اقدامات مؤثری را برای جلوگیری از گسترش این فاجعه انجام بدهد. ما همواره قاطعانه از آرمان عادلانه مردم فلسطین برای احیای حقوق و منافع مشروع ملی آنها حمایت کرده‌ایم».
 
رویترز نوشت: «از زمان آغاز جنگ، وزارت‌خارجه چین ضمن خودداری از محکوم کردن حماس به کاهش تنش و پیگیری «راه‌حل دو کشوری» توسط اسراییل و فلسطین برای یک فلسطین مستقل فراخواند داده است».
به‌گزارش رسانه‌های خبری، هیأت وزرای کشورهای عربی و مسلمان قرار است متعاقباً با مقام‌های دیگر اعضای دائم شورای امنیت دربارهٔ جنگ در غزه دیدار و گفتگو کنند. این سفرها بنا به تصمیم اجلاس سران عربی-اسلامی در ریاض صورت می‌گیرد.
کاخ الیزه در بیانیه‌یی دربارهٔ تماس‌های رئیس‌جمهور فرانسه با رئیس دولت فلسطین و نخست‌وزیر اسراییل اعلام کرد: «رئیس‌جمهور ماکرون در تماس با محمود عباس خشونت‌های اعمال‌شده علیه غیرنظامیان فلسطینی در کرانهٔ غربی را محکوم و بر خواسته‌های خود به مقام‌های اسراییلی برای پایان دادن به آن تأکید کرد.
رئیس‌جمهور حمایت فرانسه را از دولت فلسطین به‌عنوان تنها قدرت مشروع برای نمایندگی مردم فلسطین، تکرار کرد. بنا به بیانیهٔ کاخ الیزه، ماکرون در تماس با نتانیاهو با تأکید بر این‌که آزادی گروگانها «یک اولویت مطلق برای فرانسه» است. وی نگرانی شدید خود را نسبت به افزایش خشونت علیه غیرنظامیان فلسطینی در کرانهٔ غربی به نخست‌وزیر اسراییل ابراز و آن‌را محکوم کرد
رئیس‌جمهور فرانسه خاطرنشان کرد فقط راه‌حل دو کشور اسراییل و فلسطین که در صلح و امنیت در کنار هم زندگی کنند، ثبات خاورمیانه را تضمین خواهد کرد».
 
تظاهرات همبستگی با فلسطین
به‌گزارش خبرگزاری وفا، محمد اشتیه نخست‌وزیر دولت فلسطین در سخنان خود در اجلاس هیأت دولت در رام‌الله «مجدداً خواستار توقف حملات، قتل‌عام، کشتار جمعی و نسل‌کشی اسراییل علیه مردم فلسطین در نوار غزه شد.
محمد اشتیه هم‌چنین، گفت: «مردم ما بر سرزمین خود ثابت‌قدم خواهند ماند و ما از شرایطی که کمتر از اینها دشوار نبوده عبور کرده‌ایم. آرمان و مبارزه ما ادامه داشته و تا شکست اشغال و تأسیس کشور مستقل ما. در غزه و کرانهٔ غربی با پایتختی بیت‌المقدس و بازگشت پناهندگان ادامه خواهد داشت».
موضع‌گیریهای رژیم
پاسدار رضایی سرکرده سابق سپاه و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام آخوندی در مصاحبه با شبکه المیادین بر جنگ‌طلبی و آتش‌افروزی در غزه تأکید کرد و گفت: طی روزهای آینده، جبهه‌های جنگی ِجدیدی در جنگ غزه باز خواهد شد و اگر وضعیت غزه هم‌چنان وخیم شود، نمی‌توان از واکنش جوانان مسلمان جلوگیری کرد. محور مقاومت در آینده نقش بزرگتری ایفا خواهد کرد.
پاسدار رضایی سرکرده سابق سپاه افزود: نیروهای مقاومت لبنان، عراق و یمن هم در کنار حماس هستند. حماس تنها در غزه نیست و پایگاه آن در کرانه باختری و خارج از فلسطین است.
سرکرده سابق سپاه تأکید کرد: در صورت بدتر شدن اوضاع، یمنی‌ها می‌توانند حدود ۵۰۰ هزار جنگجو را وارد فلسطین کنند. جنگ فقط در غزه محدود نخواهد بود، کشتی‌ها، هواپیماها و دفاتر صهیونیست‌ها در جهان اسلام پراکنده‌اند. این اماکن نه تنها در کشورهای جهان اسلام بلکه حتی در اروپا و آمریکا هم امنیت نخواهند داشت. هر روزی که جنگ غزه بیشتر ادامه پیدا کند احتمال گسترش جنگ بسیار بیشتر است
پاسدار رضایی افزود: راه‌حل دو کشوری راه‌حلی شکست‌خورده است و دیگر روی میز نیست و نشست کشورهای اسلامی زمینه‌ساز همکاریهای آینده است.
مواضع بین‌المللی : 
کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل با صدور بیانیه‌یی خواهان توقف «خشونت وحشتناک در غزه» شد و نوشت: «کشتار این تعداد بالا از مردم در مدارسی که تبدیل به پناهگاه شده‌اند، فرار صدها نفر برای زنده‌ماندن از بیمارستان شفا هم‌زمان با استمرار آوارگی صدها هزار نفر در جنوب غزه. با حفاظت‌های پایه‌یی که غیرنظامیان باید تحت قانون بین‌المللی از آن برخوردار باشند در تعارضند»...
فولکر تورک، تأکید کرد: «قواعد حقوق بین‌المللی بشردوستانه، از جمله اصول تمایز، تناسب و اقدامات احتیاطی در پیشبرد حملات باید قویاً رعایت شود. عدم رعایت این قوانین می‌تواند به جنایات جنگی بالغ شود.
نخست وزیر انگلستان در سخنرانی خود در اجلاس جهانی امنیت غذایی در لندن، گفت: ما به‌سختی در راستای دسترسی بلامانع بشردوستانه به غزه و وقفه‌های واقعی بشردوستانه به‌منظور ورود غذا، سوخت و دارو تلاش می‌کنیم، چرا که درد و رنج غیرنظامیان بی‌گناه باید پایان یابد. سوناک هم‌چنین اعلام کرد که انگلستان، کمکهای خود را برای فلسطینی‌ها دو برابر می‌کند.
فردریک کمپ رئیس و مدیر اجرایی شورای آتلانتیک در مقاله‌ای تحت عنوان «بهترین پادزهر برای خشونت فزاینده در خاورمیانه و افراط‌گرایی رژیم ایران نوشت حتی از بین بردن حماس توسط اسراییل مسأله را حل نمی‌کند چرا که ریشه مشکل ایران است.
رئیس و مدیر اجرایی شورای آتلانتیک در این مقاله که در سایت این نهاد درج شده نوشت: حتی اگر نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل بتواند تهدید نظامی حماس را ریشه‌کن کند منشاء بی‌ثباتی منطقه‌ای را از بین نمی‌برد. این منشاء، رژیم ایران و ایدئولوژی بنیادگرایانه‌اش و حمایتش از گروه‌های نیابتی یعنی حزب‌الله در لبنان و حماس در غزه و حوثی‌ها در یمن است.
 
در این مقاله هم‌چنین آمده است: یکی از رهبران عرب گفت: اسراییل باید بپذیرد که با ماهیت تهاجمی‌اش به غزه به‌عنوان ابزار دست رژیم ایران عمل می‌کند بنابراین باید دور اندیش باشیم.
بدون راه‌حلی پایدار با فلسطینیها از جمله تأسیس یک کشور فلسطینی، یا حماس باز سازی می‌شود یا گروهی مشابه ظهور خواهد کرد. با این وجود آنچه نیاز داریم نه یک رویکرد هوشمندانه نسبت به فلسطین بلکه یک رویکرد هوشمندانه برای آینده منطقه است.
رئیس و مدیر اجرایی شورای آتلانتیک می‌افزاید: مستبدان حاکم بر ایران با هدف نابودی اسراییل و شکست دادن ایالات متحده و کشورهای همفکر با آن در هرج و مرج و خشونتی که حملات حماس و پیامدهای آن ایجاد کرده رشد می‌کنند. در چنین شرایطی است که حاکمان ایران می‌توانند مردم ایران را کنترل کنند و به گسترش نفوذ خود در سراسر خاورمیانه ادامه دهند. نفوذی که در طول زمان از درگیرهای لبنان، یمن، سوریه، و بین فلسطینیها و اسراییل به‌وجود آمده است.
واشنگتن پست روز یکشنبه نوشت تشدید تدریجی در طول مرز اسرائیل-لبنان احتمال جنگی بزرگتر را مطرح می‌کند. درگیری روزانه حزب‌الله و اسراییل طی ۶ هفته اخیر اکنون به یک تبادل مستمر آتش تبدیل شده است.
حسن نصرالله در دو سخنرانی خود از زمان شروع جنگ گفته است که حزب‌الله نقش خود را در منحرف کردن توجهات اسراییل در طول مرز شمالی آن و کاهش فشار روی متحدش حماس در غزه و نه یک جنگ تمام‌عیار می‌بیند.
اما محمد عبید، یک تحلیلگر سیاسی نزدیک به حزب‌الله گفت که لفاظی‌های شدیدتر اسراییل و احتمال شکست قاطع حماس، حزب‌الله را در وضعیت دشواری به‌لحاظ انتخاب‌هایش قرار داده است.
او گفت، ”در فکر کردن در مورد آینده، آیا شما می‌توانید اجازه دهید که اسراییل در غزه پیروز شود؟ در چنین صورتی آنها توجه خود را به لبنان معطوف خواهند کرد“ .
 
ان‌. بی. سی نیوز گزارش داد: «در حالی‌که اکثریت قاطع همهٔ رأی‌دهندگان از مدیریت سیاست خارجی و جنگ اسراییل و حماس توسط بایدن ناراضی هستند، بر اساس آخرین نظرسنجی ملی ان‌. بی. سی نیوز، میزان محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا به پایین‌ترین سطح دوران ریاست‌جمهوری‌اش یعنی به ۴۰درصد کاهش یافته است.
علاوه بر این، این نظرسنجی نشان می‌دهد که بایدن برای اولین بار در یک رقابت فرضی انتخابات عمومی پشت سر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا قرار می‌گیرد»...
  
لطفا به اشتراک بگذارید:
🙏لطفا به اشتراک بگذارید