در حالی‌که تلاشها برای برقراری یک آتش‌بس در غزه با شکست مواجه شده است تنش و درگیریهای شدید در غزه هم‌چنان ادامه دارد. بر اساس گزارشها اسراییل اعلام کرده است که برای حمله به رفح آماده می‌شود. تهاجمی که بسیاری از کشورها با آن مخالفت کرده‌اند.
در این گزارش آخرین تحولات جنگ در غزه را دنبال کنید.
حملات مرگبار اسراییل به غزه
حمله اسراییل به لبنان با ۱۶کشته
آسوشیتدپرس (۸فروردین) روز چهارشنبه مرگبارترین روز در بیش از پنج ماه درگیری در امتداد مرز اسراییل و لبنان بوده است. همزمان با افزایش خشونت برون‌مرزی، حملات اسراییل به لبنان ۱۶ کشته به‌جای گذاشت و در شلیک موشک‌های شبه‌نظامیان ۱ اسراییلی کشته شد.
اکثر مردم آمریکا با اقدامات اسراییل در غزه مخالفند
اکسیوس (۸فروردین) - نظرسنجی گالوپ: اکنون اکثر مردم آمریکا با اقدامات اسراییل در غزه مخالفند. بر اساس نظرسنجی گالوپ که روز چهارشنبه منتشر شد، اکثر آمریکایی‌ها با اقدامات نظامی اسراییل در غزه مخالف هستند.
بر اساس نظرسنجی جدید، ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها پاسخ نظامی اسراییل به غزه را تأیید نمی‌کنند که نسبت به ماه نوامبر ۱۰ درصد افزایش داشته است. بر اساس نظرسنجی جدید، از هر سه آمریکایی یک نفر (۳۶ درصد) با اقدامات نظامی اسراییل در غزه موافق هستند...
یک نظرسنجی جداگانه در این ماه نشان داد که آمریکاییها از ارائه کمکهای بشردوستانه به مردم غزه بیشتر از حمایت نظامی از اسراییل حمایت می‌کنند.
سی.ان.ان: نتانیاهو به اعضای کنگره آمریکا گفت اسراییل «چاره‌ای» جز حمله به رفح ندارد
سایت سی.ان.ان روز ۸فروردین نوشت: نتانیاهو به اعضای کنگره آمریکا گفت اسراییل «چاره‌ای» جز حمله به رفح ندارد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل به گروهی از اعضای کنگره آمریکا گفته است که «پیروزی» در غزه و از «دستیابی به» رهبری ارشد حماس در این منطقه تنها «چند هفته دیگر» باقی مانده است.
نتانیاهو روز چهارشنبه در سخنانی با یک گروه دو حزبی از کنگره گفت: «ما بسیاری از رهبران ارشد [حماس] از جمله شماره چهار در حماس و شماره سه در حماس را کشته‌ایم. شماره دو و شماره یک را نیز به‌دست خواهیم آورد. این پیروزی است پیروزی در دسترس است. چند هفته دیگر است»... .
نتانیاهو گفت که اسراییل «چاره‌ای ندارد» جز این‌که به رفح برود، زیرا «موجودیت [اسرائیل] در خطر جدی قرار دارد»...
نتانیاهو گفت که از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر، اسراییل از همسویی قابل توجهی با دولت بایدن برخوردار بوده است اما دیدگاه‌های اساسی در مورد حرکت اسراییل به رفح با دولت بایدن متفاوت است...
نتانیاهو قبل‌تر به این هیأت بازدید کننده کنگره گفته بود که فلسطینیان آواره غزه می‌توانند «فقط» از رفح خارج شده و «با چادرهای خود جابه‌جا شوند».
 احتمال حمله اسراییل به رفح
رویترز گزارش کرد: حملات اسراییل به رفح این نگرانی را ایجاد می‌کند که حمله زمینی ممکن است آغاز شود.
 اسراییل روز چهارشنبه (۸فروردین) حداقل چهار خانه را در رفح بمباران کرد و این نگرانی جدیدی را در میان بیش از یک میلیون فلسطینی که در آخرین پناهگاه در لبه جنوبی نوار غزه پناه گرفته‌اند، ایجاد کرد که ممکن است حمله زمینی طولانی‌مدت انجام شود. . مقامات بهداشتی گفتند که در یکی از حملات هوایی ۱۱ نفر از یک خانواده کشته شدند.
پولیتیکو: وزارت دفاع آمریکا در مذاکرات اولیه برای تأمین مالی یک نیروی حافظ صلح در غزه
پولیتیکو، روز ۹فروردین نوشت: وزارت دفاع آمریکا در مذاکرات اولیه برای تأمین مالی یک نیروی حافظ صلح در غزه
مقامات ایالات متحده به صراحت گفته‌اند که این طرح شامل وارد کردن نیروی پیاده آمریکا نمی‌شود.
مقامات دولت بایدن در حال «گفت و گوهای» اولیه درباره گزینه‌هایی برای ایجاد ثبات در غزه پس از جنگ هستند، از جمله پیشنهادی برای پنتاگون برای کمک به تأمین مالی یک نیروی چندملیتی یا یک تیم حافظ صلح فلسطین.
به گفته دو مقام وزارت دفاع و دو مقام دیگر ایالات متحده، که همگی برای گفتگو در مورد مذاکرات دیپلماتیک و نظامی پشت درهای بسته ناشناس ماندند، گزینه‌هایی که در حال بررسی هستند شامل نیروهای آمریکایی در میدان نمی‌شوند. در عوض، بودجه وزارت دفاع برای تأمین نیازهای نیروی امنیتی و تکمیل کمکهای سایر کشورها صرف می‌شود.
یک مقام ارشد دولت در پاسخ به سؤالی در این رابطه گفت: «ما در حال کار با شرکای خود روی سناریوهای مختلف برای حکومت موقت و ساختارهای امنیتی در غزه پس از فروکش بحران هستیم» و از جزئیات بیشتر خودداری کرد.
رویترز: دادگاه جهانی به اسراییل دستور داد اقداماتی را برای اطمینان از ورود مواد غذایی بدون مانع به غزه اتخاذ کند
رویترز روز ۹فروردین نوشت: دادگاه جهانی روز پنجشنبه به‌اتفاق آرا به اسراییل که توسط آفریقای جنوبی متهم به نسل‌کشی در غزه است، دستور داد تا تمام اقدامات لازم و مؤثر را برای اطمینان از تأمین مواد غذایی اولیه برای جمعیت فلسطینی این منطقه و توقف گسترش قحطی انجام دهد.
این دستور در حالی صادر شد که نیروهای اسراییلی و جنگجویان فلسطینی در نبردی نزدیک در اطراف بیمارستان الشفا غزه، جایی که شاخه‌های مسلح حماس و جهاد اسلامی گفتند سربازان و تانکهای اسراییلی را با شلیک موشک و خمپاره مورد حمله قرار دادند، درگیر شدند.
قضات دادگاه جهانی که به‌عنوان دیوان بین‌المللی دادگستری نیز شناخته می‌شود، گفتند که فلسطینیان در غزه با شرایط بدتری روبه‌رو هستند و قحطی و گرسنگی در حال گسترش است.
قضات در دستور خود گفتند: دادگاه مشاهده می‌کند که فلسطینیان در غزه دیگر تنها با خطر قحطی (...) مواجه نیستند، بلکه قحطی در حال وقوع است.
   
🙏لطفا به اشتراک بگذارید