تمدید آتش‌بس برای یک روز دیگر در صبح پنجشنبه.آزادی ۱۴گروگان اسراییلی و تایلندی و ۳۰ اسیر فلسطینی در چهارشنبه شب.
رویترز:از سرگیری مجدد تبادل آتش ارتش اسراییل با حزب‌الله لبنان. سخنگوی ارتش اسراییل از کشتن دو تن از فرماندهان جهاد اسلامی در اردوگاه جنین خبر داد.
تلویزیون العربیه:به‌دنبال حمله دو جوان مسلح در بیت المقدس ۳ شهروند اسراییلی کشته و شماری مجروح شدند.حماس مسئولیت این حمله را برعهده گرفت
کشته شدن ۳تن از شبه‌نظامیان رژیم ایران در یک حمله پهپادی در حومه شهر آلبوکمال در استان دیرالزور سوریه. 
سرنگونی پهپاد حوثیهای وابسته به رژیم ایران توسط ناو جنگی آمریکا در نزدیکی تنگه باب المندب 
اسکای نیوز انگلیسی:بلینکن در دیدار با مقامات مختلف دولت اسراییل در مورد چشم‌انداز آینده غزه گفتگو کرد
دیدار بلینکن با محمود عباس در رام‌الله؛ تأکید دو طرف بر ضرورت تشکیل دولت فلسطین به‌عنوان تضمین صلح و امنیت پایدار در منطقه.
سخنرانی نماینده آمریکا در اجلاس شورای امنیت:ما به یک راه‌حل دو کشوری نیاز داریم که در آن غزه و کرانه باختری.تحت یک ساختار حکومتی واحد دوباره متحد شوند.این تنها ضامن یک اسراییل امن و تحقق آرزوهای مشروع فلسطینی هاست.
چین در نامه به شورای امنیت خواستار تشدید فعالیت‌های دیپلماتیک و برگزاری یک کنفرانس معتبر و مؤثر صلح بین‌المللی برای تحقق راه‌حل دو کشوری شد
خبرگزاری فرانسه:نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد:اتحادیه اروپا باید کشور فلسطین را به‌رسمیت بشناسد
چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات در سنای آمریکا: طی سالیان من به‌شدت با بسیاری از سیاست‌های نتانیاهو مخالفت کرده‌ام .بخصوص تشویق شهرک‌سازی در کرانهٔ باختری که به راه‌حل دو کشوری که من حامی آن هستم به‌شدت آسیب می‌رساند.
رجزخوانی و خوشحالی سرکرده سپاه خامنه‌ای از فجایع غزه: آنچه در فلسطین می‌گذرد برای فلسطینی‌ها پذیرفتنی است.اما آنچه برای اسرائیلی‌ها می‌گذرد بحرانی است.این شرایط برای صهیونیستها قابل‌تحمل نیست ما راه را ادامه می‌دهیم.
 
رویترز روز پنجشنبه خبر داد اسراییل و حماس توافق کرده‌اند آتش‌بس موقت را حداقل برای یک روز دیگر تمدید کنند. این تصمیم صبح پنجشنبه، درست چند دقیقه قبل از پایان آتش‌بس شش روزه گرفته شد.
ارتش اسراییل طی بیانیه‌یی اعلام کرد: به‌منظور آزادی تعداد بیشتری از گروگانها به آتش‌بس ادامه می‌دهد. از سوی دیگر حماس نیز در بیانیه خود ادامه آتش‌بس برای هفتمین روز را تأیید کرد.
در چهارشنبه شب ۱۰ گروگان شامل ۵ جوان ۱۸ و زیر ۱۸سال و ۵زن به‌علاوه ۴ تایلندی آزاد شدند. در میان آنها ۵نفر دو تابعیتی از جمله یک آمریکایی، ۳ آلمانی و یک هلندی وجود داشت. اسراییل نیز متقابلاً ۳۰ زندانی فلسطینی شامل ۱۶ نوجوان و ۱۴زن را آزاد کرد.
دفتر نخست‌وزیر اسراییل روز پنجشنبه اعلام کرد، اسراییل بر این باور است که ۱۴۵گروگان هم‌چنان در غزه هستند. از این تعداد، ۱۳۴تن اسراییلی شامل افراد دوتابعیتی و ۱۱تن اتباع خارجی هستند.
مارک رگف مشاور ارشد نخست‌وزیر اسراییل به سی.ان.ان گفت، برای هر روز که حماس به آزاد کردن ۱۰گروگان ادامه بدهد، اسراییل آتش‌بس را تمدید خواهد کرد.وی افزود: «اگر حماس نتواند شرط تمدید، یعنی آزادی ۱۰اسرائیلی را برآورده کند، مطمئناً جنگ می‌تواند از سر گرفته شود».رگف هم‌چنین گفت: «این یک وقفهٔ بشردوستانه در جنگ ما با حماس است؛ اسراییل مصمم است ماشین نظامی حماس و حاکمیت آن بر غزه را نابود کند».
نتانیاهو نیز در حساب ایکس خود نوشت: غیرممکن است که ما جنگ را از سر نگیریم و تا به‌آخر آن‌ را ادامه ندهیم.
خبرگزاری فلسطینی وفا نوشت: روز پنجشنبه محمود عباس رئیس دولت فلسطین با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد.طرفین در این دیدار آخرین تحولات در عرصه فلسطین و آخرین تلاشها برای توقف جنگ را بررسی کردند. محمود عباس در سخنان خود بر ضرورت تحکیم آتش‌بس فعلی در نوار غزه و دستیابی به یک توافق کامل تأکید کرد.به گزارش خبرگزاری وفا، در این دیدار محمود عباس پرونده کاملی از اقدامات اسراییل در غزه و کرانه باختری، از جمله کشتار و تخریب به بلینکن تحویل داد.محمود عباس در این دیدار با اشاره به این‌که نوار غزه جزء لاینفک کشور فلسطین است، بر ضرورت عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل متحد و برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح تأکید کرد و راه‌حل دو کشوری بر اساس قطعنامه‌های مشروعیت بین‌المللی که شامل کل کشور است را ضامن صلح و امنیت پایدار در منطقه خواند. وی گفت راه‌حلهای امنیتی و نظامی شکست خود را ثابت کرده و هیچ‌گونه امنیت و ثباتی برای منطقه به همراه نخواهد داشت.
سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در بیانیه‌یی درباره این دیدار نوشت:
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امروز در رام‌الله با محمود عباس دیدار کرد. وزیر امور خارجه بر تعهد ایالات متحده به ارائه کمکهای بشردوستانه و از سرگیری خدمات ضروری در غزه تأکید کرد و تصریح کرد که فلسطینیها نباید به‌زور آواره شوند. وزیر امور خارجه هم‌چنین تعهد ایالات متحده را برای تلاش در جهت تحقق آرمانهای مشروع فلسطینیها برای ایجاد کشور فلسطینی ابراز کرد.
به گزارش اسکای نیوز انگلیسی: صلیب‌سرخ اعلام کرد حماس امروز دو زن ۲۱ساله و ۴۰ساله اسراییلی را که در گروگان بودند، خارج از روال معمول تبادلات، به صلیب‌سرخ تحویل داده است. این دو گروگان بدون رفتن به مصر، مستقیماً تحویل مقامات اسراییلی شدند. 
تلویزیون العربیه روز پنجشنبه گفت در حمله‌یی که شامل انفجار یک بمب و تیراندازی در دو نقطه در شهرک راموت در بیت المقدس بود، ۳شهروند اسراییلی کشته و شمار زیادی مجروح شدند که حال برخی از آنها وخیم است.این منبع به‌نقل از پلیس اسراییل افزود عاملان این حمله دو برادر فلسطینی اهل شهر صور در بیت‌المقدس بودند که هر دو در این عملیات کشته شدند. به‌دنبال این واقعه وزیر امنیت اسراییل ضمن متهم کردن حماس به انجام این حمله از شهروندان اسرائیلی خواست مسلح شوند و سلاح به‌دست بگیرند.
به‌گزارش اسکای‌نیوز، حماس مسئولیت تیراندازی در ایستگاه اتوبوس در بیت‌المقدس را به‌عهده گرفت و اسامی مهاجمین را اعلام کرد.
اسکای نیوز انگلیسی روز پنجشنبه به‌نقل از رسانه‌های اسراییلی نوشت در حمله مسلحانه سرنشینان یک خودرو به سربازان اسراییلی در یک پست بازرسی در کرانه باختری، دو سرباز اسراییلی مجروح شدند. سخنگوی ارتش اسراییل ضمن تأیید این خبر گفت مهاجمان نیز در این حمله به‌قتل رسیده‌اند.
رویترز روز پنجشنبه به‌نقل از نیروهای حافظ صلح ملل متحد در لبنان نوشت: ارتش اسراییل صبح امروز به تهاجماتی که منشأ آن خاک لبنان بود متقابلاً پاسخ داد. رویترز افزود شاهدان صحنه نیز انفجارهایی را در امتداد مرز جنوب شرقی لبنان با اسراییل مشاهده کردند.
همزمان وزارت دفاع اسراییل اعلام کرد سامانه دفاع ضدهوایی ارتش اسراییل یک هدف هوایی مشکوک را که از لبنان وارد خاک اسراییل شده بود رهگیری کرده است.
دیدبان حقوق‌بشر سوریه روز چهارشنبه ۸آذر گزارش داد: در اثر هدف قرار گرفتن یک خودرو نظامی در مرز سوریه و عراق متعلق به شبه‌نظامیان توسط یک پهپاد ناشناس در حومه شهر آلبوکمال در شرق استان دیرالزور، ۳تن از شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران کشته شدند.
آسوشیتدپرس روز چهارشنبه ۸آذر به‌نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: یک ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا که در نزدیکی تنگه باب‌المندب در حال حرکت بود، یک پهپاد ساخت رژیم ایران را که از یمن پرتاب شده بود، بر فراز دریای سرخ سرنگون کرد.
پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور، ضمن محکوم کردن حملات ۷اکتبر حماس، گفت: «روشن است که باید یک پیشنهاد سیاسی برای پایان دادن به این بحران ارائه کنیم؛ و این راه‌حل از نظر من، از به‌رسمیت‌شناختن دولت فلسطین می‌گذرد.نخست‌وزیر اسپانیا با یادآوری این‌که «بیش از ۱۴۰کشور، فلسطین را به‌رسمیت شناخته‌اند» افزود، اغلب کشورهایی که چنین نکرده‌اند، از کشورهای غربی هستند.سانچز گفت: «این به‌سود اروپا است که به این مسأله پاسخ بدهد. نخست از روی اعتقاد اخلاقی؛ چرا که آنچه در غزه شاهدش هستیم قابل‌قبول نیست» و دوم به‌این دلیل که این به‌سود منافع «ژئوپلیتیکی» اروپا است که منطقه باثبات بشود. والا جنگ می‌تواند به سایر کشورها گسترش یابد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه نخست‌وزیر اسپانیا اعلام کرد: اتحادیه اروپا باید کشور فلسطین را به‌رسمیت بشناسد. پدرو سانچز روز پنجشنبه گفت، اتحادیه اروپا باید کشور فلسطین را به‌رسمیت بشناسد زیرا این امر به پایان درگیری اسراییل و فلسطین و ثبات منطقه کمک می‌کند.
هاآرتص گزارش داد: «در پی اظهارات نخست‌وزیر اسپانیا (در روز پنجشنبه)، نتانیاهو به وزیر خارجه دستور داد سفیر اسپانیا را در اسراییل احضار کند.
این منبع، افزود: «هفته گذشته، اسراییل سفرای خود را در اسپانیا و بلژیک به‌دنبال اظهارات دیگری (از سوی نخست‌وزیران این دو کشور) در جریان بازدید از گذرگاه مرزی رفح در مصر احضار کرده بود».
لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در سخنرانی خود در جلسه این شورا گفت: ما به یک راه‌حل دو کشوری نیاز داریم که در آن غزه و کرانه باختری تحت یک ساختار حکومتی واحد دوباره متحد شوند. این تنها ضامن یک اسراییل امن و دموکراتیک است. این تنها ضامن تحقق آرزوهای مشروع فلسطینیها برای ایجاد کشوری متعلق به خودشان است.
وی افزود: ما به‌شدت از افزایش شدید خشونت توسط شهرک نشینان تندرو اسراییلی علیه فلسطینیها در کرانه باختری نگران هستیم. بایدن به صراحت اعلام کرده که آمریکا آماده اقدام علیه این افراط‌گرایان با ایجاد ممنوعیت صدور روادید برای آنهاست. شهرک‌ سازیدر کرانه باختری امکان تشکیل کشور فلسطینی را تضعیف می‌کند.
به گزارش رویترز، چین روز پنجشنبه طی نامه‌یی از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا یک جدول زمانی و نقشه راه «واقعی» برای راه‌حل دو کشوری جهت دستیابی به حل و فصل «جامع، عادلانه و پایدار» موضوع فلسطین تدوین کند.
چین که در ماه نوامبر ریاست شورای امنیت را به‌عهده دارد در این نامه به تشدید فعالیت‌های دیپلماتیک برای تحقق راه‌حل دو کشوری فراخوان داده و خواستار برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی صلح &#۳۹;معتبرتر و مؤثرتر&#۳۹; شده است
چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در سنای آمریکا در مقاله‌یی در نیویورک تایمز با حمایت سرسختانه از راه‌حل دو کشوری نوشت: البته انتقاد به دولت اسراییل علامت یهودی‌ستیزی نیست. طی سالیان من به‌شدت با بسیاری از سیاست‌های نخست‌وزیر بنجامین نتانیاهو مخالفت کرده‌ام، به‌خصوص تشویق مسکن‌سازی در کرانهٔ باختری توسط دولت او که به چشم‌انداز راه‌حل دو کشوری که من حامی آن هستم، به‌شدت آسیب می‌رساند.
چاک شومر افزود: من در میان کسانی بوده‌ام که گفته‌اند که اسراییل باید طبق قوانین بین‌المللی عمل کند و این‌که کمکهای انسان‌دوستانه برای فلسطینیان امری حیاتی است.
گرانت شاپس وزیر دفاع انگلستان اعلام کرد:ناوشکن نیروی دریایی اچ ام اس دایامو‌ند را برای تقویت نیروهای دریایی انگلستان در سراسر خاورمیانه به این منطقه اعزام کرده است.
وزیر دفاع انگلستان افزود: پس از شروع مجدد درگیری در اسراییل و غزه و هم‌چنین تصرف غیرقانونی و گستاخانه کشتی توسط حوثی‌ها در دریای سرخ، بسیار مهم است نیروهایمان در منطقه را تقویت کنیم.
آخرین اخبار تحولات جنگ منطقه -ق ۲
 
لطفا به اشتراک بگذارید:     
🙏لطفا به اشتراک بگذارید