محمد اشتیه نخست وزیر فلسطین در کنفرانس پارسی در مورد جنگ غزه که روز پنجشنبه ۱۸آبان برگزار شد در سخنانی گفت: آیا ۲۵۰۰۰نفر مجروح کافی است؟برخی از آنها ممکن است به‌دلیل کمبود دارو بمیرند. آیا یک ماه بدون دارو و آب و برق و سرپناه کافی است؟ آیا تخریب ۲۴۰هزار واحد مسکونی کافی است؟

نخست وزیر فلسطین خطاب به ماکرون رئیس جمهور فرانسه و شرکت کنندگان در این کنفرانس گفت:

مسیر رنج مردم فلسطین با هفتم اکتبر آغاز نشد. مسیر درد و رنج مردم فلسطین ۷۵ سال قدمت دارد، در اردوگاههای پناهندگان و در کرانه باختری و قدس، و در محاصره و جنگ در نوار غزه. به من اجازه دهید که موضوعات را در چارچوب اصول زیر در نظر بگیرم.

اولا دفاع از خود به این معنی نیست که کشوری قلمرو کشور دیگری را اشغال کند.

دوما: نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه وجود دارد. جنایاتی علیه مردم بیگناه فلسطین انجام می‌شود. محاصره وجود دارد. آب و غذا وجود ندارد و تلاش‌هایی برای کوچ اجباری در جریان است که تا این لحظه متوقف نشده است. و کسانی هستند که فکر می‌کنند می‌توانند بر خون کودکان پیروز بشوند

سوم. هیچ‌یک از ما کشتار مردم بیگناه توسط هیچ گروهی را توجیه نمی‌کنیم. ولی،

چهارم. آنچه اسراییل انجام می‌دهد جنگ با حماس نیست. بلکه علیه همه مردم فلسطین است. وزیر دفاع اسراییلی که می‌گوید با حیوانات شبیه انسان می‌جنگد.

هم‌چنین آقای رئیس‌جمهور از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۵۰فلسطینی در کرانه باختری کشته شده‌اند. از ۷ اکتبر، ۱۴۲فلسطینی در کرانه باختری کشته شدند. ولی دیدیم که یکی از وزرای اسراییل اسلحه بین شهرک نشینان توزیع می‌کند ۲۷۰۰۰قطعه سلاح به شهرک نشینان داده شد. این چیزی نیست جز مجوزی برای کشتن.

آقای رئیس‌جمهور، آنچه ما نیاز داریم این است که جنگ را متوقف کنیم. برای این‌که آسودگی معنا پیدا کند، جنگ باید متوقف شود، زیرا این یعنی چه؟ زمان خون است در غزه هر ساعت شش کودک و چهار زن کشته می‌شوند.

هفتم: مردم فلسطین به حمایت بین‌المللی در کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس نیاز دارند. جامعه بین‌المللی باید شاخصها و معیارهای دو‌گانه را کنار بگذارد. ما باید از ادامه جنگ جلوگیری کنیم. جلوگیری از اشغال غزه و جلوگیری از کوچ جمعیت آن.

ما مسئول غزه در ۳۰سال گذشته بودیم. از زمان کودتای حماس، ما غزه را تأمین کرده‌ایم. آب، برق، دارو، آموزش و همه نیازهای زندگی از جمله زیرساختها و غیره. بنابراین اینها مردم ما هستند و ما حتی یک لحظه از آنها دور نبوده‌ایم.

چیز دیگری که می‌خواهم بگویم. یعنی دیروز دولت اسراییل ۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰شیکل از مالیاتهای ما را قطع کرد. به بهانه این‌که ما به مردم خود در نوار غزه کمک می‌کنیم. بنابراین، جنگ اسرائیل. روی زمین. و روی انسان، روی دیدگاه، روی پول، روی درختان، سنگ ها، مردم و هر چیزی که مربوط به مؤلفه فلسطینی است در جریان است.

سرزمین فلسطین جزء لاینفک است. ما نمی‌توانیم در مورد روز بعد از نوار غزه صحبت کنیم. بدون این‌که در مورد روز بعد برای تمام سرزمینهای فلسطین صحبت کنیم. بنابراین، این راه‌حلهای جزیی نتیجه کمی دارند. اولویتهای ما مشخص است. نیاز به درمان مجروحان است. و رساندن دارو، آب و برق. و به این واقعیت توجه کنید که همه درگیریهایی وجود دارد که شروع به گسترش کرده است. از بوی مرگ، بیش از ۱۳۰۰فلسطینی که اجساد آنها هنوز زیر آوار است. کمک‌رسانی به غزه باید همه را شامل بشود. مناطق نوار غزه، نه فقط جنوب. زیرا این به‌معنای دعوت به آوارگی است. از شمال تا جنوب باید تأمین شود. ما قاطعانه ایجاد هر گونه اردوگاه جدید را رد می‌کنیم. زیرا این به‌معنای تخلیه کل شمال است. کمکها باید با آدرس قانونی مردم فلسطین، نهادهای سازمان ملل و هلال احمر ارائه شود. با تشکر از امکانات ارائه شده توسط مصر از طریق گذرگاه در شرایط استثنایی. با تشکر از همه شما برای کارهایی که انجام دادید و باز هم انجام می‌دهید

اما آقای رئیس‌جمهور، در پایان می‌گویم: این جنگ اول، دوم یا سوم نیست، این ششمین جنگ در نوار غزه است. بنابراین بدون این‌که افق سیاسی وجود داشته باشد و به درد و رنج مردم فلسطین پایان داد. برای پایان دادن به اشغالگری من شخصاً اولین فلسطینی بودم که برای مذاکرات صلح وارد مادرید شدم در آن زمان. ۱۴۰۰۰۰شهرک نشین در کرانه باختری وجود داشت. امروزه در کرانه باختری ۷۵۵۰۰۰شهرک نشین وجود دارد. بنابراین راه‌حل باید پایان دادن به اشغالگری باشد. نیازی به افق سیاسی به‌معنای مذاکره نیست، نیاز است جامعه بین‌المللی بگوید زمان پایان این اشغالگری فرا رسیده است و سازمان ملل برنامه‌یی برای پایان دادن به این اشغالگری تدوین کند.

ما در خاتمه، آقای رئیس‌جمهور، امیدوارم یک صدا از این کنفرانس بیرون بیاید. که همه ما می‌خواهیم این جنگ متوقف شود. وقتی از روز بعد صحبت می‌کنیم، نه تنها روز بعد در غزه، روز بعد برای تمام سرزمینهای فلسطینی باشد، می‌دانیم که روز بعد در اسراییل نیز خواهد بود و بنابراین دادگاههای بین‌المللی باید اقدام کنند و همه مجرمان را مورد تعقیب قرار بدهند. حقوق بین‌الملل بشردوستانه باید غیرقابل تقسیم باشد. اگر ما اینجا دور این میز، حافظان حقوق بین‌الملل بشردوستانه هستیم، پس باید تدابیری اتخاذ کنیم تا جلوی این جنایات علیه مردم فلسطین را بگیریم. اینجا ما هستیم که حق دفاع از خود را داریم و حق دفاع از خود به هیچ فردی حق اشغال سرزمین دیگران را نمی‌دهد، ممنون.

🙏لطفا به اشتراک بگذارید