اعتراضات دانشجویی در سال گذشته از یک نقطه‌عطف کیفی عبور کرد. سال گذشته در روزهای ماه مهر، سران حکومت پس از اعتراضات گسترده دانشجویی اقدام به سرکوب دانشجویان دانشگاه شریف و دیگر دانشگاهها کردند.
با گسترش اعتراضات در دانشگاهها، دانشجویان و استادان معترض نیز به آن پیوستند. دانشجویان با برپایی تظاهرات در صحن دانشگاه تظاهرات از رفتن به کلاس‌های درس خودداری می‌کردند. سران رژیم ابتدا با استفاده از دانشجویان بسیجی تلاش کرد دانشجویان را سرکوب کند اما دانشجویان با سر دادن شعارهای ضد رژیم، آنها را مجبور به فرار کردند.
نیروهای سرکوبگر ابتدا از خارج دانشگاه با پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله ساچمه‌ای تلاش کردند دانشجویان را متفرق سازند ولی وقتی به نتیجه نرسیدند، قوانین خود‌ساخته را نیز زیر پا گذاشته و با نیروی نظامی وارد دانشگاهها شدند.
 
ایستادگی و حمایت مردم از دانشجویان معترض
مقاومت دانشجویان به‌خصوص در دانشگاه شریف در مقابل نیروهای سرکوبگر باعث تهیج افکار عمومی شد.
در یک اقدام غیرمنتظره مردم با تجمع در مقابل درب‌های ورودی دانشگاه شریف خود را سپر حفاظتی کرده و با راه‌بندان در خیابانهای منتهی به دانشگاه، مانع گسیل نیروهای سرکوبگر به آن سمت شدند.
در پی این واقعه دانشجویان در بیش از ۳۰ دانشگاه به اعتراضات خود ادامه دادند. سران رژیم با دستگیریهای گسترده دانشجویان تلاش کرد این اعتراضات را سرکوب کنند.
اعتراضات سراسری دانشجویان در برابر سرکوب را می‌توان نقطه عطفی در جنبش دانشجویی سال‌های اخیر دانست.
 
تلاش دیرهنگام خامنه‌ای برای سرکوب دانشگاهها
خامنه‌ای در تلاشی دیرهنگام ضمن زمینه‌چینی سرکوب به تهدید دانشجویان پرداخت؛ اما دانشجویان با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» پاسخ وی را دادند. رهبر مقاومت آقای مسعود رجوی ضمن درود به دانشجویان در پیامی تصریح کرد:
«اگر خلیفه ارتجاع با خط و نشان کشیدنهای امروزش، قصد ادامه و تشدید جنگ و سرکوب با ملت ایران دارد، در چهل و دومین سال سرخ‌فام مقاومت، پس از آن همه شکنجه و اعدام و قتل‌عام و بمباران، از جانب خلق اسیرمان صدباره تکرار می‌کنیم: ما زن و مرد جنگیم. این گوی و این میدان...».
مقاومت دانشجویان که با حمایت مردم نیز همراه بود در رسانه‌های خارجی نیز انعکاس زیادی داشت.
 
ادامه فشار به اساتید دانشگاهها
از ابتدای تابستان ۱۴۰۲، خامنه‌ای تلاش کرد که با اخراج اساتید و دانشجویان معترض مانع اوج‌گیری اعتراضات در سال تحصیلی جدید شود. به‌دلیل فشارهای ایادی حکومت به اساتید، در روز ۱۰ مهر ۱۴۰۲، اعضای شورای صنفی استادان دانشگاه شریف به‌صورت دسته‌جمعی استعفا داده‌اند. سایت اعتماد با انعکاس این خبر نوشت:
«اعضای شورای صنفی استادان دانشگاه شریف، به‌صورت جمعی استعفا دادند.
این حرکت جمعی که در عمل منجر به انحلال این شورا شد، در آستانه سالگرد حمله به دانشگاه شریف که در تاریخ دهم مهرماه ۱۴۰۱، صورت گرفت.
 
کودتا در دانشگاهها تحت عنوان خالص‌سازی
در تابستان ۱۴۰۲ و با گذشت یک سال از قیام سراسری مردم ایران، خامنه‌ای در هراس از اوج‌گیری دوباره اعتراضات دست به یک کودتا علیه دانشگاهها تحت عنوان خالص‌سازی زد.
او تلاش می‌کند که با اخراج اساتید غیرخودی و تزریق ۱۵۰۰ بسیجی و اراذل و اوباش خود تحت عنوان هیأت علمی دانشگاه به‌اصطلاح خالص‌سازی انجام دهد. تزریق مجریان برنامه‌های تلویزیونی و مداحان و سایر اوباش به‌عنوان هیأت علمی نشان‌دهنده بن‌بست استراتژیکی نظام آخوندی است. اخراج اساتید و دانشجویان معترض نه تنها دانشگاه را ساکت نخواهد کرد بلکه مرزبندی بین دانشجویان با این رژیم قرون‌وسطایی را تیز و تیزتر خواهد کرد.    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید