سایت تاون هاول – مقالهٔ سناتور جولیو ترتزی
رئیس کمیسیون سیاستهای اروپا در سنای ایتالیا، وزیر خارجه (۲۰۱۳) 
منازعهٴ دیپلماتیک بین ایتالیا و رژیم ایران در تابستان داغ
درسی برای سیاست در قبال ایران
 
در اول ژوئیه صدها تن از مقامات سیاسی از ایالات‌متحده، کانادا، اروپا و خاورمیانه
در مقر شورای ملی مقاومت گردهم آمدند تا با تلاش مردم ایران برای تغییر رژیم
و برقراری دموکراسی ابراز همبستگی کنند
 
در ماههای می و ژوئن اکثریت اعضای پارلمان ایتالیا
با حمایت از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی خانم رجوی حمایت خود را از مقاومت ایران ابراز کردند
بیش از ۳۶۰۰قانون‌گذار از ۴۰کشور ابتکارات یکسانی را امضا کرده‌اند
این همبستگی گسترده تأکیدی است بر شناسایی فزایندهٴ خانم رجوی و شورای ملی مقاومت
به‌عنوان آلترناتیو دموکراتیک برای رژیم حاکم بر ایران
 
سفر مریم رجوی به‌رم زنگ خطری را برای حکومت تهران به‌صدا درآورد
رژیم احساس کرد که این دیدار می‌تواند موجب تغییری عظیم در نگرش جهانی
نسبت به‌ایران شود
 
تجربه ایتالیایی‌ها نشان می‌دهد که غرب باید محکم بایستد
تهدیدها و ارعاب آخوندها را پس بزند و از مبارزه مردم ایران حمایت کند
که توسط یک جنبش مقاومت سازمان‌یافته هدایت می‌شوند
 
صدای مردم ایران بسیار بلندتر از همیشه شنیده می‌شود
این کشور خواستار یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین و دولت است 
که همهٔ اشکال دیکتاتوری را رد کند و متعهد به آینده‌یی باشد که در آن هیچ فردی
به‌دلیل موروثی یا مذهبی نسبت به‌دیگران امتیازی نداشته باشد
 
برقراری یک ایران جدید امکان‌پذیر است و حاضران در جلسهٔ رم این‌را می‌دانستند
آخوندها هم با احضار سفیر ایتالیا نشان دادند که آنها نیز به‌این واقعیت اشراف دارند
 
تاون‌هال – مقالهٔ سناتور جولیو ترتزی رئیس کمیسیون سیاستهای اروپا در سنای ایتالیا 
در بعدازظهر داغ روز ۲۲تیرماه، وزارت‌خارجهٔ (حکومت) تهران با عجله سفیر ایتالیا را به‌دلیل سفر مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران به‌رم، احضار کرد (حکومت). تهران که به‌شدت خشمگین بود، به دود و دم و جیغ‌کشیدن روی آورد و وعده داد که این دیدار عواقبی در پی خواهد داشت.
(مریم) رجوی مقیم پاریس به‌دعوت نمایندگان فراحزبی پارلمان در رم بود. او در یک جلسهٔ بزرگ در مجلس نمایندگان سخنرانی کرد و هم‌چنین مهمان «بنیاد لوئیجی آینائودی» بود.
نمایندگان پارلمان (ایتالیا)، احضار (سفیر توسط حکومت) تهران را رد کردند. وزیر امور خارجهٔ ایتالیا تأکید کرد که ایتالیا یک کشور دموکراتیک است.
در پی این موضع صحیح و اصولی، شاید فعلاً گرد و غبار فرونشسته باشد، اما سؤالات باقی است. چه چیزی (حکومت) تهران را به‌چنین اقدام نمایشی برانگیخت، این نشانهٔ چیست و چه درس‌هایی دارد؟
سفر (مریم) رجوی پس از قیام چند ماهه در ایران انجام شد که رژیم را تا مرز سرنگونی پیش برد. شبکه‌یی از کانون‌های‌شورشی مجاهدین که تشکیل‌دهندهٔ اصلی ائتلاف شورای ملی مقاومت است، نقش کلیدی در سازمان‌دهی و رهبری اعتراضات داشت.
(حکومت) تهران به‌رغم دستگیریهای متعدد نتوانسته وضعیت را به‌حالت قبلی بازگرداند. برای رژیم و هم‌چنین جامعهٔ فعال روشن است که ناآرامی‌های بیشتر ممکن است در هر زمانی رخ دهد.
سناتور جولیو ترتزی در ادامه مقاله خود در تاون هال افزود:
این احتمال در اول ژوئیه، زمانی که صدها تن از مقامات سیاسی از ایالات‌متحده، کانادا، اروپا و خاورمیانه در مقر شورای ملی مقاومت در شمال پاریس گردهم آمدند تا با تلاش مردم ایران برای تغییر رژیم و (برقراری) دموکراسی ابراز همبستگی کنند، برجسته شد. معاون رئیس‌جمهور قبلی ایالات‌متحده، مایک پنس و نخست‌وزیر قبلی انگلستان لیز تراس از جمله شخصیتهایی بودند که در آن شرکت داشتند. تنها ده روز قبل از اجلاس رم، دهها تن از سیاستمداران ایتالیایی (نیز) در آن (اجلاس) شرکت کردند.
در ماههای می‌ و ژوئن، اکثریت اعضای پارلمان ایتالیا (۳۰۷ نماینده از ۶۰۰نفر، شامل ۱۰۴سناتور و ۲۰۳نماینده) با حمایت از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی خانم رجوی، برنامه‌یی برای یک ایران دموکراتیک، حمایت خود را از مقاومت ایران ابراز کردند و به‌لیست‌گذاری سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی فراخوان دادند.
این اقدامات منعکس‌کنندهٴ یک اجماع جهانی گسترده‌تر است. بیش از ۳۶۰۰ قانون‌گذار از ۴۰کشور ابتکارات یکسانی را امضا کرده‌اند، از جمله اکثریتها در (مجالس) ایالات‌متحده، انگلستان و فرانسه. این همبستگی گسترده تأکیدی است بر شناسایی فزایندهٴ خانم رجوی و شورای ملی مقاومت به‌عنوان آلترناتیو دموکراتیک برای رژیم حاکم (بر) ایران.
بنابراین سفر (مریم) رجوی به‌رم زنگ خطری را برای (حکومت) تهران به‌صدا درآورد. رژیم احساس کرد که این دیدار می‌تواند موجب تغییری عظیم در نگرش جهانی نسبت به‌ایران شود.
سناتور جولیو ترتزی در ادامه نوشت: بحث در پارلمان ایتالیا بر روی آینده ایران و ضرورت تغییر سریع نگرش اروپا و کشورهای عضو اتحادیهٔ اروپا نسبت به‌ایران متمرکز بود. دیدگاه خانم رجوی، هم اضطرار در این شرایط و هم آرزوهای عمیق مردم ایران را طنین‌انداز کرد.
(مریم) رجوی گفت: «من امروز به این‌جا آمده‌ام تا از پارلمان، مردم و دولت ایتالیا بخواهم به این سیاست درست و اصولی جامه عمل بپوشانند و مبارزه مردم ایران برای سرنگونی استبداد مذهبی را به‌رسمیت بشناسند.
قیام مردم ایران، امتداد مقاومتی است که از چهار دهه پیش، در برابر رژیم حاکم بر ایران شکل گرفته است. حضور شجاعانه زنان در این قیام محصول نبرد زنان قهرمان طی چهار دهه است».
(در این اجلاس) جان برکو، رئیس پیشین پارلمان انگلستان تأکید کرد که زمان آن رسیده است که این واقعیت را ببینیم که با شورای ملی مقاومت و خانم رجوی یک آلترناتیو قابل‌ دوام وجود دارد. وی بر لزوم رد مماشات توسط غرب یک‌بار برای همیشه تأکید کرد.
در پایان مقاله سناتور ترتزی در تاون هال آمده است:
در حالی‌که جهان با تمام مشکلات و تهدیدهایی که آخوندها سال‌هاست ایجاد می‌کنند دست‌ و پنجه نرم می‌کند تجربهٔ ایتالیایی‌ها نشان می‌دهد که غرب باید محکم بایستد، تهدیدها و ارعاب آخوندها را پس بزند و از مبارزه مردم ایران حمایت کند که توسط یک جنبش مقاومت سازمان‌یافته هدایت می‌شوند که به‌نوبه خود توسط برخی بازیگران جهانی تأیید شده است.
صدای مردم ایران بسیار بلندتر از همیشه شنیده می‌شود. این کشور خواستار یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین و دولت است که همهٔ اشکال دیکتاتوری را رد کند و متعهد به آینده‌یی باشد که در آن هیچ فردی به‌دلیل موروثی یا مذهبی نسبت به‌دیگران امتیازی نداشته باشد (برقراری). یک ایران جدید امکان‌پذیر است. حاضران در جلسهٔ رم این‌را می‌دانستند و با احضار سفیر ایتالیا، آخوندها نشان دادند که آنها نیز به‌این واقعیت اشراف دارند».
جولیو ترتزی وزیر خارجه سابق ایتالیا است.    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید